Annons:
Etikettallmänt
Läst 909 ggr
Diiziz
2018-05-13 17:18

Katt och marsvin?

Hej, vår familj funderar på att skaffa marsvin. Vi har en snart 6-årig katt också så vi undrar om katter och marsvin funkar ihop. Ni som har katt och marsvin, hur funkar det för er?

//elliot

Annons:
[Wijnja]
2018-05-13 17:24
#1

Har inga problem med min katter och mina marsvin

Fridaaaa
2018-05-13 17:37
#2

Fungerade utmärkt :) 
Såklart aldrig lämnade ensamma

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

filopa
2018-05-14 08:23
#3

Min katt är väldigt intresserad av marsvinen men har aldrig gjort något, hon får dock endast vara i det rummet när någon är där. Marsvinen är också väldigt interssserad av katten, så inte rädd över huvud taget.

[julia&marsvin]
2018-05-16 10:19
#4

Igår var mina marsvin ute och åt skyddade av ett galler omkring. När jag tittade upp från dem såg jag att det satt en katt en bit bort. Den satt som papralyserad och glodde och fattade nog inte vad det var. När jag senare tagit in marsvinen såg jag att katten kom tillbaka igen och letade. 

Jag skulle inte våga ha marsvin i närheten av en sån intresserad katt i alla fall.

kalindas
2018-05-24 18:07
#5

Av mina sex katter så är huskatterna de som är mest intresserade av marsvinen. Min ene katt Charmy vågar jag inte riktigt lita på, fastän marsvinen är stora nu.
Mina Orientaler bryr sig inte och jag vet flera som har just Siameser och Orientaler som har marsvinen i rastgården. Tanken var att jag skulle göra samma här, men Charmy är lite för intresserad…

/Elisa

Lillyrod
2018-05-24 18:25
#6

En katt är ett rovdjur och man kan aldrig lita på den tillsammans med bytesdjur. Marsvin är inte för stort för en katt. Det är ganska enkelt för en katt att ta ett marsvin som inte är särskilt beredd på att något ska anfalla heller.

Jag har hört alldeles för många historier om den jättesnälla katten som lekte och sov med marsvinen och sedan plötsligt tog livet av en gris. Det går inte att lita på ett rovdjur.

Annons:
kalindas
2018-05-24 19:05
#7

#6
Håller med. Speciellt när jag sett Charmys intresse, skulle inte lita ett ögonblick på honom.

/Elisa

[lifebyanki]
2018-05-25 09:36
#8

vi har en katt och marsvin, marsvinen står dock i mitt rum där katten absolut inte får vara dels för katten har dödat en fågel vi haft så litar inte på henne alls och vår katt hårar och vill gärna inte att mitt rum ska vara fullt med katthår, dock ibland när dörren inte varit stängd ordentligt och hon har smittit in utan att man sett och ingen är i rummet så har inget hänt, vet inte om det är för hon inte fått tag i dom eller för hon inte bryr sig men jag skulle ha marsvinen i annat rum än katten iaf

Travis D
2018-05-25 15:11
#9

var marsvins vakt en gång då höll min katt (min förra katt, kiwi)på att äta upp ena marsvinet då min brorsa gått in och hälsat på marsvinen och inte stängt dörren och gallret var öppet men fick bort katten.

Tror inte det skulle vara något större problem beroende på hur ens katter är. Min förra skulle jag inte ha marsvin i närheten av om dom inte var menade som middag. Möjligtvis med Mango men Decibel skulle äta dom direkt.

godisgrisen
2018-05-25 19:40
#10

#6 Fast jag har aldrig hört om något fall där en katt tagit ett vuxet marsvin. Var har du hört det? Hundar är kanske mer olika men där skulle jag inte lita på alla. Det finns massor av exempel på att hundar dödat marsvin.

Jag har alltid haft katter och marsvin. Alltid låtit katterna studera marsvinen i sin takt.  Aldrig haft några som helst problem att ha öppna burar och marsvin på golvrastning. Katterna tittar lite i början sen bryr de sig inte speciellt. Marsvinsungar kan det kanske vara smart att hålla bakom galler men vuxna marsvin och marsvinsvana katter funkar hur bra som helst.

Lillyrod
2018-05-25 19:53
#11

#10 Jag har vänner som mist marsvin genom kattattacker. De har lämnat djuren tillsammans utan tillsyn. Båda fallen var vuxna marsvin. Ett marsvin dödades, det andra var så skadat att det fick avlivas.

Det är så hemskt när det händer att jag aldrig skulle ta risken att det skulle kunna hända.

godisgrisen
2018-05-25 22:22
#12

#11 Intressant. Har verkligen efterlyst information om det. Aldrig tidigare hört om ett fall. Varför hände det tror du?

Travis D
2018-05-25 22:52
#13

#10 min katt försökte ju äta min kompis vuxna marsvin :)

Annons:
Lillyrod
2018-05-25 23:03
#14

Ingen aning varför det hände. Katterna brukade umgås med marsvinen och i båda fallen blev de lämnade utan uppsikt en kort stund. Länge sedan det hände.

Travis D
2018-05-25 23:16
#15

#10 och så är marsvins vana katter inte så vanliga Med tanke på att alla katter är rovdjur och alla marsvin flyktdjur. Så man kan inte lita på en katt till 100%  när dom är ensamma med marsvin.

godisgrisen
2018-05-26 02:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Jo det är jättevanligt med så marsvinsvana katter. Jag vet jättemånga som har katt och marsvin ihop utan problem. Det är en bra kombo av husdjur. Marsvin triggar inte normalt jaktinstinkten hos katter. De luktar inte som de byten katter är programmerade att jaga och de rör sig heller inte som kattens byten. Det finns en del fall där katter tagit små marsvinsungar men det här var första gången jag hört att katter ska ha tagit vuxna marsvin. Jag har haft ett antal katter och alltid även marsvin. Har öppna burar som katterna kan besöka men om de gör det är det alltid för att sno lite av marsvinens gräs. Självklart har jag tränat både katterna och marsvinen, Marsvinen har fått vänja sig vid katterna så de inte är rädda och flyr. Katterna har fått tittat så mycket de behöver på marsvinen och fått tillsägelse om de rör dom. Har funkat med alla katter jag haft nu som vuxen och i mitt barndomshem totalt 8 katter.

Upp till toppen
Annons: