Annons:
Etikettfoder
Läst 1373 ggr
Paubks
4/9/18, 6:38 PM

Har en liten fundering kring det här med höet. Höhäck ska ju inte vara bra så lägger högar med hö i buren. Detta känns det som att mina två mest gömmer sig i, trampar ner och kissar i. Jag ser att de äter men vet inte om det är tillräckligt då högen sjunker men inte pga att de äter upp det utan för att de gömmer sig/sover/kissar på den. Hur mycket hö är en ”normal” daglig mängd för ett marsvin? Och hur håller man höet fräscht utan höhäck?

Annons:
Ljungåsen
4/9/18, 6:46 PM
#1

Länkar en gammal diskussion om hömängd. https://marsvin.ifokus.se/discussions/507ab00cd4ebea05bd0031e8-ho-atgang Enklaste sättet att se till att marsvinen alltid har fräscht hö är att ge dem mindre mängder flera gånger om dagen.

Paubks
4/9/18, 7:44 PM
#2

Kanske lägger jag in för mycket varje gång då. Det kanske är därför mina använder det mer som lekplats än matplats. Fast och andra sidan gillar dom det och det enda extra det innebär för mig är att köpa mer hö och städa lite oftare.

Ljungåsen
4/9/18, 7:53 PM
#3

Hö är, precis som du skriver, inte bara mat, utan även roligt att leka i, och vila på. Jag brukar ge en hyfsat stor mängd när jag fyller på, och sedan mindre tussar ett par gånger om dagen. Då finns det alltid okissat hö att äta.

[lifebyanki]
4/12/18, 11:49 AM
#4

hade en hörntoalett som inte användes av mina marsvin så jag tog ut spånet där och la hö, lägger en stor tuss med hö varje gång jag städar sen fyller jag på lite när jag ser att börjar ta slut, massa hamnar på burgolvet ändå då dom drar med sig det när dom gömt sig därinne och springer iväg men det funkar

Upp till toppen
Annons: