Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 867 ggr
My Guinea pig Doris
3/24/18, 5:31 PM

Städa marsvinsburar

Hej! Jag ska köpa mina första marsvin snart och undrar vad man ska skaffa för bur. Jag ska ha dom i mitt egna rum och där får det plats med en bur som är 170x90. Jag har kollat en del på 160x80 burar som man kan köpa. Fast det skulle ju vara roligt att göra en egen. :)

 När jag föreslog det för mina föräldrar så tyckte dom att det lät bättre att köpa en stor bur eftersom att det blir så jobbigt att städa buren. Iallafall om marsvinen har haft lust att göra det extra jobbigt för en och har skitat ner buren ordentligt. Då skulle man ju gärna vilja gå och skölja ur den så att man får bort eventuella kisspölar på bottnen. Har läst en del om att man ska sätta vaxduk/gummimatta på bottnen och om man nu kan tvätta ur den så är den ju mycket tyngre än vanliga burar… 

 Hur gör ni när ni tvättar era hemmagjorda burar? 🙂

Annons:
Ljungåsen
3/24/18, 5:47 PM
#1

Vatten och lite diskmedel på en tvättsvamp använder jag när jag skurar lådor. Meningen är ju att man ska ha tillräckligt tjockt med strö så att kisset inte når ner i botten. Då blir det inte speciellt grisigt.

My Guinea pig Doris
3/24/18, 6:00 PM
#2

#1 Bra idé! Ska föreslå det för mina föräldrar så får vi se vad dom säger. :) 

Självklart ska dom ha mycket strö, men jag tänkte ifall dom lyckades komma ned till bottnen ändå på något vis. ;)

Ljungåsen
3/24/18, 6:37 PM
#3

Den här tråden diskuterar samma sak. Läs gärna i den för fler idéer. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5aa6f6bece12c44bca002cba-hur-stada-bokhyllebur?discussions-3

My Guinea pig Doris
3/24/18, 7:18 PM
#4

#3 Tack så mycket för tipset! Jag har prövat att söka om det här, fast hittade inget. Därför gjorde jag en ny tråd. :)

Åsna
3/25/18, 10:06 AM
#5

Har ca 5 cm strö i buren, så kisset kapslar in. Jag tar bort kiss och bajs varje dag med en plasthandske. En gång i veckan tömmer jag hela buren med hjälp av en handsopskyffel och borste. Torkar ur buren med trasa med lite diskmedel på. Jag har våtrumsmatta i botten och på sidorna.

My Guinea pig Doris
3/25/18, 7:38 PM
#6

#5 Tack för tipset! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: