Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 937 ggr
Lakursa
5/3/18, 5:01 PM

Tips på förbättringar för boendet och funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny på sajten och även ny marsvinsägare, nu imorgon fredag har jag haft mina nya i 3 veckor och har lite funderingar kring boendet och annat diverse. All tips jag fått hittills har varit från dom på djurbutiken, dom 2 jag har kommer från en uppfödare som jobbar där.

Eget bygge av buren (160x80 cm, höjd 40 och 50 från golv), hur ser det ut och kan jag göra några förbättringar? Har vaxduk i botten och sen spån från Vitakraft Comfort Classic, Dogman vetehalm i husen.  Har läst lite delade meningar om höhäckar, dom i butiken har och rekommenderade att jag skaffar en i trä (för kaniner egentligen men kan såga ner benen på den kommer i rätt höjd)?

Är även min höförvaring bra/dålig som ni ser under buren?

Annons:
[Wijnja]
5/3/18, 5:20 PM
#1

Tycker det ser bra ut

Ljungåsen
5/3/18, 5:26 PM
#2

Bra storlek på buren! Många har kutterspån som bottenmaterial och tycker det fungerar bra. Själv föredrar jag en blandning av lättströ och easyströ. Hö bör inte förvaras i plast. Risken är att det blir dålig luftcirkulation och risk för mögel. Papperspåse är bra att använda inomhus. Höhäck är ingen bra idé. Både för att det ger en onaturlig ätställning, men framförallt för skaderisken. Dessutom så gillar marsvin att leka och ligga i sitt hö.

Lakursa
5/3/18, 6:38 PM
#3

Då får jag isåfall söka efter stora pappsäckar om det finns, tänkte dom där lådorna mer för att det inte skulle lukta så starkt hö i lägenheten. Hittills när jag lyft på locken till lådorna har det luktat friskt och bra.

Detta med höhäck tänkte jag på just att såga av ben så det kommer i samma höjd som spånet, men trots att det är trä så blir det en större skaderisk? Just för jag är lite osäker på hur mycket hö ska gå åt och vill inte slänga allt för mycket när jag städar och byter ut. I helgen blev det 3-4 soppåsar med hö som slängdes (mycket/normalt?).

Ljungåsen
5/3/18, 6:51 PM
#4

Hö som jag har inomhus förvarar jag i vanliga papperkassar från mataffären. Köper man hö i småbal så är det inte speciellt dyrt, normalt betalar jag 3,50 per kilo. Just hö är marsvinens viktigaste mat, så där ska man inte snåla med mängden. Det är okej att det blir en del spill. Höhäck skulle jag aldrig använda, inte ens om den är gjord i trä. Varför beröva marsvinen nöjet att vila och leka i höet?

Lillyrod
5/3/18, 8:02 PM
#5

Jag köper mina höbalar i pappsäckar. Gammaldags sopsäckar. Jag klipper bara av snörena och sen får höet ligga kvar där. Förvarar säcken bredvid buren och det luktar inte så mycket hö.

Jag betalar 40 kr för en bal på 6-7 kg så det gör inget om det går mycket till spillo. Försök gärna hitta en bonde eller gårdsbutik där du kan köpa hö så blir det mycket billigare och oftast bättre hö än det man köper i djuraffär.

Lakursa
5/3/18, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Ni får ursäkta att det blir lite annan kategori än boende/inredning då jag är ny ägare och undrar mycket. 

#4 #5 Vilken typ av hö är det bästa? Jo det låter som det bästa då man inte behöver betala 139 för 5kg på affärn. Vet ni några bra sidor man kan söka vars det finns? På blocket hittar jag bara 1 som säljer i närheten (bor i Umeå).

Sen undrar jag lite om skötsel, på affären sa dom jag skulle bara rengöra 1ggr/vecka (ta bort allt hö, bajsat o kissat spån och fylla på med spån bara). Då dom är så unga så ges bara 1/2 vitkålsblad för dom att dela på, tar även ca 1/2 - 1 hand med grönkål. 2 skivor gurka och ca 1 näve med pellets (bild). Jag ger dom även extra vitamin i vatten bara för att vara säker dom får i sig. Är även andra bilden bra el dålig för marsvin som dom sa är bra på affären?

Det sista jag undrar är just om hur mycket man ska plocka upp dom för att få dom tama? Varje dag trots man får gå in i gömställe och ta dom eller mer när dom har vant sig vid händerna först?

Annons:
Lillyrod
5/3/18, 8:47 PM
#7

Hö är bra när det är grönt, fint och luktar gott. Hö i affär som har legat instängt i plastpåsar är inte varken gott eller särskilt nyttigt.

Sök på gårdsbutik i ditt område och sen är det bara att ringa och fråga om de har hö till försäljning. Någon har säkert.

Tuggleksaker är inget för marsvin. De ska ha grenar från t ex fruktträd eller vide att gnaga på. Helst varje vecka. Pelletsen på bilden vet jag inget om.

Ljungåsen
5/3/18, 9:03 PM
#8

Hö för häst passar fint för marsvin. Om du inte hittar på Blocket, så kolla Hästnet, lokala stall eller om det finns någon butik för lantbruksdjur. Jag har läst om någon som köper hö från sin lokala 4H-gård, så det kan också vara ett alternativ. Zooaffärshö är hutlöst dyrt, och ofta av sämre kvalitet. Jag punktstädar dagligen, framförallt på de ställen där marsvinen ligger och vilar. Nytt hö får de tre gånger om dagen. Ofta äter de bättre när höet är nytt, och det är så otroligt viktigt att de äter rejält med hö för att hålla sig friska. Magen behöver fibrerna för att fungera, och tänderna behöver få sin slipning. När det gäller pellets så finns det bara en sort på svenska marknaden som innehåller rätt näringsämnen i rätt proportioner, och det är Oxbow essentials. Köpt godis med frön eller konstiga färgämnen är det också klokt att undvika. Vill du ha något att ge som godis så är ärtplättar relativt nyttiga, och de brukar uppskattas. C-vitamin förstörs av solljus, så det är ganska meningslöst med tillskott i vattnet. Det kan dessutom förändra smaken, så att marsvinen inte dricker tillräckligt. Jag brukar plocka upp nya marsvin dagligen, när de väl bott in sig här och tar mat ur handen när de är i buren.

[Wijnja]
5/4/18, 3:11 AM
#9

Jag köper mitt hö från lissma

[lifebyanki]
5/4/18, 9:57 AM
#10

Mina får nytt hö när jag märker att de börjar ta slut. Jag försöker plocka upp dom varje dag men dom är fortfarande väldigt blyga och gillar det inte men dom är absolut inte rädda längre då dom sover väldigt gärna utanför sitt hus och bryr sig inte någonting när jag går förbi dom

Blackiebo
5/4/18, 2:13 PM
#11

Buren ser fin ut. Mina marsvinskillar bor i en bokhyllebur på 200*80 och jag brukar ändra möbleringen varje gång jag storstädar i buren. Jag vill dock hålla nere antal saker i lådan då killarna behöver mycket rörelseyta snarare än hus att gå in i. De har dock varsitt hus, men det är det enda. Jag har ganska mycket hö på golvet i buren  som de tycker om att vara, äta och sova i.  De älskar när jag hänger en liten filt från burkanten som man kan krypa under och gosa in sig i för en sovstund. Sedan har jag också små filtar på husen som hänger ner på sidan som också kan användas för gömställe t.ex.

Hö köper jag från en bonde som jag lyckades hitta på blocket. Kvaliteten har varit lite varierande men jag har fått byta utan problem när jag varit missnöjd och nu får jag bara bra hö. Hö fyller jag förövrigt också på minst 2 ggr om dagen. De får varierande grönsaker och lite korn- eller havre kross varje dag. 

Jag tar upp mina killar för golvtid när jag kommer hem från jobbet. Då bor de just nu på en filt under köksbordet och utforskar omgivningen därifrån. Den ena är en riktig tamgris (nuförtiden) och springer efter mig från ett rum till ett annat om jag går från köket. Vi har dock haft honom sen han var bebis och i år fyller han 5. Den andra är en liten fegis och det är nog hans personlighet helt enkelt. På kvällen när jag tittar på TV får de en varsin stund i knät också med lite mys under en filt.

I början när vi hade fått hem våra smågrisar kommer jag ihåg vi satt mest vid burkanten och tittade, småpratade och försökte bjuda på någon godsak. Sedan med tiden så fick vi klappa lite på dem och så småningom började vi plocka upp dem. Det känns som att just det momentet med upplockning kanske de aldrig helt kommer att vänja sig vid, då de fortfarande kan fara iväg som en raket ibland när jag ska göra det. Andra gånger går det bra även om jag ibland kan få en liten spark från bakbenet som en markering av missnöje antar jag. Hur som helst, tålamod är nog ledordet i livet med marsvin.

Blackiebo
5/4/18, 4:25 PM
#12

Jag glömde ju att skriva att höförvaring har jag sytt till av ett påslakan som jag klippte itu.  I långsidan har jag satt i ett snöre så att det lätt går att öppna och stänga när man ska ha i eller ur hö. Luftigt och bra.

Upp till toppen
Annons: