Sjukdomar, ohyror & skador

Metacamdosering för marsvin

2018-05-09 12:36 #0 av: Ljungåsen

Jag tycker det här är så viktigt att det förtjänar en egen tråd.

I december förra året hölls världens första veterinärvårdskonferens om marsvin, och på den diskuterades bland annat dosering av Metacam. Där presenterades det att marsvin behöver en betydligt högre dos än vad som tidigare varit vanligt, för att de ska kunna bli ordentligt smärtlindrade.

Gamla rekommendationen, som ligger kvar på guinealynx, är 0,2 mg/kilo marsvin /24 h. Nya rekommendationen är 1,0 mg/ kilo marsvin /12 h. Det handlar alltså om en tiodubbling av dosen! Plus kunskapen om att marsvins ämnesomsättning är så snabb att det inte räcker med en dos Metacam per dygn för att marsvinet ska vara smärtlindrat hela dygnet.

Exotiska avdelningen på Blå Stjärnan skriver nu ut Metacam enligt den nya doseringen, men andra veterinärer (tyvärr även en del av de på Blå Stjärnans akut) kan behöva upplysas om saken. Om marsvinet har ont, är det viktigt med ordentlig smärtlindring!

Anmäl
2018-05-09 12:55 #1 av: Wijnja

Oj hur vet jag hur mycket jag kan ge marsvinet

Anmäl
2018-05-09 13:23 #2 av: Ljungåsen

#1 Du väger marsvinet så du vet dess vikt. Du kontrollerar vilken styrka på Metacam du har (kattvarianten innehåller 0,5 mg/ml, hundvarianten innehåller 1,5 mg/ml). Sedan räknar man.

Enklast är att be veterinären skriva ut Metacam i rätt dos.

Anmäl
2018-05-09 13:26 #3 av: Wijnja

Jag brukar få till hund vilken är bäst

Anmäl
2018-05-09 13:27 #4 av: Wijnja

Ska tänka på det när jag ska operera Yamaha

Anmäl
2018-05-09 13:30 #5 av: Ljungåsen

#3 Hund är bättre, för då behöver man inte ge lika stora mängder.

Anmäl
2018-05-09 13:30 #6 av: Wijnja

Då brukar jag få för hund

Anmäl