Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 877 ggr
[Ragnar&Allan]
3/19/18, 8:48 PM

Skrikande marsvin

Jag skaffade marsvin för ett tag sen och har hört tidigt på morgonen att den ena skriker men han brukar tystna när han märker att jag vaknar. Nyss så började han skrika igen när en kompis kom in med mat på rummet. Vet någon vad det beror på? Har läst att dom kan känna sig trängda men inget annat marsvin har varit i närheten av honom eller någon människa heller.

Annons:
lizton
3/19/18, 9:13 PM
#1

Marsvin kan skrika när de har ont. Kolla om magen är uppsvälld. Kläm försiktigt på magen och se om marsvinet reagerar med något ljud eller verkar ha ont.

Äter och dricker marsvinet som vanligt? Låter det något från andningen? Marsvin får lätt lunginflammation, tex om de utsatts för drag. Om marsvinet fortsätter att skrika fråga veterinär eller någon marsvinsuppfödare.  Det finns grupper på facebook som kan marsvin. Om marsvinet reagerar med smärta när du klämmer på magen måste du kontakta veterinär. Hoppas att det inte är något farligt.  Marsvin kan låta när de vill ha sällskap eller om någon god mat är på väg.

Ljungåsen
3/19/18, 9:16 PM
#2

Skriker hur? I länken nedan finns en massa olika marsvinsljud, och förklaring till vad de betyder. http://www.guineapighub.com/guinea-pig-sounds/

[Ragnar&Allan]
3/19/18, 10:44 PM
#3

Han har inte ont vad jag har märkt för har känt på honom och haft honom uppe utan att han gjort ett ljud och inget känns konstigt. Jag skulle väl sägs att de låter som någon visslar väldigt högt

Ljungåsen
3/20/18, 6:13 AM
#4

#3 Lyssnat på ljuden i länken i #2? Jag skulle tro att det är ljudet som kallas wheeking, och det betyder att han tigger mat.

Upp till toppen
Annons: