Annons:
Etikettfoder
Läst 758 ggr
[Gnagare2]
2018-05-31 08:37

Gräs

Det sägs ju att fodret för marsvin ska bestå av 80% hö och resten grönsaker. Men var hamnar gräset i den kategorin? Nu när det är så fint väder går mina djur ute varje dag,hela dagarna. Dom går ut vid 8 på morgonen och kommer in på kvällen vid 18 tiden.

Och under den tiden äter dom ju gräs. Jag har hö till dom i uteburarna,men dom äter allra mest gräs har jag sett. Gräs är ju deras basföda i vilt tillstånd också. Dessa fina dagar skulle jag vilja påstå att dom äter 80% gräs och inte hö.

Dom där 80%  hö. Ingår gräset i dom procenten,är min fråga,eller hur funkar det?

Annons:
Ljungåsen
2018-05-31 09:12
#1

Det beror på vilken sorts gräs det är. Grövre ängsgräs, som timotej eller engelskt rajgräs fungerar som direkt ersättning för hö. Vanligt gräsmattegräs, med tunnare strån, innehåller inte lika mycket fibrer som hö, och kan alltså inte direkt ersätta hö. Sen innehåller gräs, oavsett sort, c-vitamin vilket hö inte gör. Marsvin som är ute sommartid äter mindre hö, just för att de äter gräs.

Fridaaaa
2018-05-31 10:44
#2

Ja gräs ingår där :) gäller dock att det även är grovt gräs och inte enbart tunnt gräsmattegräs :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gnagare2]
2018-06-01 06:46
#3

#1 Betyder det att jag inte behöver ge grönsaker som C-vitamin källa på hela sommarhalvåret,eftersom mina får gräs hela sommaren?

Jag råkar också äga en plätt mark där det växer just grovt gräs . Då kan jag alltså ge dom det gräset istället för hö? Det skulle ju spara in på pengarna,tänker jag.

Lillyrod
2018-06-01 07:00
#4

Räkna gräset som extra gott tillskott. Det är bara riktigt färskt gräs som innehåller tillräckligt med c-vitamin. De behöver både hö och grönsaker året om men man kan byta en grönsak mot gräs om man vill.

Jag ger grönsaker (oftast vitkål) på morgonen och sen får de gräs på em/kvällen. Så torrt som det är nu så blir det snart ont om färskt grönt gräs tyvärr. Gräs sliter inte tänderna som hö gör.

Ljungåsen
2018-06-01 07:07
#5

#3 Mina marsvin skulle bli ruskigt besvikna om de inte fick några grönsaker alls under sommaren, men jag ger dem inte alls lika mycket som under vintern. Sommartid äter de alltså mest grovt gräs, övrig utomhusmat som maskrosblad och Kirskål, samt hö och lite köpegrönsaker. Just nu finns det färsk vitkål i affären, och den är jättepopulär.

Fridaaaa
2018-06-01 15:16
#6

#3 FInns inte tillräckligt i gräs. Ge cvitamingrönsaker med :) Men behöver ju inte lika stor mängd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: