Annons:
Etikettallmänt
Läst 639 ggr
Malinaa
2018-05-31 11:30

Vattenflaska

Hej När vi köpte dotterns marsvin fick vi rådet att i början inte använda vattenflaska. Detta för att de lättare kan skada sin nacke när de är så små. Nu är de 6 månader och vägrar använda flaskan! Den har funnits i buren i flera månader kombinerat med en vattenskål. Inte så fräscht och hygieniskt med allt som sprätts ner i den. Har ni några tips på hur vi får dom att använda flaskan istället? Vet inte om jag vågar ta bort skålen nu när det är så varmt. Har flera gånger hållt flaskan och tryckt på den så att det kommer vatten vid deras munnar. Men de vägrar! Tar tacksamt emot alla tips! (Ska tillägga att det är en vanlig traditonell vattenflaska de har)

Annons:
Fridaaaa
2018-05-31 11:45
#1

Sätt skålen på lite upphöjt så kan de inte skvätta i :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2018-05-31 13:55
#2

Det är inte ovanligt att marsvin är dåliga på att dricka vatten, speciellt om de äter mycket gräs och grönsaker. Använder de sin skål, eller finns den bara i buren?

Malinaa
2018-06-01 04:11
#3

#1 Vi testade att ha en skål lite högre upp, den vältes bara ner av de små vildarna :)) #2 De dricker mycket ur vattenskålen. De brukar stå med tassarna upp på matskålen, flyttar över till vattenskålen, tillbaka till matskålen och droppar ner maten så den blir lite geggig… Vi får väl kämpa vidare och hoppas på att de ska fatta grejen med flaskan snart.

Lillyrod
2018-06-01 06:54
#4

Testa med att sätta flaskan där vattenskålen står och ställ skålen så de får gå till den och dricka. De kommer säkert att söka sig till det stället där vattnet brukar vara.

Vår Folke kunde inte  heller dricka ur flaskan till att börja med men han lekte med den och plötsligt fattade han att det kom vatten därifrån. Det tog ett tag men jag kommer inte ihåg hur länge : )

Malinaa
2018-06-02 18:14
#5

#4 Den går tyvärr inte att fästa där men jag har tänkt tanken och ska nog köpa en ny som vi kan sätta där istället. Tack för alla tips, vi får hoppas att de snart fattar grejen. Trevlig helg!

Upp till toppen
Annons: