Annons:
Etikettallmänt
Läst 765 ggr
gickan87
2018-06-02 21:30

Aggressiv hona

Behöver verkligen era tips och råd!

Det är såhär att jag för 2 år sedan köpte en hona (Dana) som visade sig vara extremt aggressiv mot sina artfränder. 2 kastrater skadade hon så allvarligt att dem var tvungen att behandlas av veterinär. Honor flyger hon på så fort dem kommer nära.

Så fick jag till slut tag i en kastrat som var perfekt, lånade hem honom på prov och fasade för det värsta. Men se där, Dana accepterade honom direkt. Sedan dess har dem varit oskiljaktiga. Men igår hände det som absolut inte fick hända, hanen avlivades pga sjukdom.

Kvar har jag nu Dana, misstänker att det kommer bli väldigt svårt att hitta en kastrat som hon kan tänka sig att tycka om.

Oss tvåbenta är hon inte mycket för, nästan livrädd så det finns ingen mening för henne att komma upp och umgås med mig oftare.

Det jag funderar på är om jag skulle försöka mig på att smyga in henne i min storflock, men där finns en skinny hon kommer inte bli vacker av Dana's bett för att inte tala om lidandet

Kan jag dela av buren en bit så de kan se men inte röra varandra?
Och se hur hon reagerar på det efter ett tag och så småningom kanske sätta ihop dem?

Det 3:e alternativet jag ser är ju att man tar bort henne, hon mår absolut inte bra utan vän/vänner och med vänner hon inte tål mår ju ingen bra av. Kommer ni på fler alternativ?

Hjälp

MVH Erika :)

Annons:
Ljungåsen
2018-06-03 06:34
#1

Jag funderar på hur hon mår, för det är inte normalt att vara så aggressiv. Har hon ont? Eller har hon obalans i hormonerna? Äggstockscystor är väldigt vanligt och kan påverka humöret rejält. Om det hade varit mitt marsvin så skulle jag börja med att ta henne till veterinären, för en ordentlig genomgång, inklusive ultraljud av buken. Jag tror att hon inte mår bra.

[Wijnja]
2018-06-03 09:24
#2

Som ljusgården säger äggstockcystor hon har ont nånstans

gickan87
2018-06-03 19:57
#3

#1 #2

Hon är kollad hos veterinär för 2 år sedan. Hon har alltid varit sådan. Sitter i huvudet på henne.

Behöver tips på hur jag kan lyckas med att få henne att gå ihop med mina andra grisar :/

MVH Erika :)

[Wijnja]
2018-06-04 03:39
#4

Ibland funkar det inte äta ihop såna som hon i en grupp har du provet sätt ihop med en då

[Wijnja]
2018-06-04 03:40
#5

Har du funderat kastrera henne

Upp till toppen
Annons: