Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 677 ggr
Randomel93
6/1/18, 12:49 AM

Beteende efter kastration

Funderar lite över hur annorlunda en hona kan bli efter kastrering, går och funderar på om det är värt att göra då hon är en pest för burkompisen vid brunst.. (Hagen dom är i nu är jättestor och det är minst 3 saker av varje grej, hon blir bara världens sk*tstövel när hon brunstar, annars är dom fina ihop) Vill bara veta om någon med kastrerade honor märkt av förändringar i beteende efter ingreppet, jag känner till alla risker och att det kostar redan :)

Annons:
[Wijnja]
6/1/18, 4:23 AM
#1

Min är jättelugna

Lillyrod
6/1/18, 6:57 AM
#2

En kastrat råder bot på det. Min Billy jagar ju den brunstiga samtidigt som han talar om för henne att det inte är ok att uppföra sig som hon gör. Gizmo är en pest för alla precis innan brunst : )

Med en hane i flocken lever de mer som de gör i det vilda. En kastrerad hane är billigare och dessutom för det mesta en väldigt trevlig filur 😉

Ljungåsen
6/1/18, 7:17 AM
#3

Frågan, tycker jag, är ju om det är normalt brunstbeteende eller om det finns hormonförändringar (äggstockscystor) som ställer till det dessutom. Är det bara normal brunst så kommer det definitivt hjälpa med en kastrat i flocken. Han kommer hålla den brunstade honan upptagen, så hon inte hinner jäklas med kompisen. Finns det hormonförändringar så kommer honan må bra av att kastreras själv. I artikeln nedan beskrivs tydligt hur mycket trevligare honorna blev efter kastrering. https://marsvin.ifokus.se/articles/51366889ce12c4623c00071e-kastrering-av-marsvinshonor-pga-aggstockscystor Sedan tror jag ju egentligen att alla honflockar mår bra av att ha en kastrerad hane också.

Upp till toppen
Annons: