Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1347 ggr
Chinesecrestedlover
2018-06-23 14:53

Burinredning, leksaker och burunderlag m.m.

Hej!

Funderar på att skaffa "grisar" igen (hade i början på 2000-talet) och har lite frågor kring burens inredning, leksaker, aktivering/stimulans/berikning samt burunderlag/strö. Ni får gärna sätta in bilder för inspiration. 

1) Tips på inredning till buren ex. hus osv. var kan man hitta det och vilken storlek på hus/tunnlar och dylikt passar till marsvin (troligen blir det hanar för mig)? Vågar inte riktigt lita på att de hus som är "märkta" med marsvin faktiskt passar marsvin. Enligt min erfarenhet är saker ofta för små för det djur saken riktar sig till, gäller detta även marsvinsgrejer (ex. hamsterhus = passar möss)? Var kan man hitta "sybeskrivningar"/mönster för hur man syr t.ex. myspåsar, små bäddar, mjuka tunnlar osv.? Var kan man hitta redan färdigsydda saker till rimliga priser att köpa?

2) Tips på "leksaker" som marsvin gillar. Saker/grenar och gnaga på såklart… men vad kan man ha förutom det? Länka gärna/lägg gärna in bilder på leksaker ni (eller ja marsvinen då 😉)har/tycker är bra. Finns det några bra saker man enkelt kan göra själv?

3) Tips på hur man kan se till att "grisarna" inte har det tråkigt. Aktiering/stimulans/berikning - vad brukar ni göra så att era "grisar" trivs med tillvaron?

4) Vilket är det bästa (och gärna billigaste/går att köpa i storpack) ströet för marsvin? Helst något som lätt går att hitta och ännu hellre som går att beställa online och som man kan få hemlevererat (har ej körkort). Min tanke är att ha fleece i en stor del av buren och sedan ha strö i en något mindre del av buren och planen är (om det blir att jag skaffar marsvin alltså) att ha en stooooor bur (minst ca 2 kvadratmeter) så kan inte köpa pyttesmå påsar, inte hållbart i längden. 

Sist jag hade marsvin så använde jag mig av "spån (kutterspån)" från granngården (köpte stora balar och hade till både kaninerna och marsvinen)…men hur är det egentligen med kutterspån? När det gäller många andra smådjur (i alla fall möss, hamstrar och råttor) så är det numera (vanligare att använda det förr i alla fall) "Big No No" med kutterspån p.g.a. att det dammar och innehåller terpener/terpentin.  Gäller samma för marsvin, alltså det är klart att det gör (ämnena och dammet finns ju där oavsett djurslag, haha) men är de känsliga för det på samma sätt (råttor, möss och hamstrar har ju väldigt känsliga luftvägar)? 

Aldrig någonsin märkt av något med alla kaniner jag haft under livet…men så bodde de ju ute också = väldigt god ventilation. Jag däremot hostade alltid när jag grävde i spånbalen för att hämta spån, samt när jag tömde ut spån i burarna m.m. dammar ju väldigt just när man "håller på"…åh andra sidan har jag samma problem med lättströ (strö av hampa i bal från granngården…och japp, tog 20 kg´s balen på bussen, haha🤪) som jag använder till mina möss och min guldhamster, vilket ju ska vara ett åtminstone relativt dammfritt strö.  

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ljungåsen
2018-06-23 15:54
#1

1) Jag har plastpallar för barn som hus till mina marsvin. De här från Jula är bra för hanar. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/ Symönster för myspåsar finns i länken nedan. Sidan är på tyska, men Google translate fungerar hyfsat. http://www.spikeskleinewelt.de/Kuschelecke.html Vill du hellre köpa så säljer Eragons. https://www.eragons.se/webshop/ 2) Favoritleksaken är en aktivitetsboll för kanin. http://kaninmagazinet.se/2012/february/aktivitetsboll.html 3) Utevistelse sommartid, och mycket golvtid vintertid. Möblera gärna om i buren varje gång du städar, så blir det roligare. 4) Jag brukar använda en blandning av lättströ och easyströ. Lättströ suger upp fantastiskt bra men är lite hårt. Easyströ är nästan lika bra som lättströ, men betydligt mjukare. Just nu testar jag stallpellets i en av mina lådor, men jag vet inte än vad jag tycker. Vanligt kutterspån använder jag inte, just för att det innehåller terpener.

91Marran
2018-06-23 19:49
#2

#1 Är pallarna godkända enligt lagens mått? Kommer nog att köpa en i så fall.

Mvh
Mig

Ljungåsen
2018-06-23 19:59
#3

#2 Vad jag kunnat läsa mig till i L80 så finns det inga krav på storlek på hus för marsvin. Vet du något annat?

91Marran
2018-06-23 20:04
#4

#3 ska kolla upp det. Kan ju minnas fel.

Mvh
Mig

91Marran
2018-06-23 20:06
#5

Du hade rätt, läste fel i någon tråd.

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
2018-06-28 22:35
#6

Hej! 

#1 Tack för tipset om pallen och "mysgrejerna/sytipsen" ! Jag hade barnpallar sist jag hade "grisar" men har inte sett den typen av pallar sedan dess, så superbra med länken. 

Ok, en sån boll har jag haft nån gång för 100 år sedan till nåt djur… Tänkte väl att det skulle vara något "matrelaterat" som skulle vara favoriten 😃Man fick ju inte ha mycket ätbart ifred, då man satt i närheten av "grisarna" liksom. En gång fick jag för mig (briljant idé jag vet, haha) att sätta mig i mitt sovrum (där mina "grisar" bodde då) och titta på en film och äta clementiner…behöver jag säga mer😂 

Jag brukar möblera om till de andra smådjuren (möss, råttor och guldhamster) vid städning osv. så det lär bli likadant för "grisar"och har tänkt ha de små "svinen" ute (har uteplats så borde gå att få till något bra där tycker jag) under varma sommardagar och tanken är såklart att de ska få komma ut och röra sig på golvet. Sist jag hade marsvin så byggde jag ihop en "lekhage" av videoband/vhsfilmer har jag för mig (hade mååånga filmer då, haha)…kan ha byggt av något annat också, men det tog ju lite tid att ordna med och nu har jag ju mina galna jyckar så får bli något säkrare😂 

Var hittar man Easyströ?  Återkom gärna med en "recension" av stallpelletsen (är det sån pellets av trä som "smular sönder" eller är det kanske något annat än stallpellets?)🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ljungåsen
2018-06-29 07:05
#7

#6 Djur och Natur-butiker säljer Easyströ. Jag har hittat på andra ställen också, men det beror förstås på var man bor. http://www.djuronatur.se Har kört med stallpellets en knapp vecka nu, och är än så länge positivt överraskad. Stallpellets är träpellets som man vattnar så att de smular sönder. Finns på Granngården.

[Wijnja]
2018-06-29 09:35
#8

Dem hade höjt priset på spån på granngården

Chinesecrestedlover
2018-07-09 20:28
#9

Rör/tunnlar: Vilken diameter?

Upp till toppen
Annons: