Annons:
Etikettallmänt
Läst 551 ggr
Jennifer-157
4/22/18, 6:43 PM

Marsvin eller kanin?

Kaniner tycker jag om för att dom hoppar upp i soffan och följer efter vart man än går. Marsvin kan inte hoppa upp i soffan och dom följer inte med vart man än går, har jag fel? Tycker ni om marsvin eller kaniner mer? Jag skulle köpa kanin, men båda blev sålda och det finns inga kaniner på blocket nära oss. Det finns en marsvinsuppfödare ca 10 minuter från oss, så det är ett förslag. Om ni skulle skaffa djur, skulle ni skaffa marsvin eller kanin? Jag vet inte vilken grupp jag ska välja :D

Annons:
Sparklingponi
4/22/18, 6:46 PM
#1

Ifall jag helst hade velat ha en kanin så hade jag nog väntat med att köpa ett djur tills det dök upp en kanin igen :) Jag har haft både kaniner och marsvin och det är ju väldigt olika djur. Skulle inte köpa ett marsvin bara för att jag vill ha ett djur liksom. 😃

Jennifer-157
4/22/18, 6:48 PM
#2

#1 Jag skulle inte köpa marsvin bara för att jag vill ha ett djur. Jag vill veta vilket ni mest tycker om. Jag ska vänta tills det kommer kaniner som jag vill köpa, men jag är intresserad av marsvin också :D

Jennifer-157
4/22/18, 6:51 PM
#3

Jag vill helst ha båda två, men jag får inte ha både marsvin och kanin för mina föräldrar. Jag måste välja, så jag vill höra av er vad det negativa och positiva är med marsvin, och vad ni hade valt.

Sparklingponi
4/22/18, 6:59 PM
#4

Ok jag förstår! 😃 Det känns ju lite dumt av mig att skriva på marsvin i fokus att jag tycker mer om kaniner, men så tycker nog jag! 😇 Jag tycker mycket om marsvin också! Båda kan ju bli väldigt tama och personliga. Sen är det ju väldigt kul att hoppträna med kaniner också ifall man tycker sånt är intressant. Men det går ju såklart att träna marsvin till tricks också!  😍

Chinesecrestedlover
4/22/18, 7:28 PM
#5

Hej!

Det beror ju på vad man är ute efter. Personligen så tycker jag att kaniner ska bo utomhus i stora burar/hägn året runt (för att kunna leva ett så naturligt och bra kaninliv som möjligt, gräva, springa runt som tokar, äta gräs och hoppa i snön m.m.) och då blir ju en viktig skillnad att marsvinen måste bo inomhus (de klarar ju inte kyla på samma sätt som kaniner). Marsvin i sin tur behöver ha en rejält tilltagen bur inomhus, gärna ex. en så kallad "bokhyllebur" en avgränsad del som bildar en stor hage, ett eget rum eller dylikt (sen tycker jag att de helst ska ha en hage utomhus också, som de kan få vara i under varma sommardagar och få beta gräs m.m.). 

Både kaniner och marsvin kan bli tama och mysiga djur, det beror till stor del på hur mycket tid man ägnar åt dom, men deras individuella skillnader och personlighet påverkar ju också såklart. 

Jag har haft kaniner som är som "hundar"❤️ och kan gå lösa och kommer när man ropar och jag har haft kaniner som är skygga/aggressiva och bara vill vara ifred och mysa med sina kaninkompisar. Jag har haft marsvin…som går emot allt vad marsvin ska göra/vara och bits (tänker speciellt på en underbart söt herre som gärna reste sig på bakbenen och bet till 😃när man skulle ge mat eller städa) och jag har haft mysiga marsvin som gärna småpratar😍 med en och som vill bli borstade och gosade med. 

Kaniner och marsvin har ju lite olika förutsättningar rent fysiskt, men det bör ju inte vara det avgörande för val av djur…om man nu inte vill syssla med hoppning t.ex. för då passar ju såklart kaniner bäst (men det är ju individuellt och vissa avskyr att hoppa…) eftersom marsvin inte ska hoppa. 

Marsvin "pratar" och kaniner är tysta (för det mesta i alla fall…). Kaniner kan bli gamla (inte ovanligt med i alla fall 8-9 år, hade även en som blev 11,5 år) medan marsvin tyvärr tenderar till att ha en kortare livslängd. 

Jag har som sagt haft (har tyvärr inga just nu) både kaniner och marsvin och det finns både positiva och negativa saker med båda (eller egentligen alla djurarter). Man får se till vad man är ute efter, vad vill man göra med djuret, vad kan man erbjuda för hem/liv osv. 

Kaniner kan lära sig att gå på låda = underlättar städningen av buren rejält…marsvin brukar å andra sidan bajsa överallt = det blir lite mer "bajs-skottande" 😉 

Sedan finns ju likheter också som t.ex. att båda arter är beroende av hö som deras huvudföda och att de är sociala och mår bra av sällskap från en eller flera av samma art.  De finns i många olika varianter; olika pälstyp, storlek osv. så det finns mycket att välja på och man kan lätt hitta sin favorit/sina favoriter. 

Lycka till med valet av djur!

Mvh/Chinesecrestedlover

[Wijnja]
4/22/18, 7:44 PM
#6

Min marsvins hona är 8år helt frisk har aldrig varit sjukt 8 år finns dem som är 12 år

Annons:
Jennifer-157
4/22/18, 7:55 PM
#7

#5 Med den där texten blev mitt val ganska självklart! Det är kaniner som gäller. Märkte att kaniner passar mig bättre.

[Gnagare2]
4/23/18, 10:08 AM
#8

Jag har haft både kaniner och marsvin och jag upplever marsvin som  mycket personliga djur som kan bli lika tam som en hund,bara man ägnar tid och arbete på dom. 

Det är viktigt att marsvin får lika stora utrymmen som kaniner,först då utvecklas dom och lever ett bra liv.  Ett marsvin som blir sittandes i en bur hela dagarna  och inte blir sysselsatt,blir såklart ett tråkigt husdjur. Det finns många som bara har marsvin sittandes i sina burar och sedan tycker dom att marsvinet är ett tråkigt djur. Detta är inte konstigt alls. Jag skulle faktiskt vilja dra det så långt till att säga att även om marsvinet får springa ute på golvet i en timme per dag,så är det inte tillräckligt. Dom behöver motion dygnet runt. Dom behöver tillgång till stora ytor hela dagen lång,och inte bara en timme per dag. Motion och att dom får röra på sig,är jätteviktigt för dom.

Jag har mina marsvin i en stor inhägnad  i vardagsrummet,där dom har tillgång till stora ytor att springa på. När dom bor på detta sätt blir dom mer nyfikna på omgivningen och kan vara med i ens vardagliga liv på ett helt annat sätt än om dom skulle sitta i en liten trång bur.  Det krävs mycket jobb och mycket rengöring ,men det är det klart värt det,för jag får friska och starka djur i gengäld.

Om man sköter marsvin på rätt sätt,blir dom friska och sunda djur. Kaniner däremot upplever jag som mer svårskötta.  Dom får ofta problem med magen tex.

Jag har haft  marsvin till och från i 30 år,och än så länge har jag aldrig någonsin haft ett marsvin som haft diarre´.

Det är ju ett individuellt val,men jag föredrar marsvin framför kaniner.🙂

Upp till toppen
Annons: