Annons:
Etikettfoder
Läst 1084 ggr
Randomel93
3/19/18, 12:14 PM

Hjälp med att läsa av höanalys

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med risk att låta korkad så vill jag be om hjälp att tyda hö-analysen. Vad är det jag tittar efter? Vad är referensvärden? Jättetacksam för svar!

Annons:
Ljungåsen
3/19/18, 1:28 PM
#1

De mest intressanta värdena, tycker jag, är de för kalcium och fosfor. Om man dividerar kalciumvärdet med fosforvärdet så får man fram kvoten. I ditt fall blir det alltså 4,3/2,0=2,15. En ideal kvot ligger på 1,5.

Höet innehåller alltså lite för mycket kalcium, så det kan vara klokt att kompensera för det i resten av kosten. Alltså att inte ge kalciumrika grönsaker också. Ett annat, relativt enkelt sätt, är att komplettera med lite kornkross.

I andra hand så brukar jag titta på halten av råprotein. Typiskt brukar det värdet ligga på mellan 50-100 g per kilo TS. Om man får tag i ett hö med låg proteinhalt så kan man behöva komplettera med lite extra protein, typ ärtplättar. Med det här höet så behövs inte det.

[Gnagare2]
3/19/18, 1:49 PM
#2

Jätte intressant att man kan göra en hö-analys,vet någon vart man vänder sig för att få en sådan gjord?

Randomel93
3/19/18, 2:08 PM
#3

Marsvinen som kommer få detta hö är växande, behöver jag tänka extra på att ge mindre/mer kalcium? Jag bad återförsäljaren om det, en 4hgård :)

Ljungåsen
3/19/18, 2:15 PM
#4

#3 För växande marsvin är det ett bra hö. Jag skulle inte komplettera med någonting bara för att justera kvoten. Däremot kan det vara bra att se till att grönsakerna håller normal kvot.

Randomel93
3/19/18, 3:09 PM
#5

Okej! :) Tusen tack för hjälpen, det uppskattas verkligen!

Upp till toppen
Annons: