Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2270 ggr
Lisasanemyr
2018-06-16 19:45

Marsvin ligger på sidan/rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Idag miste mitt marsvin hans kompis. Jag har märkt av att han vilat mycket och varit väldigt still under tiden som hans kompis varit sjuk och nu efter at han försvunnit. Jag har läst lite och de flesta säger att det är för att han har det mysigt och känner sig trygg, men det känns så konstigt eftersom han ligger så mycket på sidan. Om han ligger i en grop kan han vända sig helt upp och ner med rumpan med överkroppen rak/lite på sidan. Betyder detta något annat än att han myser?

Annons:
Lillyrod
2018-06-16 19:49
#1

Ett marsvin som mister sin kompis är knappast trygg. Min hona kände av att kastraten hon bodde med inte mådde bra och lade sig på hans nivå. Hon var alltså stilla och inte särskilt aktiv för det orkade inte den sjuka kastraten. 

När vi lät honom slippa och fixade nytt aktivt sällskap åt henne så blev hon själv bra mycket mer aktiv än hon varit innan. 

Om han inte rör sig speciellt mycket utan bara vilar så tyder det mer på att han behöver nytt sällskap och det ganska omgående så han kan börja leva igen : )

Ljungåsen
2018-06-16 19:55
#2

Nej, han är inte trygg. Han är ensam och olycklig, och behöver en ny vän så fort som möjligt innan han deppar ihop totalt. Det är inte ovanligt att marsvin som förlorat sin vän slutar äta, och bokstavligen svälter sig själva till döds. Passar också på att påpeka att det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin. Marsvin är flockdjur och ska hållas i par eller grupp.

91Marran
2018-06-16 20:26
#3

Skaffa en kompis. Då kommer det att bli bra igen. :) Som de andra skrivit, den saknar en kompis och är illa ute. Stödmata om det går.

Mvh
Mig

Lisasanemyr
2018-06-16 21:52
#4

#1 #2 #3 Tack för svaret! Det var så jag tänkte att fallet var. Eftersom hans kompis dog imorse har vi inte hunnit hitta en ny kompis till honom. Jag är medveten om lagen och har inte för avsikt att ha honom ensam.

Ljungåsen
2018-06-17 06:34
#5

#4 Så bra att du tänker skaffa ny vän! Det är inte alldeles ovanligt att folk tycker att det inte behövs, det var därför jag påpekade. Under tiden han är ensam så sysselsätt dig mycket med honom, och läs gärna på om hur man inte marsvin för varandra, ifall du inte gjort det förut. Det står om hanar en bit ner på den här sidan. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Upp till toppen
Annons: