Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1048 ggr
MarsvinGuineaPigs
2018-05-30 10:53

Kan inte äta hö på flera dagar critical care mfl.

Hej,

Mitt ena marsvin har vad jag tror är problem med kindtänderna. Detta uppdagades den senaste veckan eftersom hon väljer bort höet (som hon annars alltid älskar och hoppar fram till och äter mycket av). Hon är även något mindre "på" och framfusig än hon brukar, men hon äter om än långsamt av grönsakerna hon får. Jag tar ut henne varje dag nu när dom ska äta för att säkerställa att hon hinner äta innan dom andra ätit upp allt. Så aptiten finns kvar. Och hon dricker lite själv.

Jag har redan ringt och bokat tid hos veterinären, men har inte fått tid förrän på tisdag nästa vecka (alltså en vecka bort). Vi har verkligen ingen vettig veterinärvård i det här landet, dom enda djuren som har det bra här är hund och katt och större djur, vilket är skrämmande med tanke på hur vanligt marsvinet är som husdjur! Så jag har sökt runt där jag bor och hittat en man som ska vara duktig, och han kunde inte nu förrän på tisdag. Jag har stora förhoppningar på denna man, no kidding.

Till min fråga: Nu måste jag hålla hennes mage igång tills dess. Jag har redan bokat supreme Recovery Plus och fiberplex hos en lokal veterinär men har även via internet beställt hem Critical Care i banan/äppelsmak i stor förpackning. Hur tycker ni jag ska lägga upp det? Ska jag mata henne med alla tre eller välja en åt gången? Alla tre är ju tänkta att under begränsad tid användas vid problem att äta hö. Troligt är att hon ska få narkos och tandslipning på tisdag, så hon måste ju ha lite vikt kvar för att orka med detta på bästa sätt. Jag har även funderat på hövatten, men är inte risken att hon får i sig hemskt mycket vätska då? Har även funderat på att få henne att äta mycket broccoli eftersom det är mycket fibrer i det. Andra tips? Tacksam! <3

Annons:
[Wijnja]
2018-05-30 11:16
#1

Grönsakspure då det ska ju funka

Ljungåsen
2018-05-30 11:31
#2

Critical Care eller Recovery Plus är i princip samma sak. Jag gjorde en jämförelse för ett tag sedan, som möjligen förklarar skillnaden, se länk nedan. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5a2142e88e0e74118400021c-critical-care-eller-recovery-plus Om du ska ge under begränsad tid spelar det ingen större roll vilken av de två du väljer. Viktigt är att du ger tillräckligt mycket, så att hon inte tappar i vikt. Det är klokt att väga dagligen nu (vid samma tid varje dag), så får du koll på att du ger tillräckligt. Fiberplex är mer en medicin, och ersätter inte Critical Care eller Recovery Plus. Det är någon av de två hon behöver, för att hålla igång magen. Om du inte har någon av dem hemma kan du stödmata med mosade pellets. De innehåller också fibrer, men i lägre mängd. Mycket grönsaker eller grönsakspure riskerar att få tarmarna helt i olag, så det skulle jag inte rekommendera. Bra information om stödmatning finns i länken nedan. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html

MarsvinGuineaPigs
2018-05-30 11:51
#3

Tack för snabba svar! Okey, då skippar jag fibreplex. Tack för tipset om pelletsen, jag har Supremes Selective hemma, som ju är ett av dom lite bättre pelletsen som dom oftast enbart får när de behöver lite vikthjälp och som godis. Dessa äte hon dock självmant trots hård form, men kommer mjuka upp dom om jag märker att hon inte håller vikten. :)

Ljungåsen
2018-05-30 11:56
#4

#3 Så bra! Det absolut viktigaste du kan göra nu är att hålla koll på vikten. De tappar ruskigt fort, om de inte äter som de ska, och det är bättre att vara proaktiv och stödmata även om det inte riktigt behövs, än att tro att marsvinet äter okej när det inte gör det. Äter hon gräs? Grövre sorters gräs, som timotej, innehåller mycket bra fibrer. Även tunnare gräsmattegräs är bättre än ingenting alls.

MarsvinGuineaPigs
2018-05-30 11:56
#5

Nu har jag även läst ditt inlägg som du länkat, tack så mycket! Vilken bra och oberoende jämförelse! Det känns som att det här kommer bli superbra. Critical Care är ju svindyrt (mer än 1 kr per gram, haha)… Men jag har valt att ta hem bägge delarna, om inte annat så man har hemma och så man ser vilket hon eventuellt äter mest av. Tack igen!

[Wijnja]
2018-05-30 12:06
#6

Alltid bra ha hemma

Annons:
Ljungåsen
2018-05-30 12:23
#7

#5 Har du sprutor hemma? Det är inte alls säkert att hon äter stödmatningsmaten själv, och då måste du tvinga i henne. Länken i #2 visar hur man förbereder sprutan genom att kapa av toppen. Man brukar kunna få sprutorna gratis på Apoteket. Be om 1 ml medicinsprutor för barn.

[Wijnja]
2018-05-30 12:49
#8

Vissa äter inte själv då får man tvinga i dem

Ljungåsen
2018-05-30 13:01
#9

Om det är så att hon har problem med kindtänderna, så kommer hon ju få dem slipade under narkos. Efter narkos är det sällan som marsvinet äter själv, och alltså behöver man stödmata. Då är det klokt att ha allting hemma innan, och att ha förberett sina stödmatningssprutor.

MarsvinGuineaPigs
2018-06-01 13:15
#10

Hej på er igen :D Jag testade Recory plus med henne precis, och till min förvåning så ar det absolut inte nödvändigt med sprutan, nästan jobbigt eftersom hon var så på. Underbart att veta att hon får i sig fibrerna nu inför den frmodade narkosen. Jag började att ge det i medföljande sprutan. Har tidigare med andra marsvin använt den 1 ml sprutan från apoteken, men tycker att öppningen är för liten och att det fastnar. Testade då med Critical Care. Men nu gick det som sagt att "skeda". Duktig flicka :D <3 Tack för alla tips och råd, verkligen hjälpsamt! Ska se till att redan nu köpa hem en till kartong med Recovery Plus. Critical Care bör komma med posten antingen idag eller på måndag :)

Ljungåsen
2018-06-01 13:23
#11

#10 Om du tittar på nedersta länken i #2 så beskriver den bland annat hur man förbereder 1 ml-sprutorna från apoteket. Man skär av spetsen så att öppningen blir större, och slipar kanten. Om man försöker använda dem direkt så får man precis det problemet du beskriver. Stora sprutan som kommer med Recovery-paketet är snudd på omöjlig att använda på marsvin som inte vill äta. Det går inte att trycka ut maten tillräckligt sakta med den. Efter narkosen kommer du sannolikt behöva tvångsmata, och då är det bra om du har förbereda sprutor. Hur går det med vikten?

MarsvinGuineaPigs
2018-06-17 19:50
#12

Nu har det gått nästan två veckor efter att vi var hos veterinären - och allt har gått bra! Det var som jag misstänkte relaterat till hennes kindtänder, men inte direkt på grund av förvuxna tänder. Veterinären valde att i förebyggande syfte slipa ner dom något iallafall. Men det som hade hänt var att en av hennes tänder hade skadats på något sätt, oklart hur och varför. Så tanden hade delat sig, med en liten del som stack in i tungan/gommen. Måste såklart ha gjort fruktansvärt ont.

Till en början så hade dom rengjort munnen och sett att det inte var förvuxna kindtänder, men ändå rengjort munnen noggrant på matrester. Det var så dom upptäckte att det dom trodde var lite gräs i själva verket var en hård bit av tanden. Dom drog ut den delen och lämnade resten av tanden. Vi ska på återbesök senare i sommar för att se så tanden snyggar till sig på egen hand, och annars så slipar han till den. Hon var riktigt trött och slö när jag hämtade henne, med tanke på narkosen, men repade sig riktigt fort, på bara någon timme. På kvällen åt hon glatt av sin mat, helt utan tvångsmatning. En riktig solskenshistoria :D <3 Det märkte omgående att hon blev lättad av denna tands försvinnande, hon fick tillbaka glädjen, kommer alltid skuttande igen osv. Ögonen är klara och livliga. Och hon har börjat äta hö igen, och göra som hon alltid gör: hoppa in i höhögen och sitta i mitten :) Tack för alla era tips!

Ljungåsen
2018-06-17 20:16
#13

Så roligt att det gått bra! Det är tur att du är så uppmärksam, att du märker när någonting är fel innan det blir jättefel.

Annons:
MarsvinGuineaPigs
2018-06-17 21:12
#14

Tack ska du ha! Ah, marsvin har så olika personligheter, så man märker fort om dom sticker ut det minsta lilla från sitt vanliga jag. Det var likadant den gången hon förlorade sina framtänder och när hon fick ett höstrå i ögat. Alla tre gångerna har hon uppträtt lite annorlunda, och då har jag sökt problemet direkt. :)

Sedan finns det ju gånger man inte kan rädda dom trots allt, som med min äldsta tjej. Hon uppvisade inga tecken förrän jag en dag kom hem från nattjobb och hon hade kraftig diarré. Henne gick det inte att rädda. Min fina ängel på andra sidan regnbågsbron </3 <3

Ljungåsen
2018-06-18 07:19
#15

#14 Det är just det resonemanget som är så rätt. Det är inte alls ovanligt att folk antingen inte märker att marsvinet inte beter sig som sig själv, eller att de försöker bortförklara det med att det har en dålig dag bara. Du både ser beteendeförändringen och förstår att det är ett tecken på problem, och gör någonting åt det. Sen kan man inte alltid rädda dem ändå, men då har man i alla fall försökt.

Upp till toppen
Annons: