Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 922 ggr
Novachan
3/25/18, 10:46 PM

Madrass/bäddmadrass som underlag?

Jag tycker det är kul att klura på olika lösningar, vad och hur man kan använda saker, till att göra egna burar eller inredning till burar till olika smådjursarter. En sak som jag funderat på är underlag till marsvinsburar. Alternativ som finns och använts just nu verkar vara strö eller fleece - egensydda peepads (kan göras lite olika) med tidningspapper i under, men har även sett folk som använt engångs-peepads underst (både sådana som man kan använda för att träna sin hund men också som skydd i sängen för barn och vuxna).

Kanske är en dålig idé men jag har tänkt på om man inte kan använda en billig madrass eller bäddmadrass som är inklädd i kisskydd - alltså ingen vätska kan tränga sig igenom. Beroende på vart väggarna av buren är; på madrassen eller att madrassen ligger omringad, så kan skyddet behöva vara i botten också. Tror en av de enklaste lösningarna till skydd i botten vore om det fanns ett kisskydd som man kan dra på madrassen som ett dra-på-lakan med resårband, men att man behöver köra med två stycken; först trä på ett skydd, vänd på madrassen och trä på andra skyddet och låta madrassen ligga kvar så - om man vänder på madrassen igen finns det risk för att vätska ska kunna rinna emellan skydden, men det kräver ju också en del vätska (vet ej hur mycket marsvin brukar kissa). Om kissskyddet är en tygsida så kanske det går bra att ha det som det är, men om det bara är plast så behövs ju tyg eller fleece. Är antagligen bra med minst ett lager fleece så att deras klor inte råkar göra hål i skyddet, men det beror på hur tjockt och hur skyddet är gjort… Och är antagligen smidigt att fortsätta med några fleece-peedpads på de ställen man vet att marsvinen tycker om att kissa, så kan man byta ut då och då till fram till storstädningen a.k.a. stortvätten. Även om madrassen i sig kanske skulle kunna gå att tvätta i tvättmaskin vet jag ej hur bra den kan tvättas rent om man skulle köra utan kissskydd. Men små kissfläckar t.ex. pga att klor har gjort hål i skyddet kanske inte är så farligt. Läst lite snabbt i ett annat forum att man kan tvätta madrasser med bikarbonat, låt verka 20 min, och sedan dammsuga upp, men ingen aning om det faktiskt funkar. (http://www.familjeliv.se/forum/thread/42688802-tvatta-skummadrass) Finns ju tvättmedel för möbler också… Men att tvätta t.ex. en skummmadrass i maskin låter inte så enkelt… med en bäddmadrass kanske?

En madrass eller bäddmadrass borde ju vara tillräckligt mjukt, men kanske det kan bli för mjukt? Någon som vet om det är dåligt för det att gå på för mjukt material?/ostabilt? - kanske inte ska gå på en massa kuddar t.ex. som också att kunnat vara ett alternativ = lättare att tvätta i maskin.

En till idé som är kopplad till ovanstående, men behöver inte vara det, är att buren är av en vanlig säng med stomme som man bygger till väggarna på. Då kan ett sådant underlag få plats perfekt, samt att man kan ha en massa förvaring under sängen (lådor eller inbyggt).

Men att bygga bur av en säng utan madrass, alltså vanligt underlag, är också en tanke jag har haft och hittade en bild på hur det skulle kunna se ut som något har byggt här: http://forum.mutterne.dk/viewtopic.php?f=19&t=14068

Är mina tankar om madrass/bäddmadrass något helt nytt eller finns det folk som använder det, eller att man inte gör det p.g.a. skäl jag inte vet om? t.ex. för mjukt eller ostabilt, skulle inte fungera med kissskydd, lukt, tvätt osv. Hör gärna era åsikter, tankar, idéer, info om varför det skulle vara dåligt osv. 🙂

(Man kan ju såklart ställa en låda med strö på madrassen som marsvinen har tillgång till)

Annons:
[Wijnja]
3/26/18, 3:38 AM
#1

Vad ska du hacmadrass till för helt onödigt inget marsvin gillar dem är vana gå på spån en madrass skulle jag aldrig ens tänka på

Ljungåsen
3/26/18, 9:15 AM
#2

Inplastad bäddmadrass hade jag till min (icke rumsrena) kanin när hon hade trycksår på tassen, så det borde kunna fungera till marsvin också. Det man i så fall behöver ha ovanpå den inplastade madrassen är ett absorberande lager som suger åt sig kisset, och ovanpå det någonting som släpper igenom kisset och håller ytan torr. Fleece har just den egenskapen, och det är därför det är populärt som översta lager. Om man inte har någonting absorberande mellan fleece och plast så kommer fleecen bli blöt, och det är inte nyttigt för deras små fötter.

Upp till toppen
Annons: