Annons:
Etikettfoder
Läst 1035 ggr
[Ragnar&Allan]
5/26/18, 1:06 PM

Undernärt marsvin

Hej jag har två skinnisar. Nu är det så att dom senaste dagarna har den ena gått ner väldigt mycket i vikt pga den andra hanen tar för sig mer av maten. Jag tar ut den smala ur buren och låter han äta sin mat utanför samtidigt som när jag lägger ner honom igen så har jag två matskålar i buren så att de ska kunna ha varsin. Den smala får bara extra mat alltså men jag behöver tips på mat som gör att han går upp i vikt då han ser hemsk ut just nu jämfört med den andra. Han är pigg och leker som vanligt annars och äter som han ska.

Annons:
[Gnagare2]
5/26/18, 1:14 PM
#1

När jag har velat få upp mina i vikt,har jag gett kligröt blandat med diverse godsaker som paprika och broccoli tex.

Blackiebo
5/26/18, 1:18 PM
#2

Jag skulle bli väldigt orolig om mitt ena marsvin rasar i vikt på några dagar.  Jag skulle uppsöka kunnig veterinär. Sannolikheten att det endast beror på att kompisen äter upp all mat är väldigt liten så länge de får fri tillgång till hö och varsin skål grönsaker varje dag.  Sedan tycker jag mig komma ihåg att Skinny-marsvin har en högre ämnesomsättning så de behöver generellt lite mer mat än "vanliga" marsvin. Men som sagt, försök att få tid hos en marsvinskunnig veterinär!

[Gnagare2]
5/26/18, 1:22 PM
#3

Jag missade att marsvinet rasat i vikt på bara några dagar.  I det fallet håller jag med om att det är en marsvinskunnig veterinär som då gäller.

Ljungåsen
5/26/18, 2:02 PM
#4

Hur mycket vikt har han tappat? Och på hur kort tid? En vuxen som tappat mer än 60 g på en vecka skulle jag vara orolig för. Är han inte färdigvuxen så skulle jag vara orolig om han inte gått upp i vikt. I bifogad länk kan du läsa mer om vikt. http://www.guinealynx.info/weigh.html Jag håller med övriga om att han behöver komma till veterinären. Det du beskriver är inte normalt.

Upp till toppen
Annons: