Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1127 ggr
Lovegs
2018-04-12 19:50

Vätskebrist

Jag vill berätta om dramat som ett av mina marsvin råkade utför i stugan. Det var runt påsk helgen och jag var ensam i stugan för ett tag korven hade inte setts dricka den senaste tiden men hur som helst så tittade jag till dem och då såg jag att Korven låg i ett hörn av buren alldeles still medan Fluff var aktiv och ville gärna ha gurkan jag testade lägga fram medan korven låg stilla och ville inte göra någonting. Jag ringde mamma och pappa och berättade om läget och jag testade det dem föreslog som testa ge vatten och gurka men han rörde sig inte och efter kanske 10-15 minuter så kom mamma och pappa hem och vi tog ut honom. Vi kollade diagnoser till varför han inte åt och eftersom att han inte hade ytliga skador eller att Fluff inte var påverkad slog vi fast att han hade vätskebrist då testade vi att stöd mata honom med vatten från sked och efteråt testa ge gurka efter att upprepat detta 4-5 gånger så började han äta igen och när han ätit hela gurkbiten släppte vi tillbaka honom igen men under uppsikt samt sänka vattenflaska till lägre nivå. Och han blev bra igen tack för att ni orkade läsa hela hej då🥵

Annons:
Lovegs
2018-04-12 19:56
#1

För att få en närmare inblick i vilka mina marsvin är kan titta i den här länken

Tag

  • A A
kalindas
2018-04-12 19:57
#3

Bra att du var uppmärksam och att den lille blev bra! 
Hur mycket ska marsvin dricka? För jag tycker sällan att jag hör mina dricka ur flaskan. Kaniner drack ju och kissade alltid massor.
Funderade på att sätta in vattenskål istället. Men läste någonstans att flaska var bättre? 🤔

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-12 19:58
#4

Hur mår marsvinet nu

Lillyrod
2018-04-12 20:13
#5

Det är väldigt individuellt hur mycket de dricker. Beror på vad de får att äta också. Mina dricker nog ganska mycket för att vara marsvin men de får mest hö att äta också. Inte så mycket vattniga grönsaker eller frukter. Jag har en stor flaska och det brukar gå minst halva varje dag/natt. Byter vatten morgon och kväll.

kalindas
2018-04-12 20:24
#6

#5
Här dricker de jättelite och kissar inte mycket heller. De får flera typer av grönsaker varje dag + hö och lite pellets.
Kanske bör sätta in en vattenskål trots allt…

/Elisa

Annons:
Lillyrod
2018-04-12 20:46
#7

Om de är törstiga så dricker de. Djur svälter sig inte på något vis eller låter bli att dricka. Det är bara människor som håller på med sådant 😉

Vissa grisar dricker inte mycket och de får i sig av grönsakerna med.

Lovegs
2018-04-13 06:17
#8

4 Han mår jättebra 3 är inte säker vet bara att det var något fel på honom

[lifebyanki]
2018-04-13 11:19
#9

#3 mina drickar inte jättemycket då dom får gurka (min mamma som ger dom det väldigt ofta) men jag hör dom ganska ofta stå och dricka

Ljungåsen
2018-04-14 11:20
#10

Jag har aldrig varit med om vätskebrist hos marsvin. Min kanin, däremot, drabbades innan vi gick över från vattenflaska till vattenskål. Hon klarade helt enkelt inte att dricka tillräckligt mycket ur flaskan.

[Wijnja]
2018-04-14 11:34
#11

Har du kollat så marsvinet inte är sjuk dem döljer sin sjukdom in till det sista

Lovegs
2018-04-14 12:06
#12

Om han va sjuk så är han det inte längre

[Wijnja]
2018-04-14 12:08
#13

Då är han inte uttorkad ett sjukt marsvin är uttorkad

Annons:
Upp till toppen
Annons: