Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1367 ggr
kalindas
2018-04-12 19:53

Inreda buren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag köpte en kaninbur till marsvinen så är buren jättehög och min tanke är därför att jag skulle bygga minst en hylla i den.
Behöver därför lite tips om hur ni som har hyllor i era burar byggt dem och i vilket material? Samma hur trappan upp bör vara.
Alternativt köper jag ett hus med övervåning. Men borde ju inte vara så svårt att bygga nåt själv. 🙂

(Saltstenen på buren är inte kvar)

/Elisa

Annons:
[Gnagare2]
2018-04-12 22:07
#1

När du skriver att du vill bygga en hylla,hur menar du då? Att marsvinen får en andra våning i buren? Min erfarenhet är att marsvin hellre gillar en stor yta på ett plan. Det blir lätt för trångt utrymme med två plan.

Marsvin älskar att få springa på lite större ytor. Om man lär dom det när dom är små,så fortsätter dom tycka om det när dom blir större.

Jag har inte ens en bur till mina tjejer,jag har dom i en stor inhägnad i vardagsrummet,där dom har en stor yta att springa på. Jag vet att de flesta människor inte har marsvin så,men jag har märkt att dom verkligen uppskattar ytan att springa på. Det blir mycket rengöring,men väl värt det,för jag får glada,motionssugna marsvin,och ju gladare dom är,desto bättre.

kalindas
2018-04-12 23:08
#2

#1
Blev tvungen att skaffa bur då både hundar och katter tycker de ser lite för smakliga ut för att ha dem i en öppen bur. 
Jo. Tänkte som en hylla så att de får mer plats och yta att röra sig på, på golvet. Nu tar huset (lådan) massa onödig plats.

/Elisa

[Gnagare2]
2018-04-13 07:22
#3

#2 Ok,jag förstår att du inte kan uppfostra katterna,men jag har en hund som jag uppfostrat till att inte röra marsvinen.  Han har lärt sig att han absolut inte får röra eller försöka komma åt  dom.,och det har funkat kanon. 

Hur stor är din bur? Alternativet är att köpa en av dom största burar som finns på marknaden,den som är 160 cm. En sådan har jag till två marsvin. Så kan du göra en hylla i den,så att dom kan hoppa upp på. Marsvin gillar stora ytor att röra sig på,men dom gillar även  att det är skillnad i marknivå. Gillar att hoppa upp på hyllan så dom kan titta ner/upp på sina kompisar.

kalindas
2018-04-13 08:31
#4

#3
Tror den är 125 lång. De har en pallkragebur som tanken är att jag ska göra om till lekhage senare tänkte jag.

/Elisa

kalindas
2018-04-13 18:51
#5

Blev en ny hylla och Vitnos verkar uppskatta den större ytan i buren. 🙂

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-14 11:02
#6

Vad fin hylla hur gjorde du den

Annons:
Ljungåsen
2018-04-14 11:13
#7

#5 Hon ser verkligen glad ut, men är du inte rädd för skaderisken med rampen? Om någon ramlar av, eller knuffas av kan det gå riktigt illa. Serverar du bara hö i den lilla skålen där uppe? Det är jätteviktigt att de alltid har tillgång till rejäla mängder hö.

Novachan
2018-04-14 11:46
#8

Vet ej hur säker skumgummigrejen är som de får gå på… om de skulle gnaga/äta på det.

Angående hyllplanet och rampen kan du bygga på "väggräcke", alltså som ett staket eller vägg  som gör att de inte kan råka trilla ut.

kalindas
2018-04-14 13:29
#9

#7-8
Det är ingen fara. De visar ingen tendens att bita på mattan. Gör de det, så fixar jag ett annat underlag. Tyckte det var smidigt med badrumsmattan.
De går ganska bra på hyllan, är inte speciellt högt. Problemet var att de först ville gå rampen upp och sen hoppa ner, vilket jag tyckte var lite riskabelt. Men nu använder båda rampen åt båda håll.
Hö får de fri tillgång till, men jag ge dem flera ggr om dagen så de äter upp det mesta och inte bara bajsar i det.

#6
Hyllan är gjord av sågad plywood sen fäst krokar. Rampen är fäst med ett gångjärn på undersidan.

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-14 13:51
#10

#9 Jag tycker fortfarande det ser farligt ut. Hyllan är definitivt tillräckligt hög för att någon ska kunna skada sig allvarligt om hon ramlar eller knuffas ner av kompisen. Med kant på, som #8 föreslår, blir det säkrare.

Upp till toppen
Annons: