Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1372 ggr
Ljungåsen
5/9/18, 12:36 PM

Metacamdosering för marsvin

Jag tycker det här är så viktigt att det förtjänar en egen tråd. I december förra året hölls världens första veterinärvårdskonferens om marsvin, och på den diskuterades bland annat dosering av Metacam. Där presenterades det att marsvin behöver en betydligt högre dos än vad som tidigare varit vanligt, för att de ska kunna bli ordentligt smärtlindrade. Gamla rekommendationen, som ligger kvar på guinealynx, är 0,2 mg/kilo marsvin /24 h. Nya rekommendationen är 1,0 mg/ kilo marsvin /12 h. Det handlar alltså om en tiodubbling av dosen! Plus kunskapen om att marsvins ämnesomsättning är så snabb att det inte räcker med en dos Metacam per dygn för att marsvinet ska vara smärtlindrat hela dygnet. Exotiska avdelningen på Blå Stjärnan skriver nu ut Metacam enligt den nya doseringen, men andra veterinärer (tyvärr även en del av de på Blå Stjärnans akut) kan behöva upplysas om saken. Om marsvinet har ont, är det viktigt med ordentlig smärtlindring!

Annons:
[Wijnja]
5/9/18, 12:55 PM
#1

Oj hur vet jag hur mycket jag kan ge marsvinet

Ljungåsen
5/9/18, 1:23 PM
#2

#1 Du väger marsvinet så du vet dess vikt. Du kontrollerar vilken styrka på Metacam du har (kattvarianten innehåller 0,5 mg/ml, hundvarianten innehåller 1,5 mg/ml). Sedan räknar man. Enklast är att be veterinären skriva ut Metacam i rätt dos.

[Wijnja]
5/9/18, 1:26 PM
#3

Jag brukar få till hund vilken är bäst

[Wijnja]
5/9/18, 1:27 PM
#4

Ska tänka på det när jag ska operera Yamaha

Ljungåsen
5/9/18, 1:30 PM
#5

#3 Hund är bättre, för då behöver man inte ge lika stora mängder.

[Wijnja]
5/9/18, 1:30 PM
#6

Då brukar jag få för hund

Annons:
Ljungåsen
10/11/19, 10:11 AM
#7

Nu har Boehringer Ingelheim Animal Health som tillverkar Metacam typat in Metacam även för marsvin. Tyvärr så gjorde de det utan att konsultera de veterinärer som kan marsvin och deras smärtlindring, så den doseringsrekommendation som står på Fass är den gamla med 0.2 mg/kilo/24 h. Den som är tio gånger för låg, och inte ges tillräckligt ofta. https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20070522000134 Numera finns alltså Metacam i två styrkor: för katt och marsvin (0,5 mg/ml) och för hund (1,5 mg/ml). Den Metacam man vill ha utskrivet till sitt marsvin är den för hund, annars får man ge fullständigt horribla mängder för att marsvinet ska få den smärtlindring det behöver.

Lillyrod
10/11/19, 6:35 PM
#8

Jag har den för marsvin och katt men det är underhållsdos för Artros och veterinären sa att vi håller det på låg nivå till att börja med. 

Gizmo får 6 droppar morgon och kväll. Med den dosen rör hon sig obehindrat 🙂

Ljungåsen
10/11/19, 7:08 PM
#9

#8 Jag har haft en kille med grav Artros. Han fick full dos i två veckor, följt av halv dos i en månad innan vi försökte gå ner på kvarts dos. Då fick han ont igen, men med en dos på strax under halv dos var han smärtfri. Min veterinär anser att man går in med maxdos, och sedan gradvis sänker den för att hitta lägsta verksamma dos. Det är lättare för oss människor att se skillnad mellan ingen smärta och smärta än mellan mycket smärta och lite smärta.

Lillyrod
10/11/19, 7:10 PM
#10

Jag ser ju hur hon rör sig mot innan hon fick Metacam. Hon har inga problem med dosen hon får idag.

Ljungåsen
10/11/19, 7:12 PM
#11

Hon har säkert en mildare form av Artros än vad min pojk hade. Han var ett sånt där riktigt vanvårdsfall, och hade blivit gravt misskött sina första tre år. Det satte sina spår, kan jag säga.

Lillyrod
10/11/19, 8:05 PM
#12

Gizmo flyttade till mej direkt från uppfödare så hon har inte varit på villovägar 👍

Ljungåsen
10/11/19, 8:33 PM
#13

Det var liksom det jag menade. Om du har haft henne sedan hon var liten så har hon blivit väl omhändertagen. Då är den Artros hon har en åldersgrej, och då är säkert en låg dos Metacam fullt tillräcklig. Min pojk kom till mig som treåring med så grav C-vitaminbrist att han knappt kunde gå. Hans Artros var orsakad av just långvarig C-vitaminbrist. Med höga doser C-vitamin och hög dos Metacam blev han någorlunda rörlig, och helt smärtfri. Långvarig C-vitaminbrist ger hemska skador på kroppen, som tyvärr inte går att reparera. Då får man fokusera på att göra livet drägligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: