Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1086 ggr
Paubks
2018-05-09 21:37

Bad

Efter bad av mina två honor blev det lite förvirring i buren. Den ena som leder, styr och ställer i buren blev överkörd av den andra som vanligtvis inte gör något liv ifrån sig och som aldrig sätter sig emot sin syster, ledaren. Det skulle luktas i rumpan, kurra, vibrera, smyga och ridas på. Så här har hon aldrig hållt på. Jag förstår att efter bad har dofter försvunnit men undrar hur det blir framöver. Kan de byta ”ledarroll” nu? Tror den tillbakadragna att det är ett nytt marsvin pga ny doft och därför visar att hon bor där? Jag har hundra frågor.. Känns lite sorgligt om jag liksom tvättat bort deras sätt att känns ige varandra.

Annons:
Lillyrod
2018-05-09 21:43
#1

Mina har aldrig reagerat efter bad. De känner igen varandra ändå. Är de vana vid varandra så tror jag inte det beror på badet. Ibland kan det bli lite cirkus när någon varit ifrån ett tag. Hos mej är det ovanligt men det förekommer det vet jag : )

Paubks
2018-05-09 21:50
#2

#1 Det här är deras första bad så det är nytt för dom men var inte förberedd på en sån reaktion. De är vana vid varandra och det kom direkt efter de träffades igen nybadade och klara och den tillbakadragna reagerade tyvärr negativt alternativt blev förvirrad av någon anledning..

Ljungåsen
2018-05-10 07:24
#3

Har det lugnat ner sig nu? Jag har varit med om att marsvin betett sig annorlunda efter bad, men då har det snarare handlat om att de blivit trevligare mot varandra. Ett pojkpar jag hade började tjafsa med varandra med jämna mellanrum, och det var alltid ett tecken på att någon av dem behövde få sin talgkörtel rengjord. Efter bad var det lugnt igen. Det jag funderar på är om du badade dem, och sedan satte ner dem i en rengjord bur, eller om de fick komma tillbaka till någonting som luktade hemma.

Paubks
2018-05-10 09:16
#4

#3 Det är lugnt så länge de håller sig på avstånd men blir det för närgånget är den tillbakadragna fortfarande väldigt hetsig och det blir nästan bråk. Buren var nyligen rengjord, kan det ha påverkat till det sämre?

Ljungåsen
2018-05-10 10:01
#5

#4 Om alla lukterna försvann samtidigt så kan det påverka negativt, men jag tror att det är mer troligt att det handlar om brunst. En del honor blir väldigt påverkade av brunsten. Är de unga, dina flickor?

Paubks
2018-05-10 10:07
#6

#5 Blir strax 6 månader. Har inte märkt detta beteende på henne innan men det kanske var slumpmässigt att det kom nu i samband med bad.

Annons:
Ljungåsen
2018-05-10 10:35
#7

#6 Om du vill vända på henne och titta efter, så finns det ett par bilder i den här tråden. https://marsvin.ifokus.se/discussions/4d716403b9cb462227072332-hur-ser-man-om-honan-brunstar

Paubks
2018-05-10 13:25
#8

Det var svårt att se men såg ev ut som hon brunstar. Jag la in en del av det spånet jag bytt men inte hunnit slänga och den som trilskades har lugnat ner sig lite grann efter att ha bökat runt i det ett tag. Hon beger sig dock fortfarande lite märkligt men det kanske är brunst då och går förhoppningsvis över inom kort

Ljungåsen
2018-05-10 14:10
#9

#8 Du får helt enkelt hålla koll. Det kan vara smart att skriva upp knepigt beteende i en dagbok, så kan man på så vis bläddra tillbaka och se om det finns någon systematisk i beteendet. Om det handlar om brunst så borde det komma tillbaka med ungefär två veckors mellanrum.

Upp till toppen
Annons: