Annons:
Etikettallmänt
Läst 762 ggr
Novachan
4/12/18, 6:11 PM

Frågor om utvecklande av allergi

Har lärt mig här att leva med marsvin kan öka risken för att utveckla allergi, men har inte fått kläm på vilka allergier som kan utvecklas. - allergi mot marsvin eller allmän pälsallergi? och/eller allergier för olika växter/pollen?

Och hur är det om man har någon pollenallergi  (t.ex. björk) men ej pälsallergi och sedan skaffar marsvin - är det risk att den befintliga allergin kan bli värre eller att man om sagt utvecklar nya?

Annons:
[Gnagare2]
4/12/18, 10:25 PM
#1

Jag  har också hört att marsvin är allergi framkallande men jag antar att det är individuellt . 

Kan ta mig själv som exempel,jag har gräspollen allergi och läkarna varnade mig för att ha pälsdjur överhuvudtaget. Jag har alltid haft hundar och marsvin och har mycket svårt att vara utan,så jag trotsade min allergi,och nu efter många år har min allergi växt bort. 

Har man en typ av allergi men trotsar den,så kan man utveckla en annan allergi mot något helt annat.

veilwas
4/13/18, 7:03 AM
#2

Jag har pollenallergi och har inte haft problem med pälsen. Dock har jag börjat känna av deras hö nu när pollensäsongen har satt igång. Jag har aldrig varit med om att jag har varit känslig mot hö tidigare, men det är ju inte fören förra året jag skaffade marsvin och var tvungen att hålla på med det dagligen heller (men förra året gick det utan problem, även under pollensäsongen).

Vet att min pappa blir mycket känsligare mot andra saker, som t.ex. päls när han känner av pollen. 

Men jag anser inte att min pollenallergi har blivit värre pga marsvinen, det har alltid varit olika från år till år. Dock har jag ju som sagt bara haft marsvin under ett år, så det återstår väl att se hur det blir framöver. 🙂

Upp till toppen
Annons: