Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10434 ggr
GhostNugget
2018-06-20 14:15

Biten av marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag matade mitt marsvin igår så råkade han bita mig och det blödde massor. Tidigare denna vecka har jag haft lite feber men den hade börjat försvinna. Nu när jag vaknade på morgonen kände jag mig sjuk och hade fått 38,6 grader feber. Dålig bild men det blöder inte längre och såret är lila. Är det på grund av att jag blev biten? Har tagit stelkrampspruta tidigare. Tacksam för svar/teorier.

Annons:
Travis D
2018-06-20 14:17
#1

Blev biten av min kompis marsvin i fingret men ingenting hände.

Sålänge ditt marsvin inte hade rabies eller någon annan sjukdom så tror jag inte det är på grund av den som du är sjuk.

Honestyisdead
2018-06-20 14:25
#2

Svullnar fingret upp, blir varmt, rött och börjar vara så ring vc. Som det låter nu beror febern på en infektion du redan hade i kroppen.

91Marran
2018-06-20 14:43
#3

Spritade du såret när du blev biten? De är viktigt att både sprita och tvätta rent noga och direkt. Märker du att såret inte är bra efter någon dag eller att det ser konstigt ut, gå till din hälsocentral.

Mvh
Mig

[Wijnja]
2018-06-20 14:56
#4

Har själv blivit biten blev ingenting blev hål i handen

GhostNugget
2018-06-20 15:13
#5

#3 Jag satte fingret under kallt rinnande vatten och plåstrade sen om det. Ska hålla koll så att det inte svullnar. Tack för alla svar, behöver nog inte oroa mig så mycket bara sköta om det och ringa vc om det behövs

redets
2018-06-20 15:16
#6

Jag har blivit biten och det slutade nedsövd på operationsbordet.

Nu berodde det på att jag blivit biten i en fingerled och det hör absolut inte till vanligheterna att det går så långt bara för ett bett men jag tycker du ska ringa vårdcentralen om du har feber.

Jag tyckte inte mitt sår var så illa men när det efter några dagar inte hade läkt så sökte jag iallafall vårdcentralen och de skickade mig till akuten där de alltså la in mig för operation, jag brukar skratta åt det nu efteråt - jag menar sövd och opererad av ett marsvinsbett🤪, vid återbesök så visste alla vem jag var - hon som blivit marsvinsbiten 😃

Annons:
[Wijnja]
2018-06-20 15:18
#7

Aj aj

Novachan
2018-06-21 10:16
#8

Tror du har fått de råd du behöver för när man blir biten och vad man bör hålla koll på efteråt. Men tänkta bara påminna att det är bra att kolla när man senast tog stelkrampsspruta för att se om det fortfarande är aktivt - är inget "livslångt vaccin" och behöver fyllas på vart 20:nde år (https://www.1177.se/Ostergotland/Tema/Vaccinationer/Vaccinationer/Vaccination-mot-stelkramp/)

Molly_N
2021-04-05 00:25
#9

#6: vad gör slags operation gjorde du?

redets
2021-04-05 12:39
#10

De var tvungna att skära upp på två ställen, ett på var sin sida av bettet och spola rent.

Upp till toppen
Annons: