Sjukdomar, ohyror & skador

Zoohörnet i Mölnlycke skänker bort sjuka marsvin

2018-06-14 08:18 #0 av: Ljungåsen

Här kommer ytterligare ett exempel på varför jag är för ett förbud mot försäljning av levande djur i butik.

Zoohörnet i Mölnlycke föder upp egna marsvin för försäljning, fast man gömmer sig bakom att det inte riktigt var meningen. När marsvinen (förstås hanar allihop) blivit för stora för att kunna säljas lätt (eftersom zooaffärsköpare vill ha bebisar), och åtminstone en av dem drabbats av marsvinsskabb så löser Zoohörnet "problemet" genom att ge bort dem. På så vis slipper de kosta på marsvinen den veterinärvård de så desperat behöver.

Lyssna gärna på ljudinspelningen i länken nedan så får ni höra hur ett marsvin plågat av skabb skriker när det hanteras. Stackars, stackars marsvin.

https://www.eragons.se/blogg/molnlycke-zoohornet-1/

Anmäl
2018-06-14 08:53 #1 av: Novachan

Vidrigt, verkligen... Som "kund" tycker jag det ser extremt oprofessionellt ut med en djurbutik som skänker bort sina djur oavsett anledning... Hoppas att de måste stänga ner alla sina butiker och inte öppnar upp nya. Man kan ju undra hur deras uppfödning av shih tzu också ser ut... Minns att jag läste deras artikel när de kom ut och tänkte att de kanske var några av de som håller djuraffärer på ett någorlunda bra sätt (även fast det handlar om djuraffär)... djurvänner osv... NOPE

Anmäl
2018-06-14 08:55 #2 av: Wijnja

Vidrigt

Anmäl
2018-06-14 09:16 #3 av: Ljungåsen

#1 Familjen bakom Zoohörnet i Mölnlycke har ett flertal företag. Ett av dem, Vimpelns Zoo, är begärt i konkurs. Jag gissar att det är det företaget som har (haft?) zooverksamhet i Vimpelns köpcentrum i Alingsås.

Några vidare djurvänner handlar det definitivt inte om.

Jag vill tro att de som köper djur eller saker i butiker som säljer levande smådjur är omedvetna om den vidriga hanteringen bakom. Jag skulle önska att de blev medvetna, och aktivt valde att handla någon annanstans. Det är genom att vara noggranna med var vi spenderar våra pengar som vi kan göra skillnad.

Anmäl
2018-06-14 09:18 #4 av: Wijnja

Oj

Anmäl
2018-06-14 10:20 #5 av: Ljungåsen

#1 Jag roade mig med att titta lite på deras uppfödning av Shih tzu, och den verkar inte speciellt aktiv. Kanske är den nedlagd? Hemsidan verkar inte vara uppdaterad sedan 2015, och senaste kullen föddes i januari 2016.

Anmäl
2018-06-14 11:38 #6 av: Wijnja

Då finns uppfödningen inte kvar

Anmäl
2018-06-16 18:10 #7 av: Lillyrod

Jag klarar inte att lyssna på det som finns i länken. Jag går sönder av sådant. 

Däremot talade jag om för personalen på numera Arken zoo i min stad vad jag tyckte om lappen som sa att de släppt in den lilla hanbebisen till honorna för han fick så mycket stryk bland de andra hanarna. 

En lapp till för personalen så de inte sålde hanen som hona. Jag talade om för dem att det förmodligen var försent att rädda honorna från att få barn i 8-års åldern.... 

Får man slå personal i zoo-butiker?

Anmäl
2018-06-16 18:19 #8 av: Ljungåsen

#7 Ibland önskar jag att man fick, faktiskt. Själv går jag inte ens in i butiker som säljer djur, och handlar absolut inte där. Nuförtiden går det mesta att beställa på nätet.

Anmäl
2018-06-16 18:32 #9 av: Lillyrod

Jag var tvungen att gå in och köpa hö då jag hade jobbat för länge för att hinna till ordinarie stället. De har löshö i plastsäckar.... Bättre än ica-butiken dock.

Anmäl
2018-06-19 06:58 #10 av: Ljungåsen

Fortsättningen på historien. Naturligtvis var det inte bara ett marsvin med skabb, utan flera. När det är så tydligt på ett marsvin att det inte går att blunda för, så är det lätt för butiken att intala sig att resten är okej. Det var de inte.

https://www.eragons.se/blogg/molnlycke-zoohornet-2/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.