Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1097 ggr
MarsvinGuineaPigs
6/21/18, 3:19 PM

Dosering Stronghold, separering och saneringen

Jag har kollat runt på äldre inlägg och tror att jag förstått, men frågar hellre en extra gång.

Jag har då fått det som högst troligt är Sellnic (samma tjej som var med om kindtands-problemen här nyligen, så stressen har väl brutit ut detta). Jag fick min lokala veterinär att skriva ut Stronghold. 15 mg 0,25 ml 60 mg/ml. Två av tjejerna väger över 800 gram, dom övriga 4 väger under 800 gram. Hur mycket av dosetten ska dom ha? Ska dom under 800 gram ha en hel dosett med 15 mg och dom över 800 gram två hela dosetter? Eller handlar det enbart om droppar? Jäkla svårt att läsa sig till! :O

Sedan när dom har det i pälsen, måste dom vara separerade för att inte slicka upp det från varandras nackar? Och hur länge behöver dom då vara separerade innan dom kan vara i samma bur igen?

Och hur sanerar man allt? Ska man torka av burgallret med utspädd virkon? Ska alla hus skrubbas eller ska dom bara ligga och verka i virkon? Känns som man har ett jäkla jobb på sig här imorgon… Filtar och handdukar som är i buren nu kommer slängas på tippen.

Tack på förhand! <3

Annons:
Ljungåsen
6/21/18, 5:21 PM
#1

För dosering av Stronghold, se nedan. http://www.guinealynx.info/antiparasitics.html#revolution Om du kör enligt metoden 15 mg för marsvin under 800 g, och 30 mg för de över 800 mg så ska de under 800 g ha en pipett och de över 800 g ska ha två. Allt under förutsättning att du fått pipetter med rosa huv, för de innehåller 15 mg styck. https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014 Medicinen kryper in rätt fort i huden. När mina fick Stronghold så höll vi dem uppe i knät någon minut, och sedan fick de vara tillsammans igen. Virkon S i 1%-lösning fungerar fint till sanering. Om du har blandningen i sprayflaska så kan du spreja burgallret. Lite enklare än att torka av det.

MarsvinGuineaPigs
6/21/18, 8:06 PM
#2

Tack för hjälpen igen, Ljungåsen! Nu förstod jag :D Nu är dom inne i buren igen med medlet i insjunket i nacken, så nu är det bara att vänta på den jobbiga morgondagen, där dom kommer vara galna, och sedan förhoppningsvis märka lugnet ganska snart här i dagarna :D

Ljungåsen
6/21/18, 8:49 PM
#3

Jag hoppas att det går bra. De kommer tycka det är skönt att bli av med skabben, och klådan. Tyvärr så blir det ofta värre innan det blir bättre, så det är bra att du är förberedd på det.

Upp till toppen
Annons: