Annons:
Etikettaktivering
Läst 789 ggr
Hamster:P
2018-04-19 21:57

Om ett dör, kan man skaffa ett nytt då?

Hej, om ett av sina marsvin dör? Och ett blir kvar, kan man adoptera ett annat (i samma kön). Vet ju att marsvin är flockdjur osv… Är det stor chans att de börjar bråka? Eller brukar det funka för de mesta? Båda mina lever, men ville bara veta… när de händer, mina fyller 6 i år.

Annons:
Ljungåsen
2018-04-19 22:05
#1

Jadå, det går fint att skaffa en ny kompis. Det har jag (tyvärr) gjort en massa gånger. Det finns inget annat alternativ, det är olagligt att ha ett ensamt marsvin.

Randomel93
2018-04-19 22:10
#2

Yes, däremot är det viktigt att läsa på om Hur man sätter ihop marsvin och hur man introducerar dem, Eragon har mycket bra info på sin hemsida :)

Mirinda
2018-04-19 23:42
#3

Jag har nyligen förlorat ett av marsvinen. Hans gamla kompis är sex år och vi har nu en fyra månader gammal ny kompis till vår gamle gubbe i buren.

Det är intressant att se hur min gamle kelgris har fått en ny uppgift i livet. Inte har han några adoptivpappa-känslor. Men han är tålig och tolererar det nya busfrö som flyttat in. Nu när vår lille krabat börjar bli stor, går den gamles jobb mest ut på att se till att äta upp så mycket mat som möjligt, innan den betydligt snabbare kompisen kommer och tar för sig. Vår gamling tar det med ro och visar tydligt för den lille att det är han som bestämmer.

Vi får väl se om den fredliga samvaron blir lika fredlig om ett tag. Vår minsting kommer snart i "slyngelåldern" (puberteten). Det kan bli maktkamp i buren när två hanar ska samsas. Men när rangordningen väl är uppgjord  brukar det gå bra.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2018-04-20 07:52
#4

Lägger in den här länken. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Precis som #2 skriver så är det klokt att läsa på innan. Det är varierande krångligt, beroende på vilket kön och ålder man har på marsvinen, men om man gör rätt från början blir det enklare.

Upp till toppen
Annons: