Annons:
Etikettallmänt
Läst 1131 ggr
Chinesecrestedlover
6/16/18, 4:04 PM

Marsvinsfrågor...skaffa eller inte skaffa "svin"?

Hej!

Hade marsvin för en massa år sedan och kan ibland sakna marsvinen, deras "pratande" och söta uppsyn (finns inte mycket som slår en marsvinsmun😍)…men vet inte riktigt om jag ska skaffa marsvin eller inte. 

Såg nyligen en annons med två bedårande pojkar till omplacering. Jag kan inte få dessa grabbar ur skallen…men vet inte riktigt  om jag "ska ha" marsvin eller inte. Dessa grabbar fick mig dock att börja fundera kring "grisar" igen. Lite hjälp skulle därför uppskattas 😃

Varför jag tvekar:

1) Bor i en tvåa (hyresrätt) = aningen begränsat med plats (speciellt eftersom jag redan har diverse olika djur). Funderade mycket kring marsvin en period för några år sedan och då hade jag en "plan" att skaffa en flock (kastrerad hane med honor) https://marsvin.ifokus.se/discussions/518f76068e0e7440b9001f8e-lite-funderingar-drommar-och-fragor?participating-1 men i nuläget tror jag att det skulle passa bäst med två små "grisar". Två hanar kanske… hur stor plats rekommenderar ni till två "gris-grabbar"? 

2) HÖ behovet - sist jag hade marsvin så bodde jag fortfarande hemma = villa med förrådsmöjligheter och plats för flertalet höbalar (hade x-antal kaniner också). Nu bor jag som sagt i lägenhet och visserligen finns ett "uteförråd" men vet inte huruvida höet skulle "må bra" där eller inte. Sist fick jag hö från en bonde (släkting) men nu har jag flyttat och vet inga bönder i närheten/på rimligt avstånd. Dessutom har jag inte körkort…så kan ju bli lite vanskligt att få hem balar med hö (speciellt eftersom jag har en skada = skulle bli jäkligt jobbigt/smärtsamt att få hem höbalar). Har andra smådjur dessutom, som har tendens att kunna få Ohyra från hö (möss och råttor)… det hade jag visserligen sist också men ändå… 

3) Kan grannarna störas av "marsvinstjatter" (inte så lyhört men ändå)? Kan ju skrika på rätt rejält då det är matdags/de tror att man har något gott 😃

4) Hundarna - måste ha en "hund-säker" bur men gillar egentligen inte köpesburarna med plastbotten och galler (dels är de ju ofta små och så tycker jag att de är fula). Tips på hur man kan göra en bur "hundsäker" utan att för den skull få en ful, klumpig och fängelseliknande bur/för instängd bur (har två små vovvar som jag helst ser håller sig utanför marsvinens bur, haha). 

5) Relaterat till brist på  utrymme…har ni någon smart lösning för att buren inte ska ta upp välbehövlig yta för förvaring dvs. burar med förvaring under/över marsvinsburen? Vet inte hur jag ska beskriva vad jag menar riktigt (får skylla på att jag är trött, haha) men hoppas ni fattar. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Äppelsnäckan
6/16/18, 5:07 PM
#1

1. Till 2 marsvin skulle en bur på 150x50x50 eller mer vara bra. Om de får springa ute väldigt ofta så skulle buren kunna vara lite mindre.

2. Om du inte är miljonär så bör du köpa stora balar, det är sjukt mycket billigare och höet är dessutom mycket bättre för djuren. Hur tänkte du göra om du inte kan köpa balar, köpa småpåsar från ICA eller djuraffären?

3. Nej det bör inte störa några grannar.

4. Jag hade en bur i form av en hylla liggandes på golvet med kompostgaller som tak för att hålla katten ute. Hur stor är din hund? Annars kan du ju lägga plexiglas över med hål borrade i. Eller så lägger du bokhylleburen på t.ex. ett bord så ingen hund kan hoppa upp på den.

5. Du skulle kunna ha en sån hög bur man har till chinchillor och råttor, jag har haft det. Då tar buren inte upp så mycket golvyta, men å andra sidan är det lite "fängelselikt", men svinen bryr sig väl knappast om burens utseende utan platsytan och inredningen. Bokhyllebur tar ju en del plats men det går ju att lägga på en större bänk/byrå.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Chinesecrestedlover
6/16/18, 5:36 PM
#2

#1 Hej och tack för svar!

Nej jag är ju tyvärr inte miljonär 😡 Alternativet efter att köpa från en bonde skulle väl vara att köpa säckar från Granngården, men det blir ju inte så billigt och dessutom vet man ju inte hur länge sedan det skördades osv.  Hela livet (haft kaniner sedan jag var 6 år fram tills för bara några år sedan, när de sista tyvärr försvann spårlöst från sin bur/hage, räv?) så har jag haft den stora turen att kunna få gratis hö från min släkting, men nu fungerar inte det längre = Det är därför hö är en av anledningarna till att jag tvekar angående att skaffa "grisar" igen. 

 Mina hundar är små, jag har en på 4 kg och en på 2 kg. 

Nu kanske jag missförstod dig (?) men…en hög bur känns inte som en bra lösning för marsvin; till skillnad från chinchillor och råttor så är ju inte marsvin klättrande djur.

 Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
6/16/18, 5:38 PM
#3

1) Jag har två pojkpar. Ena paret bor på 180*70 cm, det andra bor på 160*70 cm. Mindre än så skulle inte jag vilja ha till två pojkar. 2) Köp inte hårdpressat hö i mataffären. Det är svindyrt, och inte alls lika bra som hö från bonde. Kolla runt i närheten där du bor efter bönder, stall eller foderbutiker för lantbruksdjur. 3) Nej, grannarna blir inte störda. De tjuter inte timmavis precis. 4) Bokhyllebur med gallerlock? 5) Mina marsvinslådor står på bord så att de kommer upp från golvet. Då blir det gott om förvaringsutrymme under bordet.

Lillyrod
6/16/18, 5:58 PM
#4

Jag har bokhyllebur som står på golvet i köket. När dotterns hund är på besök så funkar det bra. Hon har fått lära sig från början att man inte går fram till buren. 

Om hon sover över stänger vi köket så hon inte kommer in där själv. Det går ju att stänga rummet där marsvinen är när djuren är själva hemma.

Om det finns någon gårdshandel i närheten brukar de ha hö. Jag köper så och får en bal i en papp-påse som är lätt att ställa bredvid buren. Jag köper bara en åt gången. En påse kan man ju faktiskt ta på bussen. 

Vad är det för Ohyra som finns i hö?

 Om man inte på ett bra sätt kan ha hö hemma är det ju inte läge att skaffa marsvin eftersom det är det viktigaste i matväg för dem.

Sen är det ju spån som man också ska ha hem. Köper man spånbalar vilket är det billigaste så går de ju inte att få hem utan bil. 25 kg spån på bussen känns inte möjligt. 

Det verkar tyvärr svårt att skaffa marsvin 😕

Äppelsnäckan
6/16/18, 6:23 PM
#5

#2 Mina marsvin gillade det iallafall, de hade tillgång till hyllplan också.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Chinesecrestedlover
6/16/18, 6:34 PM
#6

#4 Hej och tack för svar!

Jo klart man kan stänga dörrar osv. men känns inte hållbart att göra det hela tiden, bor ju bara i en tvåa. Den enda dörr jag kan stänga (förutom toan och två mindre "rum" - ett förråd och ett skafferi som används som akvarie/terrarierum) är sovrummet och där känns det inte så bra att ha marsvin och hö (ur: "förhindra att man utvecklar allergi- synpunkt"; även om jag hade marsvin i sovrummet sist). Dessutom vet jag inte hur jag skulle få plats med en marsvinsbur i sovrummet.

Jag skulle aldrig våga lita på att mina hundar inte rör marsvinen… så att ha en öppen bur och säga åt hundarna att inte gå dit skulle inte fungera. Jag vill ju kunna typ. gå och duscha utan att vara livrädd och behöva stänga dörrar osv. Det är ju skillnad på att ha hundbesök ibland och ha hundar på heltid liksom 😃

Gällande ohyran så handlar det om artspecifik Ohyra från vilda möss/råttor som kan "smitta" tama möss/råttor. Marsvinen påverkas alltså inte själva av den eventuella ohyran. Om höet ex. har förvarats på en höskulle där en mus/råtta passerat/levt så finns risk för ohyran. 

Näe, såklart måste jag ju i så fall lösa "höproblemet". Självklart måste "grisarna" få massor med mumsigt hö. 

Jag har faktiskt tagit en sån här https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg/p/1199432  på bussen 😂 (inte var det lätt och gjorde ont så in i…men behövde få hem en till mössen och hamstern). Dock känns det som skillnad på en inplastad "spånbal" och en höbal. Höbalar känns jobbigare/otympligare (går inte så lätt ner i en säck då de är så stora/säckar går lätt sönder p.g.a. strån som sticker hål osv.) plus att granngården = bredvid busshållplats. Bonde = lär knappast ligga i närheten av en busshållplats. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Lillyrod
6/16/18, 6:37 PM
#7

Det verkar tyvärr som om marsvin inte är något som passar in i ditt liv just nu 😕

Chinesecrestedlover
6/16/18, 10:44 PM
#8

#3 Foderbutik för lantbruksdjur…hur hittar man såna? Den enda butiken med "fodersortiment" jag vet "i närheten" är Granngården…

#5 Ok…du har ingen bild på buren? Jag har nämligen lite svårt att se framför mig hur en hög bur till marsvin skulle kunna fungera/kunna se ut🤔 Vore roligt att se hur du hade ordnat det till dina "grisar" 🙂

#7 Kanske inte…😕 men kan inte sluta fundera kring eventuella lösningar…störst problem känns ju att få tag i hö eller ja snarare att få tag i större mängder hö utan att det drar i väg kostnadsmässigt. Insåg inte när jag var barn hur lyckligt lottad jag var som hade en släkting som gav mig så mycket hö och halm som jag behövde, helt gratis (för att inte tala om hur ofattbart perfekt det var att ha äppelträd på tomten…nu köper jag pinnar dyrt på zooaffären till mina små gnagarvänner).  Gårdshandel? Är det om en bondgård själva säljer sina varor eller någon butik du menar (förlåt min tröghet, haha)?

Hmm…en tanke dök precis upp (akta er😉, haha) finns det någonstans man kan beställa hö på nätet och få det levererat till ombud/hem? "Bonde-butik" på nätet? Vore ju rejält smidigt i så fall. 

De andra "problemen" som att fixa en "snyggare" hundsäker bur kan ju inte vara omöjligt…och så finns ju uttrycket finns det hjärterum…borde ju kunna få rum med en bur någonstans tycker jag… 

Jag har en tom "ful-bur" (vanlig gallerbur) som kanske skulle kunna fungera "till nöds" men den kanske är i minsta laget (i alla fall för grabbar)…tror den är typ. 120x60 eller något sånt…men man kanske kan fixa någon typ. hage runt?…eller bygga en bur av pallkragar…hmm… Den fula plastbotten har ju dock en fördel - kiss förstör/rinner inte igenom = lätt att skrubba ren. 

Jäkla underbart söta marsvin i en annons…nu har ni fått mig att börja med byggplaner igen 😂

Ett litet förtydligande kring hundarna, det är inga mördarmaskiner vi pratar om (vilket det lät lite som i ett av mina inlägg)…de är nakna chihuahua-blandisar 😃 men djur är djur och då kan saker hända när man minst anar det. Hundarna är duktiga på att gå undan när jag säger till om jag har ute mössen/hamstern i sin lekhage t.ex. men skulle inte känna mig trygg med att ha en öppen bur…för OM de skulle få för sig något i ett obevakat ögonblick så skulle jag aldrig förlåta mig själv. 

När jag hade marsvin sist så hade jag en hund med 0% jaktinstinkt…han fattade verkligen inte "grejjen" men åtminstone ena hunden jag har nu (den minsta, 2 kilos damen) har en del jaktinstinkt i sig, hon jagar flugor och skäller på djur på tv:n/datorn t.ex. Vet inte om hon faktiskt skulle våga/kunna "ta" ett större djur (än flugor) men vill liksom inte chansa. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
6/17/18, 6:37 AM
#9

#8 Ja du, man googlar, eller letar på Blocket eller Hästnet. En 120*60- bur kan fungera, för två vuxna hanar som känner varandra och är goda vänner. Med vuxna menar jag att de båda är över två år.

Chinesecrestedlover
6/17/18, 11:01 AM
#10

# Ok, tackar :-) Hästnet hade jag inte hört talas om. 

Ok, ja den känns liten men tänkte i så fall ha den som grund och bygga vidare på, endast den känns som ett "fängelse". 

Fick nyss reda på att "grabbarna" som fick mig att börja fundera på marsvin igen och som gjorde att jag kände att jag måste försöka hjälpa de små liven (de hade bland annat väldigt långa klor)…har fått ett nytt hem. Jag hoppas verkligen att de kom till ett bra hem och slipper omplaceras igen eller bli bortglömda av något barn. Hoppas att den som tog över gullungarna planerar att skaffa en större bur osv. för den som de bodde i var en vanlig gallerbur (som såg liten ut på bilden). 

Började igår komma på hur jag skulle kunna göra (med bristen på plats)…om jag hade fått chans att ta hem "grabbarna". Har en guldhamster som jag planerar fixa en stor bur till (har inte blivit av ännu tyvärr p.g.a. massa personligt skit som hänt). Hon bor nu i ett akvarium på 100x45 cm…men tanken är att fixa en bur på minst 160x43 cm…men antagligen det dubbla, 160 cm känns litet för en aktiv "turbohamster" 😃. Alltså  har jag redan planerat för en 320 cm lång bur som var tänkt att hamna på en möbel…men om jag istället ordnar en marsvinsbur under hamsterburen på 320x60/80 cm eller hur djup man nu behöver för att de ska trivas och har hamstern på någon typ av hylla/vilande på kanten av marsvinens bur eller nåt (typ som https://www.youtube.com/watch?v=-dKvyz56hvE men med den undre större delen för marsvin)…hmm🤔… men nu är "mina" sötnosar redan sålda och jag vet ju fortfarande inte om jag kan få hem hö (utan att ruinera mig, haha)…men löser jag det så finns kanske möjlighet i framtiden att ta emot några stackare i behov av hem. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
6/17/18, 12:32 PM
#11

#10 Vilken lyxbur det var i videon! 70 eller 80 cm tycker jag är ett bra djup. Det är tillräckligt brett för marsvinen, men tillräckligt grunt för att man ska nå hela buren.

Chinesecrestedlover
6/17/18, 1:35 PM
#12

#11 Ja, där snackar vi  verkligen inte någon jäkla minibur, bara för att det råkar vara till en liten hamster, haha 😃

Tror jag hade 80 cm djup till kaninerna (utebur) och det fungerade bra att städa… även om det var liite svårt att nå längst in i den övre buren (tvåvåningsbur och den var väl tilltagen i höjd), men så är jag ju jäkligt kort också 😉 

Så 80 blir det nog max…men om man har buren på golvet så kan man ju i och för sig nå längre om man kliver i…men det känns bra med max 80 cm tror jag (om det nu blir några "grisar"). Får ju naturligtvis ordna med någon slags lock om jag har buren långt ner för att vovvarna inte ska leka "kast med liten gris" 😂

En tanke jag har är om man skulle kunna använda en burbotten (vanlig plastbotten) på en del av buren för att ha ex. hö osv. i (där de liksom kissar/bajsar mest = lättstädat) men den botten jag har är nog bara 60 cm djup…finns det djupare "färdiga" burar som man kan "sno" botten på? Visserligen kom jag precis på att jag har en till gammal bur med en botten på kanske typ. 75x45 eller nåt…tänkte om man har så att långsidan blir djupet…men då blir ju förstås den en väldigt liten del av själva buren och den kanske är för liten som "hölåda"?  Sen måste väl kanske inte "hölådans" djup vara lika djupt som själva buren i och för sig… 

Ursäkta om min röriga skalle "hamnade" på "pappret" och ni blir lika förvirrade som jag, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
6/17/18, 2:16 PM
#13

#12 Tror jag virrade till det lite i mitt förra svar. Jag läste djup, och skrev djup, men tänkte bredd. Mina lådor är mellan 70-80 cm breda och mellan 30-35 cm djupa. Marsvin behöver inte en massa djup, de behöver yta. Min erfarenhet är att marsvin kissar och bajsar ohämmat precis överallt. De är inte lika renliga som kaniner. Även om man har en hölåda, så kommer de att skita ner hela buren.

Annons:
Chinesecrestedlover
6/17/18, 2:46 PM
#14

#13 Jag tror vi menar samma sak…men säger "fel" 😉 Alltså om det nu blir marsvin så tänker jag mig en bur på 320 längd x max 80 cm bredd/djup x kanske 40 cm hög kant (eller så) - för att hundarna inte ska vara för på/lätt kunna ta sig in till/stressa marsvinen. Så ytan skulle alltså bli ca 320 cm x max 80 cm = ca 2,5 kvadratmeter. 

Jo det är klart, de är ju riktiga små "skitgrisar" 😃 men tänkte om man kunde underlätta städningen i alla fall lite. 

Förresten hur är det med burunderlag (kan ha frågat det förut eller läst svaret någonstans, minns inte riktigt…eller så var det i samband med råttor eller nåt, haha): Får man ha en del av buren med något strö/spån och en del av buren med typ. "fleece/cageliners". Tycker det ser så mysigt ut för "grisarna" med såna här burar t.ex.  https://www.youtube.com/watch?v=0oe-v-kPO9o men vet att jordbruksverket (L80) ibland har lite annan syn på saken än vad djuren själva verkar ha 😃 Tänker att man liksom kombinerar det bästa av två världar med olika underlag; grävbart på en del och "bus/mysvänligt" på en del.  Speciellt om man har skinnypigs så måste ju fleece vara gosigt…vem vill ligga naken på träspån liksom😂…

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
6/17/18, 3:05 PM
#15

#14 Så bra att vi förstår varandra även om vi skriver fel. Ytan låter toppen. Det brukar påstås att det är okej att ha halva ytan i fleece, men det finns (vad jag vet) inte skrivet någonstans, och jag vet inte om det är sant. Däremot så var jag på en föreläsning på Blå Stjärnan, och där pratade man om att det är nyttigt med olika underlag, för fötterna.

Lillyrod
6/17/18, 5:04 PM
#16

Jag kör sågspån med lite lättströ över, för då blir det något mindre damm,  i 2/3 av buren. Sedan har jag delat av med vanlig gångsten. Kostade 6 kr styck på Byggmax. 

Delen som är kvar är bara fleecefilt. Funkar bra och med lättströ överst så blir det inte så mycket sågspån på filtarna. Lättströ ligger mer stilla.

MarsvinGuineaPigs
6/17/18, 8:45 PM
#17

1: Jag bor i en hyresrätt 2:a på 49 kvm. Av detta utrymme så har mina 6 marsvin en stor bur på längd 385 cm x bredd 107 cm x höjd 35 cm i vardagsrummet. Jag har enbart mina marsvin i "djuraffärs-burarna" under korta perioder, typ semester eller om något marsvin är sjukt/skadat och måste separeras en kort tid. Men då pratar vi å andra sidan också om två större "djuraffärs-burar". Jag får panik när jag tänker på hur litet marsvin bor generellt i dom svenska hemmen. Marsvin tar MYCKET plats, dom ska inte bo i dom där jäkla små skolådorna som man köper i butikerna… Tycker det är fruktansvärt. Dom vill kunna springa, "popcorn:a", hoppa runt mellan husen, ligga med gott om eget utrymme, när dom vill vara ifred från sina kamrater osv. Har man valt djur som kräver mycket plats så har man.

2: Jag handlade tidigare Granngårdens, men tjejerna tycker inte om det höet, så det blir bara extremt dyrt och slängs. Jag köper från en lokal bonde som jag hittat, som är en riktig guldklimp. Han vill enbart ha 16 kr för dom där småbalarna, som ligger på ganska många kilon. Jag brukar ge honom en 20 bara för att jag älskar honom :D Den balen räcker för mina 6 marsvin i en månad, 20 kronor är extremt billigt :D 5 kronor i veckan, haha. Och marsvinen har för en gångs skull hittat en bonde som dom gillar höet ifrån. Och mycket mindre klöver i detta, dessutom. Förstår att du har problem, men då antar jag att du antingen får beställa taxi (kan helt klart vara värt dom kronorna om du gör det en gång per månad hos en bonde). Eller be någon släkting/vän/kollega osv. Sedan så beror det ju på vilken typ av bonde du träffar på. Min skulle garanterat hjälpa mig mot en liten slant om jag bad honom att få balen "hem-levererad". Hade jag bott i närheten av dig så hade jag inte heller haft några problem att hjälpa till att köra hem en sådan bal till dig från din bonde, mot en liten slant beroende på hur långt ifrån. Men vi bor kanske inte i samma del av landet :)

3: Det här var även min stora oro när jag flyttade hemifrån. Men det har visat sig vara inga som helst problem. På ena sidan bor en kvinna med en hund och på andra sidan bor en man med en katt, så bägge gillar djur. Plus att ingen av dom någonsin hört mina marsvin, trots den höga decibel dom här småttingarna faktiskt kan hantera med sina små lungor :D Jag har frågat dom :)

4: Jag har inte hund här, men hade det hemma hos mamma. Då hade jag min nuvarande bur fast med galler ovanpå. Fungerade utmärkt, plus att vovven var van vid att marsvinen alltid fanns där. Hon försökte aldrig ta sig in i buren, men taket fanns såklart alltid på (hon är ett rovdjur, oavsett hur van hon än var med marsvinen, chansa aldrig!).

5: Jag har min bur direkt på golvet, men ska snart flytta upp den på vanliga Ikea bord. Ställer helt enkelt sådana dära linnom-bord för 169 kr jämte varandra. Undertill planerar jag att ha deras hö, så det slipper ta upp plats mellan buren och soffan. Planerar även att ha deras transport/akut-burar ståendes där under, det gör det enkelt för räddningstjänsten att försöka rädda dom om det är så enkelt och förberett.

Jag måste till sist få påpeka en del saker som är viktiga. Försäkra marsvinen. Du har igen det. Marsvinsvården är DYR i Sverige. Och eftersom det är så få som faktiskt kan marsvin så kan dom ta priser därefter - konkurrensen är väldigt liten. Tänk på c-vitaminrika grönsaker. Ta bort pellets och gnagarblandningar. Ingen saltsten. Ingen c-vitamin i vattnet (risken finns att dom inte dricker på grund av smaken). Inget drag. Ju fler dom är dess roligare har dom (såklart inte för många, och ytan måste vara stor, som sagt).

Hoppas du tänker igenom allt noggrant :D Marsvin är fantastiska, men det är en del bekymmer med dom också. Testa allergier, så marsvinen slipper flytta igen någon månad senare. Tänk på att marsvin kan bli riktigt gamla, och att dom förtjänar ett föralltidhem redan från start :D <3

Chinesecrestedlover
6/19/18, 2:45 AM
#18

#17 Hej! 

Absolut så ska de ha plats att röra sig på osv. Jag strävar efter att ge mina djur så stor plats som jag har möjlighet till. Att bo i en "skokartong" vill ingen. 

Jaha, ok…smaken är väl som baken antar jag🙂…mina senaste (sista?😭)kaniner fick "granngården-hö" en period då jag inte lyckades få tag på annat hö (efter flytten…men innan de försvann spårlöst ur sin hage, buhu). De åt det höet med god aptit…men jag tyckte att det kändes ganska "B" efter att ha kunnat ge fint "bonde-hö" under hela mitt liv. Har inte kaniner nu eftersom jag inte har möjlighet att ha kaninerna utomhus (uteplatsen är för liten för att ha en stor bur med tillhörande hage och ligger i söderläge; mina senaste kaniner bodde hos mina föräldrar efter flytten fram tills de försvann💔). Som du säger: kan man inte erbjuda utrymmet…så ska man inte ha djuren. Att vara utan kaniner gör dock ont i mig och jag känner mig halv…haft massor med kaniner (sedan barnsben) och trodde aldrig jag skulle vara utan. Att ha kaniner inomhus är för mig helt otänkbart; kaniner ska vara utomhus och känna av årstidsväxlingarna, kunna gräva osv. 

Att skaffa fram "stjärterum" till marsvin känns dock inte helt omöjligt…"hjärterum" finns det gott om❤️, haha. 

Jag misstänker att det skulle bli ohållbart dyrt att boka taxi  för att hämta hö… plus att jag har svårt att se att de skulle vilja ha in hö i sina bilar… Att be en bonde leverera hem kanske skulle kunna fungera…om jag lyckas hitta en bonde som har hö då förstås (många bönder använder ju ensilage, så även om man hittar en bonde…så betyder det ju tyvärr inte per automatik att det finns hö, även om de har "höätande" djur). Känner tyvärr ingen som kan hjälpa mig att få hem hö…dessutom så behöver det ju vara någonting som fungerar i längden; inte bara vid ett tillfälle…marsvinen behöver ju hö hela sitt liv. 

Skönt med grannar som gillar djur…har tyvärr en granne som klagat på att mina hundar skäller när jag lämnar de hemma själva. Hen har påstått att de skäller oavbrutet så fort jag går utanför dörren…men hen överdriver väldigt mycket. Jag har spelat in hundarna så jag vet att de absolut inte skäller konstant (de skäller lite ibland när jag går och kommer hem - deras sätt att säga hej då/hej). Väldigt jobbigt att hen klagat…även fast jag vet att det inte stämmer. Därav frågan kring huruvida marsvin kan störa…vill inte ge hen något att klaga på.

Precis, oavsett hur väluppfostrad hund man har så vet man ju aldrig när jaktinstinkten tar över och man sitter där med ett skadat/dödat smådjur. Ingenting jag vill riskera ,så lock blir det absolut om jag skaffar "grisar". 

Ok, Linnmon bord…hmm…hur många ska du ha då, tänker för stabilitet osv.?  Om du fixar det snart (innan jag eventuellt redan byggt en bur osv.) så får du väldigt gärna visa bilder på det (visa förövrigt gärna bild på buren som den är nu också). Inspiration är aldrig fel 😉

Jag har mina hundar försäkrade…för hundars veterinärvård kan bli riktigt dyrt. Ena hunden har t.ex. nyligen genomgått gastroskopi/koloskopi för 12 900 kr (innan försäkringen ersatt något då; får antagligen tillbaka en hel del av det tack och lov). 

Jag har dock aldrig haft mina smådjur, reptiler osv. försäkrade. Det har helt enkelt aldrig lönat sig. Kostnaden varje år plus självrisk (fast/rörlig) blir ganska rejäl (speciellt om man som jag har många djur) men det är sällan vården för smådjur går över den summan = sällan man får ersättning från sin eventuella försäkring. Naturligtvis får mina djur vård då de behöver det, men i mitt fall har jag svårt att se att försäkring för smådjur skulle löna sig. 

Räknade lite på kul ut (på Agrias hemsida) vad den årliga kostnaden skulle bli om jag försäkrade mina nuvarande smådjur (observera att detta då är inklusive nån rabatt man får första året och att självrisken skulle tillkomma för eventuell vård, samt att mina hundars försäkringar INTE är medräknade i detta):  Det skulle landa på 7132 kr/år (man kan tydligen få någon mängdrabatt på 20 %…men det innebär ju fortfarande en jäkla massa tusenlappar/år). Som en jämförelse så har jag det senaste året varit med ett av mina smådjur till veterinären, jag avlivade då en råtta p.g.a. att hon fick en snabbväxande tumör = kostnad ca 550 kr, jag fick lite rabatt då hon inte blev undersökt innan (hon var inte tam och blev väldigt stressad vid hantering, så bad om att hon skulle få slippa det), egentligen skulle det ha kostat 700 kr…fortfarande väldigt långt från 7000+ kr. 

Självklart skulle jag ge "svinen" grönsaker och har ganska bra koll på övrigt kring foder (finns så vitt jag vet vissa pellets som kan vara ok att ge i liten mängd, med mycket fiber = pellets som mest innehåller hö - typ. Oxbow…eller stämmer inte det?). Gnagarblandningar (med diverse färgade "pluttar") och saltstenar är skräp för alla djur, inte bara marsvin. Angående C-vitamin i vattnet = vitamininnehållet försvinner snabbt och vattnet har då ingen funktion alls (förutom då att vissa dricker mindre som du ju nämnde)…men affärerna kan ju tjäna pengar på att pracka på nybörjare sånt skit… så det försvinner ju tyvärr inte från hyllorna fast det bara är skräp😡.

Kommer troligen skaffa hanar i så fall och de trivs ju oftast inte så bra om de är flera än två (risk för bråk), men det mest naturliga är ju att de går i flockar. Jag känner dock inte att jag riktigt har plats för en flock som det är nu…vill kunna skämma bort "grisarna" med massor med space och då känns två "grisar" mer realistiskt (även om  jag skulle kunna ha typ en miljon marsvin, på det utrymmet jag funderar kring enligt L80…ibland har de lite konstiga regler tycker jag). Mer information kring hur jag tänker gällande bur: https://marsvin.ifokus.se/discussions/5b2818748e0e7426150011f1-eventuellt-burbygge-behover-lite-tips-och-rad?discussions-1

Jag har som sagt haft marsvin tidigare (hade flera stycken hanar som bodde två och två) och haft kaniner "forever" osv. Har nu diverse olika smådjur och har inga allergier (eller jo mot typ. mygglarver😂…måste ha handskar när jag hanterar det  annars kliar det som f…ger det t.ex. till fiskarna ibland). 

Jag håller med dig om att marsvin (precis som alla andra djur) förtjänar ett livslångt hem direkt. Om jag skaffar marsvin så kommer jag skaffa omplaceringar. Jag har haft djur hela livet och har t.ex. en sköldpadda som är runt 17-18+ (vet ej exakt ålder då hon..tror det är en hona i alla fall… är en omplacering); hon har hur som helst bott hos mig i 14 år…så inga problem med långlivade djur (har dessutom precis skaffat en ung leopardgecko, de kan bli 20 år eller äldre, hon är också en omplacering). 

Djur ska absolut inte vara impulsköp, jag gör research länge och tänker efter både en och sjuttio-elva gånger😉, innan jag skaffar ett djur för att det ska bli bra för både mig och djuren. Trots utbildning (djurvårdare) och tidigare erfarenhet av djuren så läser jag på mycket innan och ställer massa frågor osv. innan jag skaffar ett djur. Det kommer ju hela tiden nya rön, som det gäller att man har koll på (både för de djuren man redan har och de man funderar på att skaffa), man är ju aldrig fullärd. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. jisses vilket långt inlägg det blev…hoppas du (och andra intresserade) orkar läsa igenom det, haha ds.

Ljungåsen
6/19/18, 7:01 AM
#19

#18 Jag skulle nog vilja påstå att det är lönsamt med veterinärvårdsförsäkring för marsvin. För snart ett år sedan summerade jag följande : https://marsvin.ifokus.se/discussions/59f2e24f8e0e7420680054b4-om-forsakring-av-marsvin?discussions-1

Upp till toppen
Annons: