Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 807 ggr
tixEntry
4/12/18, 11:41 AM

Hjälpa misskött marsvin

Hej! Jag vet inte mycket om marsvin, men tillräckligt för att se att våra bekantas marsvin inte har det bra.

Till att börja med bor han ensam. I en pytteliten bur. Och får i stort sett aldrig komma ut. 

Hans klor är otäckt långa och han får väldigt mjukt mataffärshö. De har berättat att de tidigare varit med honom till veterinären för hans tänder blev för långa. 

Vår familj, alltså jag eftersom ingen annan riktigt brydde sig, tog hand om honom över helgen och gav honom bland annat hö från vårt eget(vi har en kanin) eftersom deras tog slut plus morot, sallad och lite örter.

Min fråga är, hur skulle jag kunna få dem att inse att de måste ta bättre hand om honom? Barnen i familjen är mina småbröders kompisar och min mamma känner föräldrarna, men jag själv pratar knappt aldrig med dem. Hur hade ni gjort? :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
-Aida-
4/12/18, 11:52 AM
#1

Du kan fråga om dom har intresse alls om marsvin, har dom inget intresse så är de ju dumt att dom ens behåller den.
Vill dom behålla den så skulle iallafall jag ge dom Artiklar på hur viktigt de är med bra hö, pinnar att gnaga på, vad som händer fötterna vid för långa klor, daglig motion etc.
Dom kanske inte har kunskapen att ta hand om den ordentligt?
Vissa som inte har kunskap tar sig inte tiden att söka efter de fast man tycker de borde vara uppenbart.
Annars kan länsstyrelsen hjälpa till med bedömning och information.

vallhund
4/12/18, 11:57 AM
#2

Det är föräldrarnas ansvar, ta upp det med dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Novachan
4/12/18, 11:57 AM
#3

Om jag var du hade jag först pratat med mina föräldrar så att de vet vad som pågår och kan hjälpa till, de kanske kan prata med föräldrarna och hjälpa till att göra anmälan.

Förstår att du inte brukar prata med deras föräldrar men frågar dig ändå:

Har du sagt till föräldrarna som äger marsvinet att det är olagligt för marsvin att bo själva? - hur reagerade de på det i så fall? Samt frågat hur ofta brukar de klippa klorna? - Kanske de har problem med att göra det och behöver hjälp med att visas hur de ska göra.

Vet du vilka mått buren har?

tixEntry
4/12/18, 12:20 PM
#4

#3 Nej, jag har inte pratat med dem om något av det. Skulle tro att de inte vet det och att de kanske inte märkt hur långa klorna är, eftersom de som sagt inte är med honom särskilt mycket.

Skulle tippa på att buren är runt 80x50, men har inte mätt den. Modellen skriker djuraffär, så troligtvis runt de lagliga måtten eller strax under.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Novachan
4/12/18, 12:32 PM
#5

Hm… du skulle kunna börja inleda hur marsvin ska skötas genom att säga att när du hade hand om deras marsvin över helgen så märkte du att den hade långa klor och på så sätt inleda till att fråga hur ofta de brukar klippa och om de vet hur man gör det. Om det inte vet hur man gör kanske du kan visa dem? och informera hur ofta det bör klippa dem.  På så sätt kanske det kan inleda till att informera dem mer om hur de bör skötas och vad de gör nu som är olagligt och vad de kan göra bättre. Att bara säga det här gör ni fel och fel kanske leder till att de inte vill lyssna eller har jag ska uttrycka det. Om du kan ge dem förslag på ställen som säljer bättre och i längden billigare hö än det de har nu så kan de bli mer motiverade till att ge bättre hö snabbt

Mirinda
4/15/18, 4:20 AM
#6

Det är inte någon lätt situation för dig. Du bryr dig om marsvinet, men kan inte göra så mycket konkret. 

Känner dina föräldrar de föräldrar som låtit detta pågå? Om föräldrarna som köpt marsvinet har bra kontakt med dina, så kan de kanske påverka åt rätt håll. Du ska inte behöva klara av att hjälpa marsvinet till ett bättre liv själv.

Hur det än är tycker jag att du ska prata med dina föräldrar. Ni har ju också djur i huset, så de vet vad det innebär att vara djurägare. De kan i alla fall stötta dig i att du tänker på rätt sätt.  Du är modig som försöker göra något för att hjälpa.

Du har svårt att se på när ett djur inte har det bra. Du reagerar och vänder dig till oss för att be om råd. Det är en bra början. Kanske kan du eller dina föräldrar förmå de vuxna i den familj det handlar om att titta in här på sajten. Här finns massor med matnyttig information om marsvin. Det finns bl a bra Artiklar om skötsel.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Upp till toppen
Annons: