Annons:
Etiketterbilderfilmer
Läst 1446 ggr
Cola&Bacardi
2018-06-13 14:17

Dr Mikael svarar på frågor om smittor från husdjur

Hej, såg att Dr Mikael svarade på en del frågor ang djur och smittor i Nyhetsmorgon. 4,55 min in i videon svarar han på en fråga kring marsvin.

I samband med detta sa Dr Mikael bland annat "vidriga marsvin", "att 100% av alla marsvin har svamp", "att de bär på det naturligt" osv. Stämmer verkligen det?

Vad är era reaktioner? Åsikter kring ämnet?

Mvh Linnea 

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-06-13 14:46
#1

Ja du…vad svarar man på det. Han säger ju själv att han inte gillar marsvin och då blir ju min tanke att hans åsikter och svar färgas av det. 

Jag hade marsvin (många) under x-antal år, fick aldrig svamp (varken marsvinen eller jag)…så att det skulle vara så vanligt med svamp på marsvin…nja…då låter det lite som att säga att alla reptiler kommer smitta dig med salmonella. 

Haft sköldpaddor sedan jag var två år och det har aldrig varit några problem. Endast en liten del av alla olika salmonellatyper smittar människor = högst osannolikt att man drabbas. För det betyder dels att man måste ha oturen att just den reptil man har, fått just den typ av salmonella som kan föras över på människor och att man slarvar med ex. tvätt av händer osv. 

Gissar att det om det ligger någon sanning i vad den "marsvinshatande" läkaren påstår så är det något liknande dvs. att marsvin i så fall har det latent (svamp) och att det i vissa fall kan orsaka marsvinet besvär och i ännu sällsyntare fall kan orsaka ägaren besvär. 

Men jag tar alltid folk som ogillar/hatar djur (alla eller vissa) med en stor nypa salt när de påstår saker… har inte så mycket över för djurhatare…minst sagt…

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-06-13 14:53
#2

Jag gillar ju marsvin, så jag tycker inte att han verkar vara en speciellt trevlig människa. Sättet han uttrycker sig på när han talar om marsvin är fullständigt vedervärdigt. Det handlar om små djur, som vi ska älska och ta hand om - inte om smittspridare som ska "utlokaliseras" när det inte längre passar. Inte sjutton skulle han uttrycka sig så om det handlade om ett högstatusdjur som hund eller katt. Jag har aldrig hört att alla marsvin bär på svamp, och är tveksam till om det är sant. Däremot så är det ganska vanligt att marsvin är symptomfria smittbärare av Ringorm, så möjligen är det det han menar.

Novachan
2018-06-13 16:07
#3

Jag antar att när han säger svamp så syftar han på Ringorm, annars vet jag inte vad för svamp som skulle vara så vanligt… Gissar att han inte gillar smådjur i sig, kanske tänker på dem mer som ohyra… Tycker inte att en veterinär som är med i ett tv-program för att informera/lära svenska folket saker inte ska blanda in sina personliga åsikter samtidigt - rent generellt bör man inte göra det när det kommer till att informera allmänheten om saker och ting

Fransu
2018-06-13 16:28
#4

Nu har jag själv inga marsvin. Men jag tycker hans sätt att uttrycka sig är oerhört oproffsigt och klumpigt. Så säger man inte tycker jag. Jag får en känsla att han är irriterad eller stressad när jag ser på klippet. Inte för det är någon ursäkt för att häva ur sig vad som helst.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lillyrod
2018-06-13 18:24
#5

Jag har på annat håll hört att TV4 fått en massa mail och det ska bli intressant att se/höra om det kommer någon ursäkt 😕

vendelay
2018-06-13 18:30
#6

Jag känner som #4, oproffsigt och han verkar irriterad redan från början. Jag tycker att de flesta hundar luktar lite illa men inte säger jag att de är vidriga för det… Nä, riktigt dåligt gjort av honom.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Stigfinnaren
2018-06-13 18:56
#7

Ja, denna Dr Mikael. Blir förbannad och irriterad när jag lyssnar på honom. Om han inte gillar marsvin själv skall han hålla det för sig själv. Man kan undra om han bränt upp sina hjärnceller när han skaffade sig solbrännan som han har.

[Wijnja]
2018-06-13 19:11
#8

Han är inte så intressant lyssna på blir förbannad alla marsvin har inte svamp

[Wijnja]
2018-06-13 19:12
#9

Som jag vet så har ingen av mina marsvin någon svamp

Honestyisdead
2018-06-13 19:16
#10

Han har inte alla hästar i stallet. Väldigt oproffsig.

[Wijnja]
2018-06-13 19:19
#11

Trodde han va läkare inte veterinär han vet inte vad han pratar om

[Gnagare2]
2018-06-13 19:23
#12

Fy vad tråkigt att se hur han uttrycker sig om marsvin. Detta spär ju på marsvins redan så låga status.  Ok,han har rätt att uttrycka sina åsikter, Men inte att svärta ner marsvins redan så dåliga rykte bland folk.  Nej han borde tvätta sin mun med tvål,tycker jag.

[Wijnja]
2018-06-13 19:25
#13

Han har väl aldrig träffat på ett marsvin i hela sitt liv

Annons:
[Gnagare2]
2018-06-13 20:08
#14

#12 Han borde väl dessutom vara representativ för sin yrkesgrupp.  En person som jobbar som läkare ska väl kunna uttrycka sig på ett lämpligare sätt,kan jag tycka.

I min utbildning till Uska fick vi minsann lära oss hur viktigt det är att kunna uttrycka sig på ett lämpligt sätt när man pratar med folk.  Ingår inte detta i en läkares utbildning? För bedrövligt,är vad det är.

Honestyisdead
2018-06-13 20:16
#15

#14 Visst ingår det. Det betyder inte att idioter bryr sig.

[Wijnja]
2018-06-13 20:28
#16

Jo det ska ingå i usk utbildningen han är en idot

Cola&Bacardi
2018-06-13 23:06
#17

#5 Tycker också att det ska bli intressant att se vad som eventuellt händer härnäst.

Mvh Linnea 

[Wijnja]
2018-06-14 03:49
#18

Om han kan be om ursäkt eller inte

Ljungåsen
2018-06-14 07:11
#19

Jag tror inte att det kommer någon ursäkt. Har googlat lite, och blivit medveten om att Dr Mikael är någon sorts kändisdoktor, vilket jag faktiskt inte hade en aning om innan. Han är säkert alldeles för uppfylld av sin egen förträfflighet för att förstå att han gjort fel. När det gäller Ringorm så skriver SVA att barn som umgås med marsvin ligger i en riskgrupp, just för att marsvin ofta är symptomfria smittbärare. De skriver ingenting om att ALLA marsvin bär på svampen. http://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/ringorm-som-zoonos

[Wijnja]
2018-06-14 08:48
#20

Barn är lite känsligare vad vuxen är

Annons:
Pyttelite
2018-06-14 08:55
#21

Jag tror att det är en känd skröna att vi mäniskor får svamp av sina djur. Vi har fått samma svar när det gäller katt . Det var inte Ringorm utan en vanlig svampinfektion på huden. Jag är mycket tveksam till det utlåtandet men det är en enkel utväg för läkaren. Vi får svamp ibland av många orsaker och förmodligen är våra husdjur sällan orsaken.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Wijnja]
2018-06-14 08:56
#22

Själv har man aldrig fått Ringorm varken på sig själv eller på hunden eller katterna

Aleya
2018-06-18 21:08
#23

#3 han är inte veterinär. Han är narkos- och akutläkare  för människor

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Wijnja]
2018-06-18 21:10
#24

Stor skillnad på människor och djur

Aleya
2018-06-18 21:21
#25

#24 jag vet det. Men ville bara säga att människan inte är veterinär så man tror det. Utan detta handlade mer om vad som kan smitta från djur till människa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Wijnja]
2018-06-18 21:53
#26

Jag har då aldrig blivit smittad av mina marsvin

Upp till toppen
Annons: