Annons:
Etikettfoder
Läst 968 ggr
kalindas
3/23/18, 2:42 PM

Askorbinsyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blivit med marsvin på första gången på sisådär 100 år och det har ju hänt en del med foder och skötsel. Läst på en del och läst att man sällan eller aldrig behöver ge c-vitamin om man ger bra med c-vitaminrika grönsaker.
Men om man för säkerhets skull vill ge lite tillskott av c-vitamin då och då. Är det ok att ge askorbinsyra? Hur mycket ska man ge i så fall?
Tittade på så kallade c-vitamintillskott till marsvin i zoobutiken och de innehöll till största delen druvsocker!😮Känns inte som det nyttiga valet…
Då jag själv äter mycket kål, blomkål, broccoli, tomat, morot och gurka, så blir det mycket av detta. Nåt mer jag bör tänka på att ge dem? (bortsett från hö såklart)
Är imponerad hur coola de är, trots katten som tror att han ska få gratis lunch, så är de framme och inte jätterädda. 
Ni får gärna komma med tips om foder, hur jag lättast får dem tama mm
Var så längesen jag hade några så tips är välkommet!😃

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
3/23/18, 2:56 PM
#1

Vuxna marsvin behöver 10 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn. Växande marsvin behöver mer, upp till 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn. Om du vill ge c-vitamin bara genom grönsaker så rekommenderar jag att (åtminstone i början) använda kalkylatorn på guinealynx. Den kan hämtas hem från länken nedan. http://www.guinealynx.info/diet_ratio.html Med hjälp av kalkylatorn får du koll inte bara på c-vitamin, utan även på kvoten mellan kalcium och fosfor. En korrekt kalcium-fosfor-kvot är viktigt för att undvika problem med urinsten. Om askorbinsyra råder det delade meningar. Jag ger mina två korn på en gurkskiva varje morgon. Två korn motsvarar dagsbehovet för ett enkilos marsvin.

kalindas
3/23/18, 3:06 PM
#2

#1
Tack, ska kolla det. 🙂

/Elisa

Lovegs
3/23/18, 4:22 PM
#3

En fråga bara vad är färgen/teckningen och rasen på dom👍

kalindas
3/23/18, 4:45 PM
#4

#3
Det är "äkta" blandraser. Fanns inte några uppfödare som hade ungar i närheten och det känns alltid lite osäkert att köpa från butik. Så jag fick tag i en som födde upp lite då och då för skoj skull.
Båda är vita, den ena nästan helt vit och den andra har lite svarta tecken över nosen. Båda är mörkögda.
Släthåriga.

/Elisa

kalindas
3/23/18, 8:14 PM
#5

Lite andra frågor i samma tråd. 
De km hem hit vid 14 tiden och har nu vid 20 inte ätit som jag vet. De verkar inte panikslaget rädda, men inte direkt nyfikna på maten eller gurkan jag erbjöd.
Lyft upp den ena några gånger, då sitter hon still och verkar inte jätterädd.
Har hängt en handuk över buren nu (så de slipper ha en katt stirrade på dem hela tiden) i hopp att de ska våga smaka på maten. 
När ska jag börja bli orolig om de inte äter och tips hur jag ska locka dom att äta?

/Elisa

Ljungåsen
3/23/18, 8:49 PM
#6

Jag tror på att ge dem lugn och ro, och att placera hö och mat i omedelbar närhet av deras hus. På så vis kan de äta utan att behöva synas.

Annons:
kalindas
3/23/18, 9:01 PM
#7

#6
Det är så jag gjort. Får hoppas det äter i natt när det är lite lugnare i huset. Stor omställning att flytta från ett uthus med kompisar till ett kök, med katter som stirrar på dem och hundar som skäller och piper.🙂

/Elisa

Mirinda
3/26/18, 5:06 AM
#8

Vilka fina små karabater du fått hem!🙂 Vad heter de?

Marsvinen behöver vänja sig vid allt det nya. Låt dem vara ifred i buren och sätt dig intill och prata med dem. De behöver vänja sig vid din röst och din lukt. Det går lika bra att läsa tidningen högt för dem. Min son läste läxorna intill marsvinsburen när hans marsvin var små. Lägg gärna in någon godsak i buren när du sätter dig intill, men ta ut handen igen den första tiden.

Några råd om hur man får marsvinen handtama:
Man får ha mycket tålamod när man ska göra marsvin handtama. Ett tips är att se till att sitta bekvämt intill buren. Persilje- eller basilikakvistar med långa skaft är bra att hålla i handen. Om du håller handen riktigt still, så kommer de snart fram och nafsar i bladen. Så springer de in i husen/gömmorna med vad de nappat åt sig. Men de är snart tillbaka igen om du inte släpper hela kvisten på en gång. Så småningom kan man få dem att kliva upp med framtassarna i handflatan och hämta godsaker.

Om man pysslar i buren varje dag (underhållsstädar, fyller på hö, flyttar på saker i inredningen, byter skålar) så vänjer de sig vid att ens händer är där.

Vad man bör undvika är hastiga rörelser mot marsvinen. Vida ärmar kan skrämma. För oss tog det ett tag att inse att om man lutar sig över buren (svårt att undvika när man ska nå längst in) så blir det hotfullt för dem. De är ju bytesdjur. De reagerar instinktivt när en stor kropp kommer ovanifrån. För ett marsvin kan det ju vara ett rovdjur som spanat in en läckerbit att dyka ner på.

Att ha en handduk över en del av buren tror jag är jättebra. Djuren i huset behöver vänja sig vid varandra. Ett tips: Lita inte för ett ögonblick på att katternas jaktinstinkt går att kontrollera. Lämna inte marsvin och katter ensamma! Det har hänt olyckor hemma hos marsvinsägare som haft ungar och låtit katterna vara inpå marsvinen utan uppsikt. Ett rejält galler som katterna inte kan få bort är att rekommendera.

 Hundarna vågar jag inte uttala mig om. Det beror på vilken sorts hundar du har. En del hundar bryr sig inte om marsvin, när de väl vant sig vid att de finns i huset. En del hundar är t o m rädda för marsvinen.Funderar

Lycka till med dina två fina ungar!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kalindas
3/26/18, 9:09 AM
#9

#8
Tack för ett långt och utförligt svar. Jag har gjort som du skriver på ett ungefär redan. Sitter med handen i buren, talar mycket med dom och man ser nu att de lyssnar. Idag vågade de nästan ta en morot ut handen, men inte riktigt.
Tar upp dem en gång om dagen och har dem i famnen och klappar. Även om det är lite stressat för dem att bli fasthållna så måste de ju lära sig om jag ska klippa klor.
Buren är totalsäkrad! Kommer knappt in i den själv.
En av katterna är mest jaktbenägen och han sitter nära med tassarna i buren. Hundarna har varet betydligt mer fixerade än vad jag trodde. Osäker om det är jakt eller vallinstinkten som är den starkaste där. Men båda stirrar fascinerat ner på marsvinen när de leker eller pratar.
Förhoppningsvis är det nyhetens behag och det tröttnar att stirra på marsvinen om ett tag. 
Marsvinen är coola och leker och pratar som vanligt.
Inte kommit på några bra namn ännu.

/Elisa

Mirinda
3/29/18, 3:54 PM
#10

Är det honor eller hanar?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kalindas
3/29/18, 6:15 PM
#11

#10 honor

/Elisa

Upp till toppen
Annons: