Annons:
Etikettfoder
Läst 786 ggr
Randomel93
2018-04-12 07:19

Broccoli som bas?

Jag har läst och läst och blir alldeles snurrig om näringsläran för marsvin! Paprika ger munsvamp, vitkål ger gaser osv, det är svårt att hitta något som "bara" funkar.. Mina får såklart varierat men vid varje måltid serveras (bl a) broccoli, finns det nackdelar med broccoli också?

Annons:
Ljungåsen
2018-04-12 07:42
#1

Broccoli är, precis som vitkål, en kålväxt. Den har samma möjliga biverkning som vitkål, dvs gaser. Å andra sidan så brukar marsvin klara kålväxter bra, och det är främst inför eventuell operation man bör undvika allt gasbildande. Det viktiga, tycker jag, är att fokusera på att grönsakerna innehåller rätt näringsämnen i rätt proportioner. Här är ett blogginlägg som innehåller ett antal framräknade dieter, som kanske kan vara till hjälp. http://marsvinakut.blogg.se/2018/february/bara-for-att-det-ar-lite-knappt-behover-det-inte-vara-daligt.html

Lovegs
2018-04-12 18:26
#2

Jag brukar blanda olika sorters kål brocoli och lite kryddor samt kraftfoder dom äter som dom ska utan biverkningar

Mirinda
2018-04-16 02:34
#3

Våra marsvin äter mycket vitkål, paprika och broccoli. De har aldrig haft gasproblem, munsvamp eller någon annan matrelaterad åkomma.

Jag är fullkomligt övertygad om att om man ger en varierad kost, så blir det bra. Det är precis som med människor och de varningar som kommer i media för att forskare kommit fram till att ett födoämne kan ge ohälsa. Det betyder inte att alla individer blir sjuka av det födoämnet.

Oroa dig inte! 😎

Min erfarenhet är att marsvinsmagar är tåliga. Med tanke på alla gånger ett av våra marsvin råkat tugga i sig konstiga saker och ändå mått bra efteråt, så har jag antingen haft nån sorts supermarsvin eller också tål de en hel del, så länge det inte blir stora mängder. Det har bland annat varit plaststycken från hösäckar, vissna blad som fallit ner på golvet från krukväxter och en himla massa pappersbitar de lyckats nappa åt sig, som de lyckats smälta och inte ens blivit smårisiga av.

Ge du dina marsvin lite av allt som rekommenderas här på MiF! De kommer att gilla olika sorters grönsaker olika mycket, eftersom marsvin är individer och har sina favoritgrönsaker. Så länge de får färska C-vitaminrika grönsaker varje dag så gör du rätt.

Njut av dina marsvin och låt deras val av den nyttiga mat du redan ger dem vägleda dig! Så länge de mår bra, så ger du dem rätt mat. Detaljerna och de eventuella små riskerna med vissa grönsaker kan vi låta forskarna sköta.  Om du vill kan du få länkar till sansade kostråd från erfarna uppfödare.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2018-04-16 03:58
#4

Aragon kan inte äta broccoli

Upp till toppen
Annons: