Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1713 ggr
kalindas
2018-04-01 17:14

Blev så glad!

Vet att jag överöser er med marsvinsfrågor och filmer. Men blev så glad precis när de vågade komma fram och äta från handen. Så jag var tvungen att lägga upp filmen här. 😃
Ska försöka låta bli att lägga upp varenda film här.😉

Pipandet i bakgrunden är en upprörd hund som inte får stå jämte och kolla dem utan tillfälligt blivit förpassad till ett annat rum…

/Elisa

Annons:
[HoneyTorbjörn]
2018-04-01 17:17
#1

Nä så gulligt! Miia hjärta smälter 😍❤️

Ljungåsen
2018-04-01 17:20
#2

Underbar film på jättesöta marsvin! Förstår att du är glad över att de blir modigare och modigare.

Mitchika
2018-04-01 18:00
#3

Men åååh…! Modiga småttingar! 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Novachan
2018-04-01 22:03
#4

Sötisar!

Nej, tvärtom, lägg upp så mycket filmer du bara kan, är kul att se 🙂

Men man behöver inte skapa en ny tråd varje gång utan du kan ha tråd som du lägger upp videos och andra grejer som bara relaterar till dina marsvin

kalindas
2018-04-02 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Inflyttade i nya buren. De har lite bättre koll runt sig och lättare för mig när jag ska hantera dem. 
Blev spån i bottnen, men då buren är onödigt hög för marsvin, så funderar jag på att bygga en hylla och ev klä in den i fleece eller något annat mjukare material.
Ni som har liknande burar, hur har ni byggt hyllor till dom?

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-02 14:48
Annons:
kalindas
2018-04-02 15:01
#7

#6
Fixar det direkt! 
Köpte idag då jag läste någonstans att det var bra för dem. Tack för du sa till!

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-02 15:13
#8

#7 Så bra, tack! Det säljs alldeles för mycket saker som påstås vara bra för marsvin, men som istället är onyttiga eller farliga.

Lillyrod
2018-04-02 15:20
#9

Salt/mineralsten, selar och mycket annat som inte ska vara till marsvin säger butikerna att de ska ha. Jag fattar inte att de inte lär sig.

Jättebra kalindas att du tagit bort den.

kalindas
2018-04-02 15:23
#10

#8
Jo, det är ju så. Var ju många år sedan jag hade marsvin och mycket nytt har dykt upp både i kunskap, skötsel, mat, färger och raser mm
Så det är toppen när man får tips!

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-02 15:57
#11

Lita aldrig på dem i zoo butiker dem har för lite kunskap

kalindas
2018-04-02 15:59
#12

#11
Det vet jag. Läser mig till kunskap eller lyssnar på kunniga uppfödare. Har inte köpt mina marsvin på zoo.

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-02 16:14
#13

Jag brukar lyssna på min veterinär hon har rätt mycket kunskap

Annons:
kalindas
2018-04-02 16:25
#14

#13
Det är ovanligt att veterinärer ens kan nåt om marsvin eller andra smådjur. Men det är ju bra att de finns.

/Elisa

Lillyrod
2018-04-02 16:32
#15

Exotiska djur som marsvin ingår i finns inte med i veterinärutbildningen. Det är något som intresserade veterinärer får läsa in själva. Det är därför de icke intresserade inte vet något om smådjur.

Man får ta reda på om den tänkta veterinären har kunskap om exotiska djur. Om inte är det säkrast att leta vidare.

[Wijnja]
2018-04-02 16:43
#16

Hon är små djurs konsulant hon är utbildad hon kan mycket om marsvin

[Wijnja]
2018-04-02 16:45
#17

Hon ska vara främsts på marsvin hon är enda som kan exotiska djur hon gav mig tips på banta dolly hon vet nog vad hon gör vad hon inte kan

Lillyrod
2018-04-02 17:14
#18

Hon är definitivt inte den enda. Jag har 3 stycken bara runt knuten här. Det finns överallt det är bara att man ska hitta dem också.

Kanske hon är den enda just där du bor : )

kalindas
2018-04-05 10:56
#19

Vad tror ni om detta?
Tycker hon det är mysig att bli klappad? Eller anser hon att jag är ett monster och bara står ut med behandlingen?
Hon springer inte iväg på samma vis som den andra och jag "tror" hon tycker det är ganska skönt. Men är lite dålig på marsvinsspråk.

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-05 11:06
#20

Jag tycker det ser rätt våldsamt ut, och är tveksam till om hon tycker det är trevligt.

Annons:
kalindas
2018-04-05 11:23
#21

#20
Det är inte så våldsamt som det ser ut, vinkeln på kameran. Kliar henne mest bakom örat och håller inte fast henne. Kliar henne på ryggen och de är då hon sträcker ut sig med benen viftande. Men gör det bara löst, så vill hon gå så kan hon.

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-05 12:11
#22

#21 Det jag reagerar på är tempot i kliandet. Jag tycker du kliar väldigt fort, och just snabba rörelser brukar inte uppskattas av marsvin. Det kan göra dem paralyserade, så att de inte vågar röra sig. Att hon sträcker ut sig och sprattlar tolkar jag som en reflex på själva kliandet. Hur reagerar hon om du kliar långsamt? Står hon kvar då också?

kalindas
2018-04-05 13:50
#23

#22
Jag testade nu när jag kom hem. Stack in handen i buren och hon flyttar sig bara några millimeter och låter mig klia henne bakom örat. Systern springer iväg och gnisslar tänder, så hon anser absolut att jag är otäck och skräp.
Men med tanke att hon inte flyttar sig trots som du säger kliar henne ganska snabbt, så är det ju svårt att vara helt säker.
Så det enda jag kan gå efter är just att hon faktiskt sitter kvar. 
Jag hoppas som sagt att det är för hon gillar kliandet och att hon inte är paralyserad. För det känns ju inte trevligt om orsaken är att jag skrämmer livet ut henne. 😮

/Elisa

kalindas
2018-04-05 21:48
#24

Har kliat henne och systern lite nu under dagen. Inte försökt fånga dom utan bara stuckit fram handen och kliat bakom örat. Jag tror de tycker det är ganska trevligt, men inte riktigt kan bestämma om de tycker det är ok eller inte. De är inte rädda eller paralyserade, för de tog maten jag erbjöd, men kanske lite osäkra på hur de ska hantera situationen. Blir lite undergivna helt enkelt, för när jag kliade lite kraftigare sträckte Svartnos ut sig och gäspade. 
Jag har ett vagt minne av att marsvin om de gillar att man kliar dom gärna buffar med huvudet? Är det minnet korrekt?

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-06 06:54
#25

Jag ser buffande med huvudet mer som ett personlighetsdrag. En del buffar när man klappar, andra gör det inte. Den av mina som mest njuter av att bli klappad är ingen buffare.

Blackiebo
2018-04-06 08:58
#26

Jag tror inte att marsvin uppskattar det där kliandetsärskilt mycket. De är ju inte som hundar eller katter som kan tycka att det är jätteskönt. Det finns marsvin som inte tycker om beröring alls på kroppen, andra tycker inte om att bli klappade på huvudet t.ex. Man kan heller inte tolka det som att de gillar det bara för att de inte flyr. Många blir paralyserade av burdust behandlande.

Jag tror mer på lugna, mjuka smekningar väldigt försiktigt i början. Du kommer senare lära dig vad dina uppskattar. Mina brukar inte gilla det egentligen alls när de är i buren. Där vill de nog helst vara i fred så länge jag inte har något gott de vill ha, då är de mer än välvilliga att låta mig klappa dem.

När vi har vår mysstund under en filt i knät så kan i alla fall den ena njuta en liten stund och det händer att han somnar också. Men som sagt, jag använder mig av väldigt lugna mjuka klappningar/smekningar

kalindas
2018-04-06 10:00
#27

#26
Jag får prova mig fram helt enkelt. 🙂
Kliar jag henne snällt så sitter hon kvar och hon springer inte när jag sticker fram handen som hon gjorde innan. Så jag tror hon tycker det är ganska skönt att bli kliad, så länge jag inte är för våldsam.

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-04-06 10:09
#28

I den här tråden finns en bild, som jag tycker beskriver rätt bra var marsvin tycker om att bli klappade. https://www.guineapigcages.com/forum/threads/115677-where-to-pet-a-guinea-pig

kalindas
2018-04-06 11:41
#29

#28
Superbra bild. Tack!
Alltså är magen och sidan på magen no no. Inte konstigt hon blir upprörd! 😉
Fr.o.m blir det kliande på kinden och huvudet. 😃

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-06 12:05
#30

#29 Mina har olika favoritplatser. En älskar att bli klappad under hakan. En annan gillar stället mellan öga och öra. Man får prova sig fram, för att hitta bästa stället.

[Gnagare2]
2018-04-08 11:46
#31

Det är just detta som gör marsvin så roliga och personliga.  En av mina honor gillar att jag klappar med hela handen över hela hennes kropp,och hon älskar även när jag lyfter upp henne och pussar henne på kinden. Ingen av dom andra gillar att jag klappar dom på detta sätt. Bara hon. Det är så roligt,för hon visar så tydligt hur mycket hon njuter av detta🙂

[Wijnja]
2018-04-08 13:18
#32

Mina kurrar när jag klappar dem inte för jag klappar hårt

kalindas
2018-04-11 18:45
#33

Nu så sitter Svartnos kvar för att bli kliad. ❤️ 
Vitnos är fortfarande lite skeptisk, men börja fatta även hon att det är ganska trevligt. 🙂

/Elisa

[Gnagare2]
2018-04-11 18:55
#34

#33 vad ovanlig teckning med den där svarta fläcken på nosen. Jättefint🙂

Annons:
kalindas
2018-04-11 19:13
#35

#34
Jo, hon har en väldigt rolig teckning. Hennes syrra är vitare, men hon har några röda och svarta strån på huvudet.
Är lite i valet och kvalet om jag ska ta en kull på dem i sommar, tror det hade blivit kul färger om jag hittar en trevlig hane. Har ev några som är intresserade av att köpa. Så sålda blir dom.
Det enda som tar emot att para dem är att det är blandraser. Som gammal uppfödare av renrasiga djur är jag ju allergisk mot "backyard breeding". 
Men det hade varit kul just pga deras speciella färg/teckning.

/Elisa

Mirinda
2018-04-12 06:34
#36

Varning för långt inlägg - läs om ni orkar!

Du kommer att komma på vad marsvinen gillar när det gäller kel och gosande. De är individer, så det kan vara väldigt olika. Det den ena gillar kanske den andra inte uppskattar. De kommer att visa dig vad de gillar att du gör. Är du lyhörd och lär dig läsa deras signaler, så kommer ni säkert att hitta det optimala gosandet ihop. De kommer högst troligt också visa var och hur de inte vill bli klappade. 

Du kommer att få bättre och bättre kommunikation med marsvinen ju mer ni umgås.👍 Även om du inte förstår alla deras ljud och allt kroppsspråk så  kommer du att märka när de njuter och när de inte är nöjda

Ibland gillar marsvin inte att bli klappade uppe på huvudet. Det visar de tydligt genom att kasta upp huvudet på ett bestämt sätt. En del gillar inte att man rör benen eller kommer åt magen. En del marsvin vill inte bli klappade alls. Andra finner sig i att man tar upp dem och gosar med dem. De äter snällt de godbitar man ger dem, men njuter inte av klappandet, utan förhåller sig rätt likgiltiga. Om dessa marsvin själva får välja, så vill de helst inte vara i famnen så långa stunder.

Något som inga marsvin gillar (om det nu inte finns några unika undantag) är om man drar handen mothårs i pälsen. Det brukar vara lite kinkigt att torka marsvin med handduk efter bad, om man blir tvungen att gnugga mothårs. 

Vår gamling måste vi torka med hårtork. Pälsen är så tjock att man luggas om man använder en handduk för att få honom riktigt torr. Hans gamla burkompis var rädd för hårtorken, så honom handdukstorkade vi alltid och det gick han motvilligt med på. Han hade ju kommit ur den förhatliga badbaljan och blev torr. Dessutom fick han rundligt med godsaker varje gång. Så han stod ut med behandlingen.

Vi använde sonens supermjuka bebisborste på båda marsvinen. Det var inte för att deras korthåriga, släta pälsar behövde redas ut. Det blev som en mjuk massage för dem, som de verkligen uppskattade. Borstade dem även på magen utan att de protesterade. Då stod de med baktassarna i knät, och satte framtassarna mot min underarm, Jag använder fortfarande bebisborsten. Men den lilles päls behöver borstas/kammas mer än så. Han är semilånghårig - har en hel del långa partier i pälsen, särskilt längst bak på ryggen och över rumpan. Lika bra han får vänja sig vid pälsvård redan från början.

#28 Det jag saknar på bilden i länken är att många marsvin gillar att bli smekta längsmed sidorna. 

Min tort´n white-kelgris och hans sprattliga golden agouti-kompis hälsar till de underbart söta vita flickorna.😍 De är mycket charmade.😉

Färdigpratat för denna gång.🤐👋

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: