Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1454 ggr
VildaVega
2018-03-22 18:39

Vilket underlag?

Okej för att fatta mig kort. Jag har två små grisar här hemma som under en tid (kanske 3 månader) har haft spån som underlag i buren. Jag småstädar varje dag och storstädar varje vecka. Problemet är att de har börjat få torra tassar och den ena har även böjat få lite förhårdnader (hon är lite överviktig, så det har också sin orsak). Just nu smörjer jag in deras tassar med helosan men anser att spån underlaget är för tort. 

Jag hade fleece i ca 6 månder, och det gick jätte bra. Lätt att byta och grisarna trivdes mycket bra och tassarna var alltid mjuka och fina! Problmet var bara att jag aldrig blev av med päls och små höstrån som sedan fastande i maskinen.

SÅ till min fråga. Vilket annat typ av underlag tycker ni att jag kan använda istället för spån? Jag använder gärna fleece igen, men då vill jag gärna få tips på hur ni tvättar filtarna efter användning? 

Tacksam för svar!

Annons:
Ljungåsen
2018-03-22 19:36
#1

Vill du använda fleece så köp en större tvättpåse att lägga filtarna i, när de tvättas. Det finns att få tag på i diverse hästsportsbutiker. Exempelvis här. https://www.horze.se/övriga-hundprodukter/moorlandrider-petwear-tvättpåse-stor/309060.html När det gäller spånliknande material så gillar jag easyströ, som är värmebehandlad finhackad halm. Det är mjukt och trevligt att gå på.

91Marran
2018-03-23 14:54
#2

Safebed rekommenderas. Har samma problem som du.

Mvh
Mig

VildaVega
2018-03-26 12:26
#3

#1 #2 Ledsen för sent svar, har haft mycket med jobbet. Men tack så mycket för tipsen

Upp till toppen
Annons: