Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 627 ggr
kalindas
4/17/18, 8:08 PM

Kissar mot varandra. Dominans?

Mina två vita damer är ju kullsyskon och man märker att de fortfarande bråkar om vem som ska vara den dominanta. Leker gör de med varandra, men de ligger inte ihop och sover. Även mycket småtjafs. Har nu sett två gånger att Svartnos i samband med småbråkande vänt sig om mot systern och kissat ut en stråle.
Har även det något med dominans och revir att göra?
Tog ut henne för att kolla att hon verkligen var en hon och om jag inte är helt dålig på att kolla kön så är hon det. 😉
Hade bara för mig att det endast var hanar som kissade mot varandra?

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
4/17/18, 8:29 PM
#1

Att kissa på kompisen är en typisk tjejgrej. De kan spruta ner rätt ordentligt. Jag har sett beteendet hos en av mina honor, då riktat mot kastraten hon bor med. När han blir för närgången, och hon inte är på humör, så kissar hon på honom. Bland mina pojkpar har jag aldrig sett det beteendet. De kan spruta sperma på sig själva eller varandra, men kissar på varandra gör de inte.

Novachan
4/17/18, 10:00 PM
#2

Jag har hört i videos som beskriver skillnader mellan könen att honor kan kissa på varandra eller mot vägg - man skulle lätt kunna tro att det är marsvinshanar som gör sånt eftersom hanar inom andra djurarter är mer kända för liknande beteende. Kommer ihåg det just för att det var en udda grej.

Om jag minns rätt så var det något också om att det är vanligare att strö kan fastna och att hanar kan få problem med bajseriet så att man måste hjälpa dem att hålla det rent där. Men undrar om jag minns rätt om att det kan hända med ett kön eller om det bara är vanligare hos ett kön men kan hända hos båda.

kalindas
4/18/18, 9:06 AM
#3

Tack för bra svar. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: