Annons:
Etikettskötsel
Läst 1464 ggr
Pandi00
2018-06-22 16:56

Marsvin far illa

Min kompis passar 2 marsvinshonor. Jag tvivlar på att buren är laglig, de har inget hus/gömställe, maten är av frön och pellets. De får lite morötter ibland. Deras tänder är helt vita och de är ganska skygga. Vet att de står i ett tvättrum hos deras riktiga ägare. Pälsen på den långhåriga är tovig vid rumpan. Har försökt prata med min kompis men hon säger bara att det inte är hennes marsvin så hon behöver inte bry sig. What to do? (Vet inte vilka ägarna är)

Annons:
Ljungåsen
2018-06-22 17:58
#1

Det låter riktigt illa. Marsvin ska enligt lag ha sådan inredning att de kan söka skydd. De behöver dessutom c-vitaminrika grönsaker dagligen, och bra hö. Päls ska skötas så att den inte orsakar djuret obehag. Även om det inte är din kompis marsvin så är marsvinen just nu kompisens ansvar. Det är hen som bryter mot djurskyddslagen genom att inte ge dem det de behöver. Om kompisen inte lyssnar på dig tycker jag du ska anmäla hen till länsstyrelsen för brott mot djurskyddslagen. Se länk nedan. https://www.lansstyrelsen.se/skane/privat/djur-och-natur/djur.html

[Gammal Tant]
2018-06-22 18:00
#2

Det är allas orsak att reagera om nåt för det  är fel, kontakta djurskydd och anmäl om marsvinen far illa för det är alla djurs rätt att ha ett bra liv och misstänker man annat så ska man anmäla omgående.

91Marran
2018-06-22 18:22
#3

Håller med de andra. Anmäl det som akut.

Mvh
Mig

[Wijnja]
2018-06-22 18:54
#4

Håller med dem andra

Pandi00
2018-06-22 20:23
#5

Tack för hjälpen alla!! Vet typ grundlagarna kring marsvin och tycker detta verkligen är hemsk😢

Mari
2018-06-24 10:56
#6

Ta kort på buren och marsvinen och skicka med i anmälan, alltid bra med bildbevis och det får även länsstyrelsen att agera fortare när de direkt kan se vad som är fel

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Pandi00
2018-06-24 13:30
#7

#6 Ska absolut prova det! Ska se ifall jag kan få bilder från kompisen och förhoppningsvis namn. Ska tyvärr inte dit innan marsvinen ska hem till sina ägare igen😕

Mari
2018-06-24 19:36
#8

Det kan kanske även vara så enkelt att ägarna av marsvinen inte ens vet hur de ska skötas på bästa sätt, så kanske du kan skriva ihop lite tips. Skriv ett brev och börja med att du såg marsvinen och tänkte på att det saknas lite grejer för att de ska må riktigt bra.  Skriver du brev kan du ju vara anonym om du vill men gör gärna en anmälan också utifall de nu inte läser och tar till sig innehållet av det du tipsar om.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pandi00
2018-06-24 21:18
#9

#8 Skickade screenshots på lagar som de bröt mot, även rekommendation på burstorlek till 2 marsvin, länk till olika sidor de kunde ta hjälp av. Mim kompis pappa sk även bygga ett hus till marsvinen. Hoppas min kompis faktiskt visar gärna allt jag skickade och att ägarna tar till sig det. Rekommenderade även att de skulle ta marsvinen till veterinären då marsvinen gått utan C-vitamin tillskott i något år och att deras tänder var helt vita. Hoppas detta går nu. Ska fråga kompisen sen hur det går när ägarna hämtar marsvinen

Ljungåsen
2018-06-24 21:50
#10

#9 Marsvin har vita tänder normalt. Smågnagare som hamstrar, möss och gerbiler brukar ha gula tänder, men inte marsvin.

Pandi00
2018-06-24 21:59
#11

#10 Jaha? Läser till djurvårdare och de sa att alla gnagare ska ha gula tänder. Är inte jätteduktig på marsvin, så trodde att de skulle va gula. Man lär sig något nytt varje dag. Tack för infon :)

Novachan
2018-06-24 23:10
#12

#11 Kan tillägga till dig lite info angående vita tänder hos smågnagare; möss har noramlt sett gula/oranga tänder - framtänderna kan vara riktigt starkt färgade medan undertänderna bara är svagt färgade. Men om om en mus har satin-hårlaget  så har musen helt vita tänder, både uppe och nere. Vet ej om det är liknande angående satin och färg på tänder med andra smågnagare

Upp till toppen
Annons: