Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4680 ggr
Ljungåsen
2018-04-11 12:30

Zoo.se säljer levande smådjur över nätet

Jag tycker inte att man ska sälja smådjur i affär. Jag tycker inte heller att man ska handla i affärer som säljer smådjur. I en annan tråd här på forumet läste jag påståendet att djuren på zoo.se har det bra. Jag googlade lite för att se om det fanns någon information om varifrån djuren kommer, men det verkar vara en hemlighet. Det är ingenting man skyltar med på hemsidan i alla fall. Däremot så hittade jag någonting annat.

Det går att beställa levande djur på nätet.

https://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/levande-smadjur.html

Visserligen måste djuren hämtas upp i affären i Bromma, men man kan alltså lägga ett levande djur i varukorgen precis som om man skulle handlat mat, eller spån. Affären skriver att anledningen till att man måste hämta upp djuret på plats är så att deras ”utbildade djurpersonal kan godkänna köpet och se till att djuren får ett bra och lyckligt hem med lämplig smådjursbur, inredning i buren, för djurens sysselsättning, lekar roliga smådjursleksaker och rätt skötsel”.

De hänvisar också vidare till sina egna skötselråd, som kan avnjutas här.

https://www.zoo.se/cms/tips-rad/smadjur/skotselrad-inkopslista-marsvin.html

Nu börjar det bli riktigt intressant.  Vilka skötselråd är det som zoo.se ger till sina nya marsvinsägare? Allt är inte fel förstås, men en hel del av det som skrivs på sidan reagerar jag på.

De anger att marsvin behöver en rymlig bur, minst 80*40 cm (på ett annat ställe anger de att de rekommenderar minst 100*50 cm eller större). Varken 80*40 cm eller 100*50 cm kan ens med bästa vilja i världen kallas för en rymlig bur. Den som någon gång haft hormonstinna tonårskillar inser att en sådan liten bur är en total katastrof.

De anger att marsvin måste ha pellets. I de allra flesta fall behöver vuxna marsvin inte pellets.

De anger att man ska servera hö i höhäck. På grund av skaderisken med höhäckar ska hö till marsvin serveras i hög på burgolvet.

De anger att man ska tillsätta c-vitamin i dricksvattnet. Och värre, de anger att man regelbundet ska ge multivitaminer. Multivitaminer är ingenting som marsvin ska ha, då det kan leda till toxisk överdosering av fettlösliga vitaminer.
De anger att man ska använda sele på marsvin när man rastar dem. Skaderisken vid användning av sele är stor.

De rekommenderar kalksten. Marsvin ska inte ha kalksten, då denna kan bidra till uppkomst av urinsten.

De anger att klorna ska klippas var sjätte till åttonde vecka. Om man klipper klor så sällan så kommer de att hinna bli ruskigt långa, speciellt om marsvinen sitter i en av deras ”rymliga” burar där de knappt kan röra sig.

Avslutningsvis så vill jag säga att jag inte är speciellt imponerad av zoo.se. Dels säljer de djur, och dels verkar de inte ha koll ens på basal marsvinsskötsel. Lyckligtvis har jag aldrig någonsin handlat från dem, och jag kommer definitivt inte göra det heller.

Annons:
[Wijnja]
2018-04-11 12:40
#1

Jag vet vart dem kommer ifrån kan jag skicka meddelande

[Wijnja]
2018-04-11 12:42
#2

Sjukt man klipper väl 2 veckor i mellan

[Wijnja]
2018-04-11 12:42
#3

Salt och kalt är absolut förbjudet ge

[Wijnja]
2018-04-11 12:43
#4

Fel info på sidan jag säger ju dem har okunskap

EmiCar
2018-04-11 12:52
#5

Jag vet själv vilken grossist som Zoo.se köper alla sina djur ifrån. (Fick reda på det pga en veterinär berättade!)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[Wijnja]
2018-04-11 12:55
#6

Dem kommer från bränntorp

Annons:
Ljungåsen
2018-04-11 13:08
#7

#5 och #6 Kommer djuren härifrån? http://branntorps.se

[Wijnja]
2018-04-11 13:12
#8

Japp

Ljungåsen
2018-04-11 13:19
#9

#8 De verkar syssla med massuppfödning av marsvin och kaniner. Fullt förståeligt att zoo.se inte vill skylta med det. #5 Vet du varifrån de får sina hamstrar? Om du inte vill skriva här, skicka gärna PM.

Mitchika
2018-04-11 13:26
#10

Jag är mållös. Hur kan någon ens tro för ett ögonblick att det där är en bra idé? Djur är redan varor i lagens ögon och smådjur har en usel status som det är, ska vi då objektifiera dom ännu mer? 😮🤢

Tack för upplysningen! Jag är ibland i Brommatrakten, så det är bra att veta vilken affär jag absolut inte ska handla hos.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Wijnja]
2018-04-11 13:35
#11

Vet nån vart jag kan få liten marsvins hane som passar Loke

[Wijnja]
2018-04-11 13:36
#12

Plus dem lurar sina kunder köpa djur som inte finns

Ljungåsen
2018-04-11 13:44
#13

#11 Marsvinshjälpen?

Annons:
Ljungåsen
2018-04-11 13:48
#14

#10 Att man kan stoppa djur i varukorgen när man nätshoppar upplever jag som djupt osmakligt. Jag är glad över att jag inte är ensam om den reaktionen.

[Wijnja]
2018-04-11 13:50
#15

Man åker dit och bokar ett djur inte via sidan osmakligt

Novachan
2018-04-11 14:07
#16

#10 Hade inte ord för att uttrycka det och håller med dig fullständigt. Har aldrig sett detta tidigare. Har sett prissättning på djur online och det känns också sådär… vet inte hur jag ska uttrycka det men kanske lite… "kolla här vilka låga priser vi har på våra djur!"… höjer inte heller statusen för de djuren…

[Wijnja]
2018-04-11 14:10
#17

Håller med dig

[Wijnja]
2018-04-11 14:11
#18

Får inte tag på ny kompis till Loke

[IdaSoren]
2018-04-11 16:36
#19

Har varit i deras affär i Bromma och inte fått något gott intryck av kompetensen hos personalen. Min marsvinshane hade problem med förhårdnader under tassarna, och förutom att smörja så var jag där på jakt efter en mjukare typ av underlag till honom, vilket jag berättade för en i personalen. Fick ett tips på strö, men jag sa att "det är nog för hårt för hans tassar, söker något mjukare" och fick då till svar "men vilda marsvin springer ju omkring på stenar och sådant utan att få problem, så detta strö kan knappast vara för hårt". Är biolog/etolog och kan inte ens börja räkna upp hur många fel som fanns i det påståendet angående ett husdjur av en domesticerad art, så jag tackade för mig och gick därifrån..

[Wijnja]
2018-04-11 18:07
#20

Dem sa det inte gick operera en marsvinshona

Annons:
[Wijnja]
2018-04-11 18:08
#21

Håller med dig där man får fel intryck av kunskap

Chinesecrestedlover
2018-04-11 19:32
#22

Ok…måste lägga mig i 😃 kan liksom inte låta bli när det gäller Bromma Zoo/Zoo.se eller djur i zoobutiker överlag heller för den delen. Jag praktiserade där (på Bromma Zoo, Zoo.se) i några veckor under min utbildning till djurvårdare (gymnasieutbildning). Jag är gammal, haha 😉 så det handlar om runt 2002-2003 typ. 

Jag har haft kaniner i hela mitt liv (fick första när jag var 6 år och haft det konstant fram till december 2016 när jag tyvärr ofrivilligt blev av med de två sista, de rymde alternativt blev tagna av en räv 😭 och just nu har jag inte de rätta förutsättningarna tyvärr; men annars har jag haft  kaniner under alla år sedan 1990). Har även tagit en kull vid ett tillfälle för att jag hade de perfekta föräldrarna osv. (enligt mig då) och jag kan svära på att de kaninungar de (på Bromma Zoo) sa var 8 veckor och över, absolut var yngre än det. Är övertygad om att de hade kaniner där som var betydligt yngre, knappast ens 6 veckor skulle jag säga. Snarare skulle jag gissa på 4-5 veckor, de var ju väldigt små och söta… vilket jag antar säljer (suckar) men jag mådde dåligt av att se så unga kaniner som inte hade sin mamma längre💔. De hade kaninerna tillsammans med marsvinen dessutom. 

Två marsvinshanar där var ursöta och "för gamla" och de skulle skickas tillbaka (antar för att mass-avlas eller avlivas) men jag lyckades stoppa det i sista sekunden och gjorde det jag vet att man inte ska egentligen…men kunde inte se mina favoriter bli förda till ett hemskt liv hos grossisten eller omedelbar död. Mina älskade små grabbar blev mina första marsvin (skaffade flera ganska kort efter det, omplaceringar och ungar från uppfödare, de bodde i olika burar dock), de följde med hem helt enkelt, inte kunde jag lämna de små till sitt öde.  

Mina grabbar från Zoo var underbara och personliga herrar…men jag önskar verkligen att ALLA zoobutiker skulle sluta sälja djur. Även typ. djur som fiskar är jag  väldigt tveksam till…det är så ofta som okunniga blir "påtvingade" fel arter ex. på tok för stora fiskar, fiskar som absolut inte ska hållas ihop, fiskar som kräver dit och datt som vederbörande inte har osv. 

Jag har praktiserat i flera olika butiker och har naturligtvis även varit i butiker som kund massvis med gånger (har alltid haft massor med olika djur och de behöver ju både det ena och det andra); och alltid är det någon felaktig information som man snappar upp (när personalen ska "hjälpa" en kund). 

Jag kan inte se varför man skulle sälja några djur i butiker egentligen, det finns ju massor med andra ställen man kan hitta sina nya familjemedlemmar på. Jag kan sträcka mig så långt som till att  acceptera att de säljer foderinsekter alltså typ. syrsor, mjölmaskar osv. men annars tycker jag att man ska låta bli att sälja djur i butiker. Djur i butiker överlag får ofta felaktig skötsel och sedan fortsätter (om oturen är framme och den som köper djuret inte har läst på) även misskötseln i det nya hemmet = djuret får felaktig skötsel hela sitt liv. 

För att ge ytterligare exempel kan jag ta upp en Zoobutik (inom Arken) som jag praktiserade på runt 2007. Där fanns väldigt mycket reptiler och där fann jag ex. en grön leguan (juvenil) som hölls på sand och i väldigt torrt klimat = inte direkt lämpligt för en ödla som ska ha en hög luftfuktighet och kommer från regnskogen. Det fanns skyltar vid några sköldpaddor (ungar)  där det förklarades att det var Reeves kärrsköldpaddor (en liten art med milt temperament, har en sådan själv) men ungarna var i själva verket gulörade eller gulbukade (kommer ej ihåg exakt, släkting till rödörade i alla fall) = honorna blir i storlek med en mattallrik och de är ofta aggressiva, kräver enormt med utrymme osv. Jag hade rödörade i många år och under praktiken hade jag fortfarande dessa sköldpaddor hemma (tyvärr dog de av sjukdom och nu är dessa förbjudna inom EU "invasiv art" så jag kan inte skaffa nyaLedsenLedsen…). Den ena (en hane) fick jag när jag var 2 år och han blev 21 år (kunde blivit äldre om han inte drabbats av sjukdom - upptäcktes tyvärr försent, lätt hänt med reptiler, eftersom de ofta inte visar sig sjuka innan de är riktigt illa) och en hona jag tog över (omplacering) blev 20 år (dog tyvärr utan synbar orsak helt plötsligt). Sköldpaddan jag har nu är ca 16-18 år eller så (tog över den, omplacering 2004, vet ej exakt hur gammal den var då tyvärr). = köpet bör vara rejält genomtänkt, inte ett impulsköp för att sköldpaddsungen var söt. Lyckades avstyra en som ville köpa en sköldpadda (när jag praktiserade) genom att prata lite om det livslånga åtagandet osv. Den personen tackade för informationen och gick därifrån, tror inte att det blev någon sköldpadda, det kändes inte så i alla fall, åtminstone gav jag vederbörande en tankeställare (vet dock inte vad personalen i zoobutiken tyckte om min ärlighet). 

Resultatet av okunskapen i butikerna blir ju att folk som köper husdjur och inte är så kunniga själva riskerar att få hem ett "monster" som i fallet med sköldpaddorna som de sedan inte klarar av att ha kvar och kanske t.o.m. får sjuka djur p.g.a. felaktig skötsel i butiken. 

Eller "värsta sorten" (förstår verkligen inte detta); De som köper djur till ett barn och har noll intresse för djuret själva = barnet tröttnar (inte alltid såklart, men ofta) och djuret hamnar i omplaceringskarusellen. Typ. "Sköldpadda på två år säljes för att Nisse på 7 år har tröttnat/fått andra intressen"…eh…what!? Det är föräldrarnas ansvar att se till att djuret sköts och att det finns intresse för djuret från föräldrarnas sida är en förutsättning. Det är lätt att skaffa ett djur i en zoobutik för att Nisse har tjatat, men kanske skulle föräldrarna till Nisse (i mitt totalt hypotetiska exempel ovan) inte "orka" kontakta uppfödare osv. samt så kanske de skulle bli avrådda från köp av en uppfödare = sköldpaddan i exemplet hamnar hos någon som har intresset och är beredd på vad det innebär att ha en sköldpadda…i alla fall så kan man ju hoppas på att det oftare skulle bli så om zoobutiker inte skulle sälja djur. 

Mina föräldrar har inte samma galna djurintresse som jag har och alltid har haft, men de hade tillräckligt med intresse/var tillräckligt ansvarstagande för att förstå att det var deras ansvar (i slutändan) att se till att djuren fick mat, rätt skötsel och fick veterinärvård vid behov osv. Jag tog tidigt ansvar för skötseln av djuren (sköldpaddor och kaniner och sedan diverse efterföljande djur av olika arter) men mina föräldrar stod alltid för kostnader osv. samt såg naturligtvis till att djuren sköttes ordentligt (i alla fall fram till dess att jag hade betydligt mer kunskap än va de har, haha). Har sett alltför många skräckexempel på barn/tonåringar på iFokus (gällande diverse olika djur) som ställer frågor om sitt sjuka djur och vad de ska göra, eftersom deras föräldrar (som troligtvis är de som köpt djuren och tillåter att djuren finns under deras tak) vägrar ta djuren till veterinären när de blir sjuka. Om djur inte såldes i butiker som "varor" så kanske dessa föräldrar skulle vara mer införstådda i, att det handlar om att ta på sig ansvaret för en levande varelse med behov; inte något man kan "slänga ut" när man tröttnat eller strunta i för att det kostar pengar osv. 

Att kunna "klicka ner djur i en varukorg" känns ju om möjligt ännu märkligare och "man" betalar väl innan man hämtar eller har jag fattat fel på hemsidan (Zoo.se)? Hur ska "man" i så fall kunna nekas att köpa (som att en zoobutik skulle göra det ens, de kan ju tjäna pengar)? Det står vad jag kan hitta  (på hemsidan) att man kan avsluta sin betalning över nätet, men att djuret/djuren sedan måste hämtas i butiken = redan ingånget och avslutat avtal…innan kunden ens kliver in i butiken = kunden måste få djuret/djuren som redan betalats. 

I en annan butik jag praktiserade i (detta gäller en annan Arken butik, 2014) så hade marsvinen hökorg. Jag la hö på golvet i buren ändå, eftersom det ju är bäst för marsvinen. Fick då höra av personalen i butiken att jag inte fick göra så (oavsett att det är det bästa för marsvinen) eftersom de då skulle kunna bli av med rätten att sälja djur i butiken (dvs. om de blev "påkomna" med att inte ha höhäck). Någon regel tydligen. Detta tycker jag ännu mer bevisar att djur inte ska säljas i butiker, för även om man som butiksägare/personal faktiskt vet vad som är bäst för djuret så kan man tydligen ändå inte förbättra något; eftersom det finns regler (antar att vi snackar länsstyrelsens regelverk här alternativt jordbruksverket?) som gör att man då inte kan fortsätta driva  sin butik…eh…det känns ju helt sjukt ju. 

/Chinesecrestedlover

ps. ursäkta att jag svävade ut en massa och att det blev så sjukt mycket text. Djur i butiker gör mig upprörd för att jag ofta sett så mycket felaktigheter; samt ofta  ser  det om möjligt ännu värre ut "bakom kulisserna" dvs. sånt jag sett/upplevt endast för att jag praktiserat i butikerna, sånt som vanliga kunder inte ser. Ganska säker på att impulsköp m.m. skulle minska drastiskt om folk inte kunde gå in i en butik och köpa en sköldpadda, papegoja/or, kanin/er, marsvin, råttor osv. och kanske då att dessa djur skulle slippa byta hem en miljard gånger för att det blev fel, djuret blev för stort, var för krävande osv. ds.

[Wijnja]
2018-04-11 19:39
#23

Vet bara arwen syster är död hon kommer från bränntorp du har helt rätt i vad du säger hade jag alla pengar i världen hade jag köpt alla marsvinen det går inte rädda alla

Ljungåsen
2018-04-11 19:49
#24

#22 Bra skrivet, och tack för att du delar med dig av dina upplevelser av djur i butik. Jag hoppas ju att när folk blir medvetna om den smutsiga sidan bakom alltihop, så slutar de att spendera sina pengar i butiker som säljer djur. Det finns alternativ.

[Wijnja]
2018-04-11 19:49
#25

Bra där

Lovegs
2018-04-11 20:03
#26

Ni har rätt allt är inte fel men mycket är fel

[Wijnja]
2018-04-11 20:04
#27

Ingenting är fel vad alla säger vad är då för fel

Annons:
[Wijnja]
2018-04-11 20:11
#28

Fick en kanin från zoo affär sen fick avliva

Chinesecrestedlover
2018-04-11 21:03
#29

# 24 Tack. Ja, ju mer vi informerar andra om baksidan desto större sannolikhet (förhoppningsvis) att folk slutar handla djur i zoobutiker. De flesta djur jag har nu (förutom mina två hundar) är omplaceringar och det innebär att jag indirekt har några djur från zoobutiker (ex. så fick jag nyss avliva en av mina råttor p.g.a. tumör💔 - vet att hon ursprungligen köptes i zoobutik = större risk för diverse sjukdomar). 

Kom och tänka på ett skräckexempel från en av alla zoobutiker jag praktiserat i. Fruktansvärd historia, så utfärdar en liten varning för känsliga (som jag själv typ. för det är fortfarande något jag har otroligt dåligt samvete för att jag inte lyckades förhindra och som krossar mitt hjärta varje gång jag tänker på det😢). 

Under denna period  praktiserade jag genom arbetsförmedlingen och var väldigt beroende av att få vara kvar på praktiken och behålla chansen till ett eventuellt jobb (vilket sen visade sig redan från början av min praktik vara helt kört, eftersom ägaren ej hade planer på att anställa, men fick det att låta som det innan). Hursomhelst så önskar jag att jag trotsat arbetsförmedlingen, butikspersonalen och butiksägaren och satt mig rejält i skiten för att förhindra det som skedde. Jag önskar också att jag vågat anmäla det efteråt osv. men visste inte riktigt vart jag skulle vända mig och hade ju inga bevis heller…och jag var dessutom rädd att jag inte skulle kunna söka jobb inom djurbranschen, om jag gick efter mitt samvete; att det skulle förstöra mina chanser att få jobb osv. om jag anmälde m.m. Jag önskar verkligen att jag inte varit så feg och önskar att jag hade tagit den lilla till veterinären själv…men hade inte riktigt den ekonomin tyvärr (hade nog med min egna multisjuka hund t.ex. som behövde olika behandlingar stup i kvarten). Mår dåligt när jag tänker på det än idag💔. 

Det handlar om en liten söt dvärghamster som visade sig vara sjuk. Den behövde väldigt uppenbarligen veterinärhjälp, antingen för att få behandling, men mer troligen skulle den stackaren behövt få hjälp att somna in (lugnt och stilla på ett humant och värdigt sätt).  Zoobutikspersonalen beordrade då en praktikant (inte mig - jag hade förövrigt aldrig gjort det och hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag gjort något sånt…har ju svårt än idag att förlåta, att jag inte gjorde mer för att hindra att det hände) utan en yngre tjej som tyvärr gjorde som hon blev tillsagd…och jag visste inte hur jag skulle stoppa det. De ville inte ta den till veterinär så de fick denna unga tjej att stoppa hamstern i en plastpåse…och dunka den flera gånger hårt i betonggolvet (vet inte om den ens dog vid första smällen eller tvingades lida ännu mer)… Det gör mig illamående att ens tänka på den lilla varelsen och hur den behandlades. 

Butikspersonalen brydde sig verkligen inte…helt ofattbart för mig hur man kan behandla ett djur på ett så oerhört okänsligt sätt.  Åh andra sidan så hade samma personal sina egna hundar instängda i små burar på lagret hela arbetsdagen (förutom kort rastning), och detta skedde varje dag = olagligt att ha hundar i burar annat än vid resor, på utställning och under tävling (eller hur det är, kommer inte ihåg exakt hur det står…hur som helst inte ok någonstans att stänga in hundarna i burar hela dagar). De var förövrigt noga med att lagerdörren skulle vara stängd och sa att det var för att ingen skulle se hur hundarna förvarades (= de visste att det var olagligt och att de kunde bli anmälda osv. men struntade i det, för att det var enklast att stänga in hundarna för deras del). De blev inte glada på mig när jag lät dörren till lagret vara öppen… i förhoppning att någon skulle se hundarna och göra det jag inte klarade av (dvs. anmäla butiken). 

/Chinesecrestedlover

ps. ojdå…nu blev det visst väldigt mycket text igen…men som sagt djur i butiker och misskötsel, djurplågeri osv. upprör mig något så in i…så då blir det så här massa babblande…ds.

Ljungåsen
2018-04-11 21:12
#30

#29 Fy vilken historia! Det är bra att du tycker att man inte ska köpa djur i butik, men jag vill dra det hela ännu längre. Jag tycker inte man ska köpa någonting alls i butiker som säljer djur. Alla mina djur är omplaceringar, och några av dem kommer säkert från butik från början. Men de pengar jag betalat för dem har inte kommit butiken till godo, och då har jag inga problem med det. Butiker som säljer djur ska inte få en enda krona av mina pengar.

zooeyrush
2018-04-11 21:20
#31

Jag undrar dessutom varför man skulle vänta 2 veckor efter att man fått hem marsvin med att ge grönfoder? Låter dumt, varför inte ge med detsamma men lite i taget så magen vänjer sig 🤔

Ljungåsen
2018-04-11 21:23
#32

#31 För att de inte har koll? Det är den enda anledning jag kan tänka mig. Vilket marsvin vill vara utan grönsaker i två veckor?

[Gnagare2]
2018-04-11 21:42
#33

Min stora dröm när jag var ung var att få jobba i djuraffär……eh…..efter alla trådar om detta  börjar jag nu så sakteliga  ändra uppfattning….

Jag hade aldrig klarat av upplevelsen med hamstern. Hellre hade jag velat dö än att jobba i den djuraffären som behandlade sina djur så.

[Wijnja]
2018-04-11 21:53
#34

Får bara paprika inget annat

Annons:
[Gnagare2]
2018-04-11 22:23
#35

#29 Denna upplevelse du tyvärr fick utstå med hamstern var ett övergrepp på er praktikanter med. Inte bara det stackars djuret. Du ska inte ha dåligt samvete för det. Du gjorde inget fel. Det var Zoo personalen som gjorde fel. 

Jag var med om något liknande när jag var ung. En nära släkting till mig fick för sig att jag inte skötte mina djur,och dödade mina djur bakom ryggen på mig. Gasade ihjäl dom med bilen. Jag var inte hemma vid tillfället.

 När jag kom hem berättade han vad han gjort.Han berättade i detalj hur han hade gjort,och hur djuren sprattlade i påsen. Han skrattade till och med och tyckte det var underligt att dom inte haft sönder påsen med sina klor.

 Detta har jag lidit av ett helt liv. Han kunde inte ta dom till veterinären och ge dom en spruta,nej,han stoppade dom i en påse och satte påsen vid avgasröret och  tryckte på gaspedalen,dödade min kanin och mitt marsvin jag hade då.

Det är först dom senaste åren jag har börjat förstå att det inte var mitt fel. Det var han som utförde handlingen. Inte jag. Han var "vuxen" och jag var ett barn. Han hade kunnat ta bättre ansvar för sina handlingar än så. Det gjorde han inte,och det var inte mitt fel.  Jag kan aldrig ha  ansvar för en annan människas handlingar.

Chinesecrestedlover
2018-04-11 22:25
#36

#29  Absolut är det bäst och jag gör så när jag kan (köper det allra mesta från onlinebutiker som inte har fysiska butiker = butiker som inte har djur) men tyvärr så fungerar det inte alltid så för mig. 

Jag har nämligen svårt att ta mig till butiker som inte säljer djur (tror dessutom en av de jag tänker på faktiskt säljer fiskar…när jag tänker efter). Jag har inte körkort och dessutom skadade knän (som ställer till det när jag ska åka buss m.m. = ju länge desto ondare, mer problem osv.). Den närmsta butiken (som ändå tar ca 1 h+ att åka till, enkel resa då) säljer tyvärr smådjur…(men är åh andra sidan också anslutna till veterinär som ligger vägg i vägg och som de ger alla som köper djur rabatt på undersökning hos). Var en kvinna som ville köpa en fågel (tror det var en undulat) när jag var där en gång, men jag hörde gång på gång att butikspersonalen  sa nej och kvinnan gick sedan därifrån; irriterad och utan en fågel. Den gången blev jag lite glad; personalen förklarade nämligen hela tiden för denna kvinna att det finns regler som säger att man inte får ha bara en fågel och att en ensam fågel mår dåligt. Så det känns ändå inte  som den värsta butiken (även om jag önskar att de slutar sälja djur såklart)…  

Vissa grejer är svårt att få tag på online och/eller blir alldeles för dyrt i frakt (speciellt om man bara behöver en eller två saker) och då är det enklare och billigare att handla det när jag ändå är i närheten av butiken (av någon annan anledning, åker inte den resan endast för att handla något litet till djuren). Tyvärr får min ekonomi (som inte är så bra med tanke på att jag är arbetslös och skadad =inte kommer kunna jobba mer än halvtid) styra vissa av mina beslut…samt det faktum att jag inte kan välja och vraka bland olika zoobutiker (bor inte längre i Stockholms län, utan i en liten "håla" utanför Örebro). 

# 33 Man kan jobba i djuraffär…men då är det bäst att välja en som säljer endast tillbehör (även om det tar bort "gulla med djuren" - faktorn). Ja du…den där hamstern (och hundarna i sina burar)…jag tänker på det än idag. Så här i efterhand är jag glad att jag inte blev anställd där och tvingades stå ut med att jobba med människor med en sådan syn på djur (som skiljer sig så oerhört från min). Önskar dock som sagt att jag gjort mer för de stackars djuren…och speciellt hindrat hamsterns grymma öde. Mina djur betyder allt för mig och har gjort det sedan väldigt unga år och att se ett djur lida och behandlas illa är bland det absolut värsta saker jag kan tänka mig, Att se den lilla hamstern…alltså…jag fattar inte att de människorna jobbade (jobbar?) med djur och dessutom hade (har?) hundar själva.

# 35, Tack för ditt stöd. Verkligen otroligt hemsk händelse du skriver om, förstår att du mått dåligt över det. Det är fruktansvärt det din släkting gjorde både mot dig och mot de stackars djuren.  Det är sant att man aldrig kan ta ansvar för vad en annan människa gör. Skillnaden mellan din och min berättelse är dock att jag till skillnad från dig faktiskt var vuxen…visserligen i någon typ av "beroendeställning" eftersom jag kände pressen från arbetsförmedlingen m.m. att göra ett bra jobb (långtidsarbetslös med skada = kan inte precis välja och vraka bland jobben…varken då eller nu) och förhoppningsvis bli anställd efter praktikperioden (glad nu att så inte blev fallet….)…men ändå. Jag var vuxen…och jag kunde inte skydda det stackars lilla djuret… Känns dessutom som jag skulle stått upp mer för den unga tjejen, som tvingades utföra den vidriga handlingen. Det går ju dock inte att göra någonting nu, annat än att lära av sina misstag. 

/Chinesecrestedlover

Novachan
2018-04-11 23:13
#37

#29 Jag vet att det låter brutalt att avliva på det sättet men att göra så eller liknande - principen bygger på snabba hårda slag, och anses vad jag har förstått som en av de mest humana avlivningsmetoderna för så små djur. Hamster- och musuppfödare (och foderuppfödare) använder sig bl.a. av denna metod. Om jag minns beskrivningen av metoden rätt så knockar det första slaget ut djuret (gör den medvetslös), om inte dör direkt, men att man gör extra slag för att den ska död, samt för att vara på säkra sidan.

Om jag inte minns helt fel så går avlivning på så små djur till ungefär såhär (endast vad jag har läst och hört): avlivningsvätska sprutas in direkt in i hjärtat då de ofta är för svårt att hitta en blodåder och det låter ju inte direkt skönt… Tror också det finns en del skräckhistorier om avlivning på dom små liven… kan också vara stressande för djuret att bli hanterad av en främling… Kanske finns andra metoder hos veterinär jag ej känner till för så små djur, men en annan anledning är också att resan i sig kan vara för stressande och leda till en plågsam dö. Sjukdomsprocessen kan det gå väldigt fort när de blir dåliga att man inte ens hinner ta sig till veterinär för att hinna hjälpa med behandling eller för att avliva.

Jag är musägare och har använt mig av "slag-metoden"… Har behövt avliva 2 möss akut där den ena skulle absolut inte hunnits tas till en veterinär då hon kvävdes, och den andra blödde inifrån… Egentligen skulle jag ha behövt akut avliva 3 st men jag saknade kunskap till hur man avlivar på ett bra sätt - kände dock till metoden.

(Varning för obehaglig händelse) Så den första musen som behövde avlivas tog jag till veterinären. Jag är fortfarande ledsen över att jag själv inte avlivade henne i hemmet så att hon slapp lida (hon mådde tydligt inte bra) fram tills det var dags att resa, visserligen kort, reste med buss men den totala resan kanske vad ca. max 15 min, men jag hade ändå velat bespara henne den eventuella stressen en resa kan medföra. Jag reste med henne plus hennes syster som eventuellt stöd samt så behövde hon också kollas upp plus en mus som behövde återbesök. Istället för att ha dem i en transportbur som förmodligen skulle vara väldigt kall då detta var i vintras (var riktigt kall vinter) så hade jag dem innanför jackan i en luva av en luvtröja - hade luvtröjan på mig bakochfram. Tror också att det gjorde att de kände sig tryggare då brukar hellre vilja vara hos mig än främmande platser eller transportbur/tillfällig bur när jag t.ex. städar deras vanliga bur. Framme hos veterinären öppnade jag jackan så de får bättre luft och ej för varmt. Möss har höjdkänsla och vill inte trilla ner så man kan t.ex. lämna dem på ett bort utan att de vill rymma eller hoppar iväg när man håller i dem eller när de klättrar på en (finns undantag, men normen gör inte så). Medan vi skrev in oss såg jag att musen började bli obekväm och tänkte ta ut henne till min hand. Men då självmordshoppade hon ut ur luvan och föll i golvet! Hon sprattlade och led… jag tog upp henne snabbt och väntade på veterinären som agerade snabbt med att försöka hämta grejer för att avliva, men hon hann dö innan dess. Det gick ganska snabbt men hon hade dött snabbare och sluppit lida och ev. stress av resan om jag hade avlivat henne hemma och hon hade inte behövt kämpa med andetagen mot slutet… hemskt att se…

Jag har gjort en planerad avlivning hemma sedan dess på en mus som bara blev värre och värre - tänkte inte låta det gå så långt till akut avlivning eller lidande fram tills dess. Det handlar inte om att spara pengar utan det är det bästa jag kan erbjuda musen. Det var också förmodligen det bästa djuraffären kunde göra för hamstern, om den inte kunde behandlas förstås - men då hade samtidigt behövt fortsätta leva i djuraffärer - kanske inte var så bra förhållanden eftersom den blev dålig? Jag förstår att du mår dåligt över händelsen du fick erfara men du behöver inte göra det! (En praktikant borde inte varit den som avliva dock)

Novachan
2018-04-11 23:20
#38

#35 Men gud!!! En frisk människa gör inte så, tyder på allvarliga fel hos honom, asså typ psykopathållet - misshandla djur är ett av de vanliga uppfyllda kriterierna… Var absolut inte ditt fel!!!

Saffran2017
2018-04-11 23:33
#39

För ungefär två år sen under min gymnasietid så praktiserade jag på Bromma zoo/zoo.se. Jag var där varje måndag under ungefär ett halvår och eftersom jag pluggade djurvård tog jag hand om djuren. Faktiskt så kan jag säga att djuren i butiken hade det hyfsat bra med rena burar och berikning i form av nya leksaker och annat absolut så hade dem det varken bra innan dem kom dit och nog oftast inte efter att dem lämnat butiken. Det hände regelbundet att dem fick in vääldigt små djurungar på kanske 3 veckor, men standarden var 4/5 veckor på alla djurarterna. Det är då dem är som sötast och säljs mest av :(. Jag som älskar djur och kan väldigt mycket, mådde väldigt dåligt av att praktisera där just för att dem ger helt fel information till nyblivna djurägare för att kunna sälja så mycket som möjligt. Jag fick inte prata med kunder för att inte "råka" säga att dem ger fel information till djurägarna. Jag ville praktisera i djuraffär och senare jobba i en för att kunna lära folk om rätt skötsel för djur så att djur inte behöver ruttna bort i nån liten bur men den drömmen dog redan första dan. Intrycket jag fick av den som var djuransvarig var att hon egentligen var väldigt duktig men att hon inte brydde sig för att butiken just skulle tjäna mycket pengar. Tyvärr handlar det ju alltid om pengar, det är därför djuraffärer säljer djur och speciellt djur som egentligen är flockdjur som ensamlevande djur. Ofta var det barnfamiljer som kom in och ville köpa marsvin och personalen gav informationen att dem inte ska bo i samma bur men dem ska ha en kompis bredvid sig och tadaa nu har dem sålt dubbelt av alla tillbehör. syftet med att djuraffärer säljer djur är för att dem ska tjäna så mycket pengar som möjligt, inte på själva individen utan på tillbehören. Djuren på Bromma zoo är extremt billiga vilket gör att folk åker dit för att köpa sitt gulliga lilla djur, men som sen blir väldigt dyr pga alla tillbehör butiken säljer på dem. När jag pratade med den djuransvariga om alla fel hon informerade om var hennes svar på det att hon vet att det inte är bra för djuren att få tex saltstenar, men att dem tjänar mycket pengar på det och därför säger dem att djuren behöver dem dåliga sakerna. Jag stöttar verkligen inte att djuraffärer säljer djur, jag skulle aldrig köpa djur från djuraffär och handlar inte på just den här djuraffären av måånga anledningar som inte bara har med djuren i affären att göra. Dem skyltar med att säga att dem är Nordens största och bästa djurbutik men dem ger inte rätt information om varken smådjuren eller katter och hundar.

[Gnagare2]
2018-04-12 06:09
#40

#38 Jag vet. Därför har jag inte längre kontakt med den släktingen. Jag ville bara berätta om den händelsen för att försöka få #29 att förstå att hon inte ska ha dåligt samvete för det som hände och att det inte var hennes fel.

Lovegs
2018-04-12 06:15
#41

Vilka skräckhistorier har läst hela tråden och jag lider med er hemska djurplågare och djuraffärer.😞Men jag måste tyvärr meddela att vi köper våra grejer i en djuraffär som säljer djur ska fråga mina föräldrar om vi kan byta

Annons:
Ljungåsen
2018-04-12 07:30
#42

#35 Usch, vilken historia. Så gör man definitivt inte mot varken djur eller barn. Fullt förståeligt att den släktingen inte längre är en del av ditt liv.

#36 Jag bor också ganska långt från det mesta. För mig är det som tidigare sagts, en principfråga. Jag handlar ingenting i butiker som säljer djur.

#39 Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Det du beskriver är precis det som är problemet. Djuren används som lockvaror, men genererar egentligen inga pengar till butiken. Det de tjänar på är alla tillbehören. Jag tycker alla djur förtjänar ett bättre öde än så.

#41 Jag är optimist, och tror att om du förklarar problemet för dina föräldrar så kommer de förstå varför det är klokt att börja handla någon annanstans. Det som glädjer mig mest är att du, som är ung, har förstått. Det gör mig jätteglad, för det är ju du som är framtiden.

[AnimeV4]
2018-04-14 23:20
#43

Jag har inte läst tidigare inlägg nu och tänkte bara lämna min upplevelse.

Nej, zoo.se ratar jag även om de har en hel del spännande produkter. Jag hade praktik där och det var inte bra helt enkelt. Väldigt pengasugna och blev sura när jag svarade en kund ärligt om grossistmarsvin vs marsvin från en riktig uppfödare, även om viss personal var bättre. Jag slutade gå dit.

De har grossistdjur och en vända när de hade jättesjuka guldhamstrar som såg ut som zombies (orkade knappt röra sig, såg knappt, hade mystiska sår på kroppen) så fick de ligga i en liten sjuklåda ihop. De har veterinär på plats, men jag vill minnas att de inte ens hjälpte dem genom avlivning.

MarsvinensHusse
2018-04-21 16:49
#44

#18 kolla på cavymix.se☺️ Där finns det snälla marsvin

Ljungåsen
2021-03-10 08:44
#45

Aftonbladets 200 sekunder har granskat hanteringen av djur på zoo.se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAmP6e/doda-djur-ligger-nedfrusna--slas-ihjal-mot-bordet

Enligt uppgift köper bolaget in djur som är i oerhört dåligt skick. Bolaget har också anmälts för att sälja sjuka djur, och uppenbarligen verkar de dessutom avliva djur på ett regelvidrigt sätt.

Jag är emot försäljning av levande djur i butik, och önskar att alla slutar handla i butiker som säljer levande djur.

Här vägrar cheferna på Zoo.se visa upp lagret för Robert Aschberg. Enligt källor har djur i dåligt skick slagits ihjäl och stuvats undan där. Se när 200 sekunders programledare konfronterar butikschefen och vd:n med bilder på djuren.
Ljungåsen
2021-03-10 12:55
#46

Kan man få hoppas på en förändring, tro?

Folk verkar i alla fall vara rätt så upprörda av hur zoo.se hanterar sina djur, och de har blivit anmälda till länsstyrelsen i Stockholms län.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9opa5/hot-om-bojkott-efter-200-sekunders-avslojande

Kunder reagerar starkt på 200 sekunders avsnitt om de döda djuren på Zoo.se. Flera skriver att de kommer att bojkotta kedjan. ”Avlivning sker alltid på det mest humana sättet möjligt. Normalt genom att nacken bryts”, skriver vd:n i ett inlägg till kunderna.
Ljungåsen
2021-03-12 14:00
#47

Jag fortsätter väl att spamma den här tråden.

Aftonbladet fortsätter med sin granskning av zoo.se och det är inte vackert det som kommer fram. Man har importerat massor med sjuka djur från en grossist i Nederländerna. Djur som plågats under långa transporter, och som sedan avlivas vid framkomsten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAm4zE/zoose-samarbetade-med-okand-handlare

Tänk om alla kunde förstå att det är sån här skit bakom kulisserna? Och sluta handla i butiker som säljer djur.

Zoo.se har under flera års tid samarbetat med en ökänd djurhandlare – trots att de varnats. Affärsförbindelsen upphörde när en lastbil med 200 smuggeldjur stoppades på Öresundsbron och alla djur avlivades. Flera djur skulle till Zoo.se. – Jag ångrar djupt att vi överhuvudtaget gjorde några affärer där han mer eller mindre öppet har varit inblandad, säger vd Suzanne Hulthén.
Stigfinnaren
2021-03-12 14:40
#48

Bra att Aftonbladet fortsätter med sin granskning. Djurhanteringen är fullständigt vedervärdig. Jag slutade att handla i butiker som säljer djur för många år sedan. Jag hoppas att alla djurägare gör detsamma och slutar att handla i butiker som säljer djur.

Annons:
Maleficum
2021-03-15 16:13
#49

Fick överta tre kanariefåglar från en person som köpt dem på Bromma Zoo (för att ha till filminspelning), dem var alla sjuka när jag fick hem dem. En av dem fick senare avlivas men de andra två verkade bli helt återställda men blev senare sjuka igen och avlivades då. Alla tre var ringmärkta och kom från uppfödare i Nederländerna (och en av fåglarna var typ fågel nummer 132 under det året från den uppfödaren).

Ägaren (tror det är samma ägaren fortfarande) hade tidigare affär i Vällingby (innan de blev Bromma zoo/zoo.se) och redan då så ogilla jag affären och deras attityd. Har flera gånger blivit helt dumförklarad när det gäller bla fiskar (och då har jag haft akvarium hela livet och är sådan som söker fakta hela tiden om mina djur) och har sen länge slutat köpa fisk därifrån då de alltid slutat med att de blivit sjuka.

Tyvärr är det enda butiken i min närhet som säljer den fröblandning jag ger mina fåglar men ska se om jag kan få någon annan butik att ta in det åt mig istället.

Också hört om personer som fått sjuka djur därifrån och att man som köpare inte får känna på djuren innan köp.

Kan hålla med andra om att djur inte borde få säljas i affärer (man får ju inte sälja hundar och katter i affär så varför skulle andra djur vara skillnad?)

Möjligt undantag för akvariedjur men helst att de då ska säljas av specialbutiker som måste ha god kunskap om de (eftersom många fiskar inte går att odla i akvarium så kan det ju bli svårt att få tag på till skillnad från smådjur som kan födas upp i Sverige).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sandra12345
2021-03-17 03:13
#50

Nej man säljer inte djuren över nätet man kan bara boka och sen åka och se djuret för att bestämma sig.
Smidigt. Då de ändå står med ras och färg på djuret. Utöver det så är zoo en skit verksamhet. Smugglar sina djur från andra länder. Mycket sjuka djur där tydligen som avvlivas på plats detta enligt Aftonbladet nyligen.

[SkyIsTheLimit]
2021-04-12 18:25
#51

Detta är sjukt, hade ingen aning! Jag skickade ett mail till dom. Jag kommer ihåg när jag följde med en vän till en kaninuppfödare som hade listat kaninen som "mat" på hemsidan. Hon sålde också dom till djurbutiker men slutade efter att en av de sålda kaninerna hade blivit dränkta i havet. Och så klart, när hon inte får sålt dom så ger hon dom till någon som skär av deras hals. Det är f*cked up till vilken gräns folk går i namnet av underhållning och hobby. Total hänsynslöshet till andras liv.

Melinda2002
2021-05-07 20:30
#52

Jag är otroligt tacksam över att jag hittade den här tråden. Jag känner mig förråd då min familj brukar köpa spån av zoo.se

Jag gjorde helt klart inte nog med research innan vi började handla hos dem då jag varken visste att de hade fysiska butiker eller sålde levande djur.

Jag har nu börjat undersöka vart vi kan köpa spån online från en butik som inte säljer levande djur.

K
2021-05-08 15:54
#53

#37: EEEEEEH, brutalt slå dom tills dom dör? EN HUMAN AVLIVNING? GURL NO. Det är definitionen på en våldsam och vårdslös avlivning, mycket kan gå fel och alla individer förtjänar ett dö med integritet och fridfullhet. Skulle du uppskatta att bli ihjälslagen? Om en människa skulle bli ihjälslagen, hade du då vänt dig till situationen och sagt "hen dog på ett humant sätt"? Skulle din katt eller hund uppskatta att bli ihjälslagen? Klart inte. Det finns inget humant att våldsamt ta någons liv. Det är förståeligt att du inte hann till veterinären men många saker är förståeliga och det är inte heller en ursäkt för i slutändan är det konsekvensen som spelar störst roll hos offret. Förlåt om jag är hård mot dig och du kommer antagligen bli defensiv eftersom du själv försökt göra det och att bära på skulden att man har slagit ihjäl djuren vars liv man har ansvar över är hemskt att bära på. Men återigen, hade du tyckt samma om det skedde en människa? För det är inte så stor skillnad på att dö när det gäller upplevande och kännande organismer vilka smådjur ingår i. Det var ett barn som fick sitt huvud krossat av en syrgastub när han skulle undersökas med magnetkamera, det gick snabbt och han dog omedelbart, skulle du säga att det var ett humant och bra sätt att dö på? Antagligen inte. Nu var detta en olycka, men jag pratar om sättet invidiverna dör på, inte vad som leder upp till det. Moraliskt sätt så håller inte denna ståndpunkten och jag är rädd för dina djur.

  • Redigerat 2021-05-08 15:58 av Kooky-Shook
Ljungåsen
2022-07-06 09:26
#54

Puttar upp den här. Av en slump såg jag att man inte längre kan köpa levande smådjur över nätet hos zoo.se. Djuren finns naturligtvis kvar på hemsidan, men man kan inte längre lägga dem i varukorgen med ett klick, precis som med vilken vara som helst.

Undrar om det är en slump, eller om de faktiskt har fattat hur djupt osmakligt det var.

Alldeles oavsett så sysslar zoo.se fortfarande med försäljning av levande djur, och är fortfarande en butik som bör undvikas. Just därför.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-07-21 22:04
#55

#54: usch. Allt detta är bara så hemskt.

Annons:
Ljungåsen
2022-07-22 06:58
#56

#55: Ja, det är hemskt. Det värsta är att levande djur i butik är så normaliserat, att folk i allmänhet inte reagerar.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2022-07-22 23:13
#57

#56: mår bokstavligen illa av att tänka på det

Upp till toppen
Annons: