Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1614 ggr
kalindas
2018-03-29 11:54

Hur lång tid att få dem tama?

Hur lång tid brukar det ta innan marsvinsungar blir tama?
Båda två är väldigt coola och leker, trots det står hundar och stirrar på dem hela dagarna. De är lite bråk mellan dom, men gissar att det är rangordningen som de jobbar med. Ligger inte ihop mm
Jag lyfter upp dem i famnen en gång per dag och pratar med och klappar dom. Övriga tid försöker jag locka dom att äta från handen, vilket båda vägrar! Har gjort buren något mindre tillfälligt så att de inte kan springa undan lika lätt utan måste utsättas för min hand nere i buren.
Finns det något mer jag kan göra eller är det bara tålamod som gäller?
De har bott här en vecka nu.

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-03-29 12:05
#1

Det är bara tålamod som gäller. Olika marsvin tar olika lång tid på sig.

[lifebyanki]
2018-03-29 13:14
#2

mina har blivit otroligt tama på bara 1 månad

det jag gjorde var att prata mycket med dom, jag som gillar att läsa, satt och högläste, när dom väl vant sig vid din röst går det lite lättare, när jag går förbi buren så pratar jag alltid, då blir dom inte lika rädda, när jag öppnar dörren så hälsar jag så dom vet att det är jag, ge dom sina favoritgrönsaker, mina vägrade att ta från min hand dom första gångerna men nu går dom blygt fram tar den från handen, kan ibland hålla kvar så dom måste tugga och ta nya bit från grönsaken i min hand, inga snabba rörelser och har dom blivit rädda så låt dom lugna ner sig, dom kopplar snabbt ljud/rörelser till handlingar. mina har inte blivit helt vana med dethär att vara i famnen än eller bli klappade men ibland tillåter dom det, dom brukar somna utanför huset ibland också och som sagt, alla tar olika lång tid på sig, variar hur mycket man håller på med dom, jag sitter ofta och pillar i buren och dom kommer nyfiket fram och luktar på mig, då vet dom även också vem jag är, men sen går dom vidare och äter. jag var den första dom började lita på då jag är ägaren men nu är dom även vana med min bror och mamma, även några av mina kompisar, men tålamod och mycket kärlek så blir det nog bra

kalindas
2018-03-29 13:43
#3

Jag hade uppe dom i famnen nu och då somnade de nästan och spann.
Jag kallar det ett spinnande, för jag tror de tyckte de var mysigt då ögonen var halvslutna och de vibrerade i kroppen. Vet att tamråttor kan göra så om de har det skönt.

/Elisa

Mirinda
2018-03-29 16:04
#4

Vår gamle hane, som nu är en liten ängel på andra sidan regnbågsbron, hade ett  lågt kurrande läte (som en duva nästan) för sig när han låg och myste i min fleeceklädda famn eller på min axel, lutad mot kinden. Så lät han när han var riktigt avspänd om han inte var helt tyst. Ibland kunde han breda ut baktassarna och ligga platt på mage och somna. Det såg rätt kul ut - han blev så platt.

Den andre gamle gubben, Gozo, som är still going strong, är supertam nu på gamla dagar. Han vill helst ligga mot kinden eller i en luva jag har på en fleecetröja. Han ligger där när jag går omkring och pysslar i köket. Sticker dit en godsak då och då, men han brukar ibland somna och märker ingenting. Härom veckan somnade han på mig när jag låg i sängen. Jag somnade gott själv. Han glömde att väcka mig när han "behövde en potta".😃Blev  lite sanering mitt i natten…..

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kalindas
2018-03-29 18:15
#5

#4
Mysigt! ❤️

/Elisa

Upp till toppen
Annons: