Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2779 ggr
KristinaI
2018-06-12 21:28

Tämja marsvin

Hej!

Jag har precis köpt två honor. Jag har inte haft marsvin innan, däremot många andra djur bland annat kaniner. De små flickorna har bara bott hos mig i några dagar och är fortfarande ganska rädda av sig, men de gör framsteg. 

Jag har hört att man ska låta dem vara första veckan så de kan bo in sig. Har ni några tips sen på hur jag börjar vänja dem vid mig och får dem tama så man kan gosa med dem?

  • Redigerat 2022-05-02 21:01 av Ida Adler
Annons:
Lillyrod
2018-06-12 21:39
#1

Sätt dig vid buren och prata med dem. Ge godsaker så de kopplar ihop dig med det bästa de vet MAT 😉

Sen är det lite olika man kan göra för att vänja dem och det beror på hurdan bur man har. Jag som har öppen bur brukar låta handen hänga ner i buren när jag sitter där så kan de smyga sig fram och nosa. Ibland finns det gottis där också.

KristinaI
2018-06-12 22:10
#2

Jag satt och åt vid bordet sidan om igår, men då tog det dem 45 minuter innan de vågade sig ut ur boet. Men jag antar att det tar många fler försök och längre tid. 

Min bur är stängd så jag måste öppna luckan först.

Ljungåsen
2018-06-13 07:10
#3

Är det ungar? Eller vuxna marsvin? Min erfarenhet av ungar är att de inte är speciellt intresserade av att gosa. De har alldeles för mycket spring i benen för sånt. De flesta vuxna uppskattar att få komma upp i knät och äta något jättegott (typ gurka). #1 är inne på det absolut viktigaste. Få dem att koppla ihop dig med mat. Marsvin älskar mat, och den som kommer med maten blir snart deras bästa vän. Sen får man komma ihåg att marsvin är flyktdjur, och väldigt känsliga för snabba rörelser, så det är klokt att röra sig långsamt när man är nära deras hem.

KristinaI
2018-06-13 20:20
#4

De är 16 veckor gamla ca. 

De har fått smaka lite gurka och annat gott som jag odlar, problemet är ju att så fort jag kommer en meter ifrån buren springer de in och gömmer sig. Boet är så stort att jag ser inte dem och de ser inte mig. Så även om jag sitter där en kvart och pratar och håller fram godsakerna så de ser, så kommer de inte fram.  

Lägger jag något gott i buren så tar det ca en halv timme innan de vågar sig ut efter att jag stängt luckan igen. 

Brukar de vara så här rädda när de är små?

Lillyrod
2018-06-13 20:28
#5

Min hona som jag adopterade i slutet av mars har först nu börjat komma fram och ta mat från min hand. Hon var 7 månader vid adoptionen. Då finns ändå en lugn kastrat som kom samtidigt och en äldre orädd hona som sällskap. Jag har inte tränat jättemycket utan det har fått ta den tid det tar helt enkelt.

Nu kommer hon fram men bara för att blixtsnabbt snappa åt sig det jag bjuder på och sen försvinna igen. Däremot pratar vi väldigt mycket. Hon svarar alltid på tilltal och annars också för den delen 😃

Vid 16 veckor är de inte så små längre. Marsvin kan para sig vid 5-6 veckors ålder.

Ljungåsen
2018-06-13 20:30
#6

#4 En del små är jätterädda, andra är hur frimodiga som helst. Det beror på hur de haft det tidigare, och hur mycket de har hanterats. Jag har plastpallar för barn som hus till mina marsvin. På så vis kan jag alltid se dem, även när de ligger och vilar. Typ sådana här. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/ Ett gömställe där de inte syns alls är inte bra om man vill vänja dem vid en.

Annons:
KristinaI
2018-06-17 10:48
#7

Tack så mycket för svaren :)

[lifebyanki]
2018-06-23 20:12
#8

Nu har det gått ett tag så det kanske har blivit bättre? men när jag fick mina så var dom 5 veckor och sjukt skygga, dom var rädda för deras ägare tillochmed. men det jag gjorde var att prata, jag satt ofta och högläste från en bok, sa godnatt, hejdå, hej, (säger fortfarande hej och hejdå, blivit en vana) när jag snabbt lärde mig deras favoritgrönsak så försökte jag muta dom att ta de från min hand, det tog tid men genom att jag pratade lugnt med dom så vågade dom tillslut, så fort dom blir rädda så prata lugnt med dom, prata med dom när du kommer med mat, dom kommer koppla din röst till bra saker, när dom fortfarande var rädda att folk gick förbi buren och bara kom in på rummet så pratade jag, dom visste att jag inte var farlig, så dom kopplade min röst till nåt bra och var inte rädda när dom visste att det var jag, nu 5 månader senare, så sover dom utanför sitt hus, skriker efter mat så fort jag öppnar min dörr, äter mer än gärna ur min hand, jag kan hoppa runt i hela mitt rum och dom bryr sig inte, det tar tid, trodde aldrig mina skulle bli såhär tama när jag fick dom, men här är vi, dom bryr sig inte om mig, för dom litar på mig nu

KristinaI
2018-06-24 17:02
#9

Tja, jag har ju bara haft dem i tre veckor än så länge. 

Den ena är lite mer utanför boet nu. När jag städade förra veckan så tog jag ut boet för att rengöra under och så visade båda två lite nyfikenhet och ville se vad jag gjorde även om de inte vågade sig fram så mycket. Men de gömde sig iaf inte. 

Den ena tar också blad från min hand nu igenom gallret på buren, vilket jag ser det som stora framsteg även om jag försöker gömma handen så mycket jag kan. 

Jag brukar försöka sitta och jobba nära dem så de kan vänja sig vid mig lite mer också. Mina har också börjat skrika lite så fort jag är i köket. Då tror de att det är gott på väg :)

KristinaI
2018-06-24 17:04
#10

På min instagram finns en liten film på de små flickorna

Klicka här

Ljungåsen
2018-06-24 17:27
#11

Jättesöta!

Upp till toppen
Annons: