Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1091 ggr
Randomel93
2018-04-26 19:24

Efter att ha ätit vaxduk

Imorse vaknade jag av att Dagny pillade i sig en liten del av vaxduken i buren så nu bor dem i sin hage, min fundering är när jag kan vara lugn? Det var mellan 5-6 imorse som biten i så fall slank ner och hon är pigg och fin och äter sin riktiga mat med god aptit. Har den passerat eller kan hon fortfarande bli dålig av den?

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-26 19:31
#1

Jag tror att det bara är att avvakta om det bara var en liten bit.

Mirinda
2018-04-27 01:13
#2

Marsvinsmagar är tåligare än man tror. Våra har ätit plast. Hösäcken har de varit på flera gånger. En av dem gnagde i sig små bitar av halvhård plast när han var liten. Jag var jätteorolig. Men inget märktes. Han var precis som vanligt.

Men blir det för mycket av något olämpligt, så lär det visa sig.

Hur mår Dagny nu?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2018-04-27 05:38
#3

Min har bitit på flask delen som är av plast gummi

Randomel93
2018-04-27 07:13
#4

Dagny mumsar friskt i sig maten och hö, och racear runt i buren som vanligt, nu var det mer än ett dygn sen :)

Ljungåsen
2018-04-27 07:41
#5

Så skönt att hon mår bra! Jag försökte hitta information om hur lång tid det tar för mat att passera genom marsvins matsmältningssystem, men det enda jag hittade var en betalartikel. Det är ju någonting som hade varit väldigt bra att veta.

Randomel93
2018-04-27 10:01
#6

Ja verkligen, känns ju som att det bör gå hyfsat snabbt med tanke på hur deras små magar arbetar :)

Annons:
Ljungåsen
2018-04-27 10:11
#7

#6 Det enda jag lyckades ta reda på är att det för människor tar mellan 24 och 72 timmar, och det känns som marsvin är betydligt snabbare än så. Jag hoppas jag kommer ihåg att fråga veterinären nästa gång jag behöver gå dit.

Mirinda
2018-04-27 13:35
#8

#4 Vad skönt att höra att Dagny mår bra!🙂

Visst går det fort i marsvins tarmsystem. Man hivar in mängder med hö per dygn och de äter så mycket att man undrar var allt får plats. 

Det går undan i andra änden av ett marsvin också. När våra första pälsbollar flyttade in upptäckte vi snart hur mycket två marsvin bajsar. Det var så att man undrade om de klonat sig och blivit fyra.😂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Randomel93
2018-04-27 21:36
#9

Hahaha, känner igen det väldigt väl, vissa dagar undrar man om man missat den dagliga städningen i flera veckors tid, haha :D

Upp till toppen
Annons: