Annons:
Etikettallmänt
Läst 603 ggr
LolloåLisen
2018-04-19 20:32

Hjälp med övertalning mm?

Hej, jag har några "frågor" angående det här med att ha/skaffa marsvin. Jag är under 18 och har tjatat på mamma/pappa konstat i ca 1 år. Jag fick gerbiler i november och dem är roliga å söta och så men jag kan inte göra så mkt med dem…när jag även inte har syskon° så har jag oftast lite tråkigt på fritiden. Jag har läst på om marsvin och skrivit en "faktatext" om dem där det står bl.a. inköpslista, kost till marsvin, skinny och "vanliga". Jag har plats i mitt rum för en 1,20 × 60 bur. Såg en annons på blocket som har 2 marsvins hannar, tror att de var ca 8 mån och 1 år typ. Och en 1,20 × 60 bur medföljer. Något tips på övertalning? Mamma/pappa är också såklart angagerade (stav) i mina djur och fixar djurvakt när vi ska bort mm. Det skulle också tex. ALDRIG tillåta att "vi" köpte något djur från djuraffär mm. SKA jag ens skaffa marsvin? Tacksam för svar! :)

Annons:
Milkshake
2018-04-19 20:35
#1

Tycker att du ska respektera att de inte vill ha ett marsvin. Djuret blir ju (som du själv skriver) deras ansvar och det är de som betalar försäkring, veterinärbesök osv.

MonicaLagerquist
2018-04-19 22:12
#2

Instämmer med #1

Stolt ägare till fem La permer

Novachan
2018-04-19 22:17
#3

Det är bra att du läser på och så men jag och andra behöver inte upprepa var det hela med om föräldrarna säger nej så det ett nej och det finns goda anledning till varför.

Marsvin på blocket finns det typ konstant så stressa inte dig själv eller dina föräldrar om att skaffa just dom. Det kommer komma många andra tillfällen i framtiden om ni HELA familjer bestämmer sig för att skaffa marsvin,

Du berättar att du har gerbiler. Det kan mycket väl finnas mer saker du kan göra med dem. Jobba på att få dem mer tama/keliga, lära dem tricks, tillverka roliga saker till deras bur osv.

Det är förståeligt att dina föräldrar inte vill ge dig fler husdjur när de relativt nyligen redan har fått några. Att be om flera låter lite bortskämt… Och man vill absolut inte skaffa för många husdjur på en gång och så klarar man inte av att ta hand om alla. Fokusera på dina gerbiler istället! bara att söka på nätet efter saker man kan göra med dem (sök på engelska så hittar du fler alternativ)

MonicaLagerquist
2018-04-19 22:20
#4

#3 Håller med dig där. Ta hand om de djur du har.

Stolt ägare till fem La permer

Mirinda
2018-04-19 23:21
#5

Vad är det som har fått dig intresserad av just marsvin?

Känner du någon som har marsvin?
Om du gör det kan du ju fråga om för- och nackdelar med just marsvin.

Vad är det du skulle vilja kunna göra med dina husdjur?

Det som skrivs i #3 om att det är hela familjen som skaffar marsvin stämmer. Marsvinen är flockdjur och betraktar sina tvåbeningar som en människoflock de har nytta av. 

Att ha marsvin påverkar hela familjen i vardagen. Det gör nog gerbilerna också. Det som är kul och lätt i början blir med tiden rätt tradigt (burstädning är ett exempel). Marsvin är exotiska djur och det är ont om kunniga veterinärer som kan marsvin. Blir ett marsvin sjukt gör det allt för att inte visa det. Det är knepigt. För blir de sjuka måste de snabbt till veterinären.

Jag vill inte avskräcka dig helt. Men utan föräldrarnas godkännande och engagemang går det inte  att skaffa något sorts husdjur. 

Behåll drömmen! Ta reda på hur det är att ha marsvin av någon som sett baksidorna! Längre fram kanske du fortfarande vill ha ett par pälsbollar. Eller också upptäcker du nya sidor hos dina gerbiler. Jag tycker personligen att det är jättefina djur,

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[lifebyanki]
2018-04-23 21:52
#6

jag blev tvungen att göra en hel powerpoint till mamma om all fakta om marsvin för att få tillåtelse, hon ville veta att jag verkligen ville och om jag var ansvarig nog, gjorde klar powerpointen på en kväll

Annons:
Upp till toppen
Annons: