Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2880 ggr
Chinesecrestedlover
2018-06-28 23:38

Sätta ihop marsvin som inte känner varandra?

Hej!

Funderar på att skaffa marsvin och det lutar i så fall mest åt hanar (?🤔). När jag hade marsvin sist (början på 2000 talet, så är ett tag sedan) så hade jag bara hanar, de satt ihop 2 och 2 och jag köpte alla i de par som de satt i (har därmed aldrig introducerat marsvin med marsvin de ej känner). Förut funderade jag kring en flock (kastrerad hane och x-antal honor) men nu lutar det mer åt två marsvin…eller möjligtvis tre (om det skulle fungera bättre, dock naturligtvis inte tre hanar i så fall). 

Jag har erfarenhet av att introducera diverse kaniner med varandra (haft allt från två till fem kaniner ihop i diverse konstellationer, honor med varandra, kastrerad hane med hona, kastrerade hanar ihop, vuxna med andra vuxna, bebisar med vuxna osv. ) men har ingen erfarenhet (av introduktion) vad gäller just marsvin. 

Det har dykt upp lite funderingar kring ämnet "introducera marsvin med varandra" i skallen den senaste tiden, så jag tänkte att jag skulle ställa mina frågor här. Tänker att ni antagligen har betydligt bättre koll på detta än jag och att jag kommer få bra svar här (som alltid🙂). 

1) Om man har en vuxen hane på låt säga från ca 1år till "supergammal marsvinsgubbe" 😉 kan man då sätta ihop den med en vuxen hane? Spelar åldersskillnad någon roll - alltså gör det skillnad om den ena är t.ex. 2 år och den andra är 5 år eller så? 

Anledningen till frågan är att jag gärna tar hand om omplaceringar (mycket hellre än köper ungar från uppfödare…undantaget här hemma i nuläget är mina hundar, annars är alla mina djur just omplaceringar) och tänkte om jag hittar en ensam hane i behov av en kompis; alternativt att man har två hanar och den ena dör och man då "sitter" med en ensam vuxen hane kvar. Det finns ju massor med annonser om marsvin (och andra djur) som av olika anledningar söker nya hem och jag hjälper hellre dessa att få ett livslångt hem med massa kärlek, än att köpa en bebis.

Alltså är det uteslutet att skaffa en omplaceringshane till en redan befintlig ensam hane eller kan det fungera? 

2) Om ovanstående inte går (frågeställningen i nr 1 alltså) är det då bäst att skaffa en bebishane eller 1-2 honor (spelar det roll om dessa är bebisar eller vuxna)? Kastrera hanen eller honan/honorna - spelar det någon roll? Hur lång tid mellan kastrering tills det är ok att sätta ihop marsvinen med varandra (utan att riskera att sätta en massa marsvinsbebisar till världen)?  Vågar man ens kastrera ett marsvin? Var supernervös när jag skulle kastrera min senaste kaninhane p.g.a. riskerna med att ex. söva ett så litet djur (har annars bara tagit emot redan kastrerade omplaceringar). Hur känsliga är marsvin (sövningsrisker osv.)? 

3) Hur går man bäst till väga för att sätta ihop marsvin som inte känner varandra sedan innan? 

När jag har satt ihop kaniner så har jag placerat diverse hus m.m. samt massor med smaskigt hö och godsaker i form av morötter/äpplen och grenar på en stor och neutral plats. Antingen utomhus i hage eller i ett förråd/garage (även där i en hage). Jag vet (sedan barnsben) hur kaniner agerar med varandra och vad som är ok, inte ok vid introduktion dvs. när det går att låta de hållas (för att de måste bestämma vem som är boss) och när man måste sära på djuren. 

Hur är det när det gäller marsvin? Ska man ha gömställen till marsvinen när de sätts ihop eller ska platsen vara helt "kal"? Vad är ok beteende och när är det dags att separera? När är det absolut kört (så att man inte kan försöka igen en annan dag osv.)? Naturligtvis förstår jag att man ska sära på marsvinen om det blir "blodigt" men marsvin har ju diverse olika läten och saker för sig…vilka av dessa är acceptabla/normala vid introduktion och vilka är absolut inte ok (vilket/vilka beteende/beteenden är steget/stegen före "blodbad")? 

4) När är det ok att flytta de nyligen ihopsatta "grisarna" från den neutrala platsen (vilket jag antar att man ska använda sig av) till buren de ska bo i? Hur vet man när det kommer fungera i buren liksom? Acceptabelt beteende när de väl sitter i samma bur? Något man ska hålla utkik efter första tiden som tyder på att det kommer fungera/inte kommer fungera?

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Om detta hamnar i fel grupp så flytta det gärna…lite osäker på var jag skulle lägga det. ds.

Annons:
Ljungåsen
2018-06-29 06:51
#1

Börjar med den här länken. Där står i princip allt man behöver veta om hur man sätter ihop marsvin med varandra. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ 1) Marsvin räknas som vuxna när de fyllt två år. Att sätta ihop två vuxna hanar brukar gå gnisselfritt, om man följer råden i länken ovan. Det viktiga är att båda hanarna är över två år, annars spelar åldern ingen roll. 2) Det brukar fungera med två vuxna. 3) Se länken ovan. Så länge som de inte slåss som en boll så går det bra. Det blir en massa jagande, och bestigande och burrande. Marsvin ska inte dejta, som man ibland gör med kaniner, utan man sätter ihop och låter de sen vara tillsammans. 4) Minst två veckor utan tjafs på neutral yta innan de kan flytta till bur kör jag med. En del tjafsar bara första dagen, medan andra kan hålla på i veckor. Man får ha lite fingertoppskänsla.

Chinesecrestedlover
2018-06-29 16:42
#2

Hej och tack för ditt svar!

#1 Följdfråga: Är det dödsdömt att få det att fungera smärtfritt om båda hanarna är under 2 år eller en är 2 år och den andra t.ex. 6 månader-1,5 år eller nåt (tänkte för att du skrev att det fungerar om båda är över 2 år)? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-06-29 17:38
#3

#2 Nej, det är inte dödsdömt - men det kan bli väldigt mycket svårare. Hanar i puberteten kan vara jättejobbiga, men de behöver inte vara det. Värst är de nog från fyra månader till runt ettårsåldern. Om man kan undvika att ge dem ny kompis just i den åldern är det nog bra. Och om bara en är i den jobbiga åldern och inte båda två så blir det lättare. Med det sagt: min allra första hopsättning bestod av en ettochetthalvtåring och en åttamånaders. Båda i hopplös ålder. De båda herrarna bodde i månader på mitt badrumsgolv innan de kunde flytta ihop i buren.

Chinesecrestedlover
2018-06-30 10:56
#4

#3 Jaha, ok…hmm…ytterligare följdfrågor, haha: Hur hade du inrett ditt badrum (för marsvinen då alltså)? Hade de hus osv. ? Underlag (i mitt fall tror jag inte hyresvärden skulle uppskatta marsvinskiss direkt på golvet liksom…inte marsvinen heller för den delen, för de borde ju bli blöta om magen då 😃)? 

Hur stor yta handlar det om (badrum kan ju vara väldigt olika stora)?  Tänker med tanke på att du sa att det tog lång tid innan de kunde flytta ihop i buren; det måste väl bero på badrummets yta vs. burens yta eller? När jag satte i hop kaniner så fick de vara på den neutrala ytan tills de lugnat sig = oftast någon-några timmar och sedan gick det bra att sätta in de i buren tillsammans…men så hade jag ju stooora burar också och naturligtvis är ju kaniner inte samma "sak" som marsvin…men undrade eftersom du sa att det tagit dig allt från några veckor-månader. Verkar ju definitivt betydligt krångligare att föra samman två "grisar" mot två eller fler kaniner. 

Har du fler än ett badrum?  Tänker eftersom om jag skulle ha marsvin dygnet runt i mitt badrum så skulle det bli aningen svårt att t.ex. duscha (har ingen duschkabin eller så utan bara duschdraperi = vatten på golvet = det skulle bli blöta "grisar"); inte jättefräscht att inte kunna duscha på några veckor till flera månader liksom, haha 😂

Under denna "sätta ihop på neutral yta period" skulle det då vara möjligt att ta ut de på uteplatsen (beta gräs) eller skulle detta då trigga igång bråk varje gång? Uteburen/hagen lär ju bli mindre yta än både badrummet (även om det är litet och smalt) och inneburen (vill ju gärna kunna flytta på uteburen/hagen enkelt vilket antagligen inte behövs på samma sätt med inneburen)…?

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-06-30 12:46
#5

#4 Dåvarande badrummet var ungefär 2 gånger 3 meter i golvyta. Golvet täckte jag med gamla handdukar, och sedan fleece uppepå. Killarna hade många pallar (inte hus med bara en ingång, det ska man inte ha under en introduktion) och ett par höhögar. Tro det eller ej, men det var vårt enda badrum. Man fick röra sig försiktigt på väg till badkaret så att man inte snubblade på marsvinen. Det viktiga är att den neutrala ytan är tillräckligt stor. Jag skulle inte sätta ihop på en yta mindre än 2 gånger 2 meter. Och att de kan vara där tills dess att de är sams. Varje byte av miljö under bondningstiden riskerar nytt bråk, och att det hela tar längre tid. Oftast tar det tre veckor, för vuxna marsvin. En vecka när de lär känna varandra, följt av två veckors stabiliseringstid. Om man inte har bråttom minskar risken för bakslag. Jag har också satt ihop kaniner. Det är betydligt enklare.

Chinesecrestedlover
2018-07-01 17:54
#6

#5 Tack återigen för svar 🙂 Låter ju krångligare än kaniner minst sagt, men väl värt att kämpa för att "grisarna" ska få ha en kompis såklart. 

Nu till en väldigt hypotetisk frågeställning (inte…haha😉): En 1,5 år gammal hane (hane 1), dominant, bråkat med tidigare kompisar, det har förekommit bett med otrevliga sår  (dock som jag förstår bestod dessa "kompisar" av två andra hanar = går ju inte så bra med tre hanar så kanske inte så konstigt). Har efter det gått med dräktiga honor och när dessa fick sina ungar sitter han nu själv. Denna grabb är i stort behov av ett nytt hem med en kompis…och…ehm…jag hoppas på att han ska kunna komma till mig (om jag hittar hjälp med transport då, finns tyvärr låångt ifrån mig). Jag råkade falla pladask😍 för denna grabb så nu måste jag ordna det så att han kan komma hit och fixa med en vän såklart. 

I detta hypotetiska (haha) fall så har jag hittat en annan grabb (hane 2, som även han är sjukt söt då, hypotetiskt sett, haha) och han är 2 år, snäll med andra hanar, sitter ensam i behov av en kompis. Skulle han kunna fungera som kompis till hane nr 1 eller bör jag satsa på att hitta en bebishane/yngre hane eller kastrera hane 1 och sätta honom med 1-2 honor i stället? 

Kan kastrering hjälpa även vid hopsättning av två hanar förresten? Risker?

Nu ska jag bara ordna med ett neutralt ställe för min hypotetiska hopsättning av två marsvin, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ljungåsen
2018-07-01 18:33
#7

#6 Ja du. I ditt hypotetiska scenario så skulle jag välja hane 2 och skaffa honom en snäll, vuxen vän, två år eller äldre. Det är verkligen guld värt med en hane som beskrivs som snäll. I andra hand skulle jag sätta ihop hane 2 med en bebis från snälla föräldrar. Vill du absolut ha hane 1 så skulle jag kastrera och ge honom flickvänner. Vuxna sådana, som kan freda sig ifall han blir jobbig. Att ha tre hanar tillsammans är bara dumt, och kan möjligen vara en förklaring till att han bråkat, men att han beskrivs som dominant gör att jag tror att han kanske inte är så trevlig själv. Och då är han ingen bra kompis till en vuxen, och definitivt inte till en bebis. Risken känns stor att kompisen kommer råka illa ut. Om du har två hanar tillsammans så spelar det ingen roll om de är kastrerade eller inte. Kastreringen påverkar bara fortplantningsförmågan, inte beteendet.

Chinesecrestedlover
2018-07-01 19:52
#8

#7 Ok…hmm…Jag vet nu varken ut eller in efter det du skrev. Gick tillbaka och läste det som skrivits om hane 1 (tänkte om jag kan ha missuppfattat något eller så). Han beskrivs som ganska dominant, han gick tidigare med två bröder (på 1 år), jag vet egentligen inte vem som bet i den konstellationen, men vet att de inte fungerade ihop p.g.a. att det förekom bett/sår. De fungerade ihop utan problem tills de särades på under ett dygn…sen fungerade det inte mer. Han beskrivs förövrigt även som en mysig kille som gillar att gosa.

Det är hane 1 som mitt hjärta "blöder mest för" (han har tidigare råkat illa ut och nu kan den som räddade honom inte längre ha honom kvar),  men nu blir jag ju osäker på om jag verkligen skulle "klara av honom" (var ju ett bra tag sedan jag hade marsvin och det skulle ju bli första gången jag sätter ihop två "grisar" som  inte känner varandra). 

Vill inte ta mig vatten över huvudet och bli sittande med två ensamma marsvin som ej kan vara i samma bur. Jag har inte plats för två burar, inte i längden i alla fall (vill ju att de ska ha stort). Jag tänkte skaffa en bebishane åt honom i fall det inte skulle fungera med en lite äldre omplacering (som då t.ex. hane 2) men när du säger att det kanske inte ens kommer fungera… nu vet jag inte längre vad jag ska göra 🤔

Vill ju helst (känns det som nu i alla fall) ha två hanar, tror det passar mig bäst. Tänkte ju kring flock tidigare, men det känns inte riktigt som det skulle fungera för mig i nuläget…Vill kunna skämma bort marsvinen med ordentligt tilltaget utrymme osv. och det känns ju betydligt enklare (och mer realistiskt i en tvåa) att göra med två jämfört med en flock. 

Om man ska ha en hane med honor (om jag väljer att kastrera hane 1). Kan man då ha en hona eller ska man ha två…eller krävs det flera än så för att det ska fungera bra?

Vill verkligen ha honom❤️…men vill ju såklart att det ska bli bra för oss båda. Han är precis den typ av djur som jag vill ha dvs. en stackare som hamnat snett från början och som behöver få landa i ett kärleksfullt hem och få stanna där livet ut. 

Åh…suck…what to do…

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-01 20:03
#9

#8 Du kan inte få fram detaljer om när i tiden det bråkades, och vem som bråkade med vem? Mer information kan göra det lättare att fatta ett klokt beslut. Annars så fungerar det fint med en kastrat och en eller två honor. Fördelen med att ha en trio är att det inte blir samma panik att skaffa ny kompis när någon dör, och tre marsvin behöver inte mer plats än två hanar.

Chinesecrestedlover
2018-07-05 15:30
#10

#9 Jag har ställt mer frågor kring vad som egentligen hände…men har ej fått svar ännu. Jobbig väntan detta…vill ju veta hur jag ska göra och kunna få hem "grisen" snarast…jag har blivit helt "marsvins-längtig" nu ju😍 Youtubeklipp med söta "grisar" (nakna som pälsade) går varma här nu😂 

Ok…ja det är ju sant såklart, det är ju visserligen en av anledningarna till att jag har tre råttor (hade fyra från början men fick avliva en p.g.a. tumör 💔) och ehm…fem möss, haha. 

Behöver och behöver…men två har ju mer utrymme att röra sig på än tre på samma yta…men det kanske slutar på tre ändå, vem vet 😉 Marsvin gillar ju flockliv och jag gillar ju marsvin så, haha…finns det hjärterum 😃

Jag har "byggt ihop" två tillfälliga burar på ca 70x108 cm (och så har jag även en 120x60 bur om det skulle behövas). Dessa burar är tänkta att användas fram till det att jag har "alla"marsvin här hemma dvs. om jag ex. skulle köpa hane 1 så får han bo i en av burarna tills den/de kompisar som han ska bo med sedan anländer och tills han ev. har kastrerats (om vännerna blir honor då). Kompisen/kompisarna får då husera i den andra buren (alternativt om det skulle röra sig om två ensamma honor; de andra burarna) tills det att det är dags att sätta ihop alla "grisarna". En undran kring detta: Burarna långt ifrån varandra (ex. olika delar av lägenheten) eller så de känner varandras dofter osv.? Galler mot galler (några cm mellanrum) eller längre mellan (om de ska stå intill/nära varandra)? 

Sen när alla är på plats och hane 1 eventuellt kastrerats…så kommer de flyttas till den "hopsättnings-bur/hage" som jag håller på att ordna med/"bygga ihop"…som tyvärr fick bli något mindre än jag hade hoppats och tänkt, för att det ska fungera att ha marsvinen på en plats ingen av de kommer ha varit på sedan innan = neutral plats. Hoppas det kommer fungera ändå? Tänkte ordna med 2x2 eller 2x3 meter först…men insåg att det blir svårt, så det "fick bli" ca 170-173x190-191 cm. Hoppas det blir tillräckligt stort för att undvika tjafs (annars får jag försöka bygga ut den/placera den någon annanstans). Övervägde ett tag badrummet… men insåg att förutom att jag skulle få trixigt med att kunna duscha, haha, även skulle få problem med att skrubba burar/göra vattenbyten i akvarier osv. samt att det skulle bli krångligare att kunna ha ute råttorna för deras "lektid" (badrummet är nämligen deras "lekrum" för närvarande).  Dessutom är mitt badrum väääldigt smalt (typ. 120-130 cm eller något sånt) och inte så stort på den andra ledden heller, så skulle nog nästan bli mindre än det blir nu.

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-05 15:53
#11

#10 Om det är hanar du ska sätta ihop så ska de inte bo bredvid varandra. Det kan trigga bråk, så själva hopsättningen blir jobbigare. Om det blir kastrering och honor så ska han ju vara i stillhet i början under läkningen, och då bör honorna inte bo bredvid. I slutet så spelar det nog ingen roll, bara inte så nära att han kommer åt att para sig medan han fortfarande har spermier kvar.

[Wijnja]
2018-07-05 16:08
#12

Han ska sitta själv i 4 veckor

Chinesecrestedlover
2018-07-07 20:23
#13

Hej igen! 

Har precis fått reda på (efter att ha väntat i en dryg vecka på någon slags svar på diverse olika meddelanden med frågor m.m. och efter att tillslut ha ställt frågan rakt ut) att ägaren till hane 1 har sålt honom till någon annan, utan att känna att ett kort meddelande till mig var på sin plats. För en vecka sedan lite drygt fick jag klartecken från ägaren att köpa honom och att börja leta transporthjälp (eftersom han inte fanns nära mig)…sen dess inte ett ljud från ägaren och nu är han plötsligt såld till någon som kunde hämta honom snabbare. Jag är helt 💔.  Jag har planerat för, längtat efter och väntat på honom…,Jag gör i ordning en massa saker här hemma, kollar upp med veterinären hur det ser ut med risker, priser osv. vid kastrering, letar transporthjälp och söker med ljus och lykta efter en eller två kompisar till hane 1 och så är han såld till någon annan.😭 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ljungåsen
2018-07-07 21:08
#14

#13 Så ledsamt. Väldigt dåligt skött av säljaren.

Chinesecrestedlover
2018-07-07 21:34
#15

#14 Ja, väldigt jobbigt. Jag fäster mig vansinnigt snabbt vid djur och mitt hjärta var liksom inställt på att få dela mitt liv med honom…så nu känns det väldigt sorgligt och tomt. Speciellt när jag ser burarna jag fixat i ordning😕…

Jag hoppas att han trots allt fick komma till någon som ger honom ett bra liv. Den lilla söta "grisen" förtjänar att få komma till någon som kommer ta väl hand om honom för resten av hans liv. Hoppas verkligen han slipper uppleva att bli bortglömd och vanvårdad igen (kom ju enligt uppgift från ett dåligt hem från början). 

Ägaren (säljaren) verkade ju tyvärr mest intresserad av att bli av med honom snabbt, eftersom hen först sagt ja till att han skulle få flytta till mig…och då visste hen ju att jag skulle bli tvungen att söka efter transporthjälp (vilket jag redan förvarnat om kan ta en stund). Började ana att något inte stod helt rätt till när hen slutade svara på frågor osv. 

Nu när jag idag ställde frågan rakt ut om han blivit såld, så fick jag tillslut ett kort svar om att han såldes till någon som kunde hämta direkt…kunde ju kanske ha sagt det redan från början (att det viktiga var att hämta snabbt) eller åtminstone sagt att han var såld…när jag berättade om hur jag höll på med förberedelser här hemma inför hans ankomst, fixade i ordning burar, letade efter kompisar till honom osv. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2018-07-07 23:16
#16

Hallå en gång till 🙂

Nu har det gått från total sorg till lite hoppfullhet…hane 2 (dvs. den tvååriga hanen som beskrevs som snäll) finns kvar och hittar jag "bara" transporthjälp och en eller två vänner…så får han komma till mig 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-08 06:13
#17

#16 Hoppas det går bra nu.

Chinesecrestedlover
2018-07-08 10:27
#18

#17 Japp, hoppas det går som det är tänkt. Ska "bara" lösa kompisfrågan först (och transporten då såklart, han finns dock närmare mig än hane 1 så borde inte vara stört-omöjligt)…

Hane 2 är som sagt en 2 år gammal hane som är snäll med andra hanar. Eftersom det finns två alternativ för en (eller flera kompisar) så har jag lite frågor kring det. 

1) Hane (bebis antar jag då är det enklaste…verkar så osäkert om det fungerar annars efter tidigare frågeställningar): Hur gammal ska bebisen vara MAX för att den vuxna hanen ska se den som just en bebis och det ska gå enkelt att få de att trivas ihop? 

2) En eller flera honor: Spelar ålder på honorna roll? Bästa antalet för harmoni osv. (en eller två honor….eller ska de vara ännu flera)?  När man sätter ihop honor med en (då naturligtvis kastrerad) hane ska man gå tillväga på samma sätt som med två hanar dvs. neutral plats under lång tid osv.? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-08 12:11
#19

#18 1) Om han är två år och beskrivs som snäll så passar han med en annan hane som antingen är två år eller äldre, eller yngre än sex veckor. Det är hanar mellan sex veckor och två år som kan vara besvärliga att sätta ihop. Väljer du en bebis så ha koll på att bebisens pappa är ett trevligt marsvin. Det minskar risken för att bebisen blir störtjobbig under puberteten, men lite jobbigt brukar det bli ändå. Med en bra vuxen kompis slipper man det problemet. 2) Åldern på honorna spelar ingen större roll. Jag skulle välja två honor, där åtminstone en av dem är vuxen. Då slipper du panikskaffa sällskap när en av dem dör. Du kan läsa om introduktion mellan kastrat och honor i länken nedan. Generellt är det ett mycket lättare projekt än att sätta samman hanar. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Chinesecrestedlover
2018-07-10 00:23
#20

#19 Ok, yngre än 6 veckor känns ju aningen svårt att hinna med (transporthjälp, introducering osv.)? Tänker på att de verkar säljas som tidigast vid 5 veckor och vissa uppfödare verkar hålla kvar sina skinnys längre, till 6 veckor eller så. Så då lutar det mer åt en äldre hane eller honor i så fall. Sen är det ju såklart tämligen omöjligt att hitta omplaceringar yngre än 6 veckor också😃…och jag vill ju helst ha omplaceringar. 

Hittat en del "grisar" till salu…men en var en ca 3 månader gammal hane och det lär ju inte fungera så bra då. 

Hittade några supersöta honor (när jag letade åt hane 1)…men fick endast svar från säljaren efter att de sålts till någon annan. De satt i en fruktansvärt liten bur (typ. precis minimimåtten) och hade en höhäck utanför buren…ville verkligen ge de små damerna ett hem…men fick inget svar förrän flera dagar senare med ett kort "de är sålda" typ. 

Det går inte så bra för mig detta med att hitta kompisar åt hane 2. 😕 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-07-10 11:15
#21

Liten uppdatering:

Honorna som jag skrev om i inlägg #20…har jag nu plötsligt fått möjlighet att köpa. Tydligen gick det inte så bra med nya hemmet (allergi). Nu ska jag bara lyckas få hem sötnosarna 🙂 Detta började som en otroligt sorglig dag…men nu finns där lite hopp mitt i allt och bland alla tårar. Jag förlorade nämligen tyvärr en av mina råttor i morse😭

Mvh/Chinesecrestedlover

kalindas
2018-07-10 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21
Hoppas du får dina efterlängtade marsvin. 
Vet en hane som behöver hem och jag tror att du kan få honom gratis om du bara kan få transport till honom. Han är trefärgad och virvelmarsvin. Min Lillemans före detta kompis, som har suttit ensam en längre tid, precis som Lilleman.
Men han finns i Falkenberg, så det är ju en bit för leverans och jag gissar att klor behöver klippas på¨han också.
Det är hanen till höger i bild.

/Elisa

Chinesecrestedlover
2018-07-12 23:15
#23

Känns som det inte är meningen att jag ska ha marsvin. Fått reda på att tjejerna jag beskrev i #20 och #21 sålts till någon annan ännu en gång💔.

Hyvla
2018-07-12 23:48
#24

#23 Nu vet jag inte om du varit inne på blocket i dagarna, men det finns två ganska nyupplagda annonser där om marsvin i vad jag har förstått är dina hemtrakter. Kan ju vara värt att kolla upp om inte annat. 

Minns själv att jag kämpade mycket med att få tag i mina första marsvin i vuxen ålder. Det blev kontakt med ett helt gäng annonsörer innan jag äntligen fick hem dom skruttarna.

Chinesecrestedlover
2018-07-13 12:22
#25

#22 Jättesöt…men förhoppningsvis är hanen redan fixad (om transport kan lösas) och sedan kommer jag troligtvis skaffa honor till honom. Dessutom så har jag fallit helt för skinnysar (nakna) så det är såna jag letar efter. 

#24 Tack för tips…men eftersom jag letar efter skinnysar (blivit tokkär i såna nu) så är det lite svårare att hitta. De som finns…finns inte nära mig, utan transportbiten måste lösas. 

Problemet hittills är att de som haft marsvin som jag vill ha och som svarat på mina meddelanden att jag får köpa osv. sedan inte "orkat" vänta mer än någon-några dagar på att jag kan lösa hämtning…tyvärr tar lite längre tid att ordna med transport än så.

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-13 12:29
#26

#25 Är du beredd att hantera alla extra problem som kan uppstå med nakenmarsvin? http://marsvinakut.blogg.se/2018/march/om-du-inte-har-nagot-snallt-att-saga.html

Chinesecrestedlover
2018-07-13 14:16
#27

#26 Jag är ganska så införstådd i vad det innebär att ha ett naket djur (har nakenhundar och har haft det i över 10 års tid) och försöker lära mig mer om just skinnys och deras specifika behov. 

Har ju tänkt att endast ha skinnys = mindre risk för språkproblem och annat eftersom alla har samma "fel". 

Är även väl medveten om att de behöver äta mer (och bajsar mer = mer städning) för att de är nakna och behöver hålla värmen osv. Mina hundar äter även de betydligt mer foder än vad man skulle kunna tro så små hundar äter (och utgifterna blir ju därefter, haha). 

Mina vovvar älskar dessutom att ligga under täcket och mysa (sover naturligtvis i min säng😃) och jag håller därmed på att sy diverse mysiga tunnlar, påsar och annat till mina (förhoppningsvis…går ju inte så bra hittills) blivande marsvin så de kan mysa ordentligt. Om det känns för kallt i lägenheten (eller ja alltså där marsvinsburen kommer vara placerad) i höst/vinter så kommer jag fixa någon typ av. tilläggsvärme till "grisarna" (kan ej reglera elementen riktigt som jag vill p.g.a. hyresrätt där värmen ingår i hyran). 

Har som sagt nakenhundar och har därmed vana av att sköta om nakna djurs skinn och vet om att det kan uppstå rivsår osv. lättare (samtidigt så ser man ju alla hudförändringar osv. mycket enklare på ett naket djur, typ. eksem eller en fästing syns ju rätt lätt på mina vovvar t.ex. 😉).  Haft nakenhund med allergi = diverse hudbesvär (klåda, eksem osv.) så vet även vad det innebär att ta hand om extremt känslig hud.

Mvh/Chinesecrestedlover

Ps. Några bilder på när mina nuvarande nakna "marsvin" testar en mystunnel, haha 😂 ds. 

Annons:
Ljungåsen
2018-07-13 15:17
#28

#27 Så bra! Många nakenmarsvin far väldigt illa hos okunniga ägare, som tror att det är ett vanligt marsvin fast utan päls. Jag är glad att du vet vad du ger dig in på.

Chinesecrestedlover
2018-07-13 16:45
#29

#28 Ja, jag har förstått att det ofta är så 😕 vilket är väldigt tråkigt. Det är ju ganska lätt att söka information idag, så förstår inte varför folk envisas med att inte ta reda på relevant information kring djuret/djuren de köper. Det gäller ju förstås inte bara Skinnysar/"Skinnypigs" (eller marsvin för den delen heller)…utan alla typer av djur. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Novachan
2018-07-13 22:00
#30

#27 Har inte orkat läsa hela tråden då jag hade tänkt läsa igenom hela ordentligt någon gång när jag orkar och kan ha fokus men villa bara säga att dina hundar är så söta! Hjälper lite att se söta bilder på djur när man ledsen (avlivade en av mina möss idag). Gissar på att de är en blandning av chinese crested och någon annan hundras?

Chinesecrestedlover
2018-07-17 22:05
#31

#14 Ännu sämre är att det inte verkar ha varit sant! Nu ligger en annons ute igen (hane 1 då) och då står ingenting om att han kan vara bråkig, dominant osv. …nu har han dessutom plötsligt en ny kompis, en unge av hankön! Varför inte bara säga som det är, att hen inte ville sälja till mig av någon anledning, varför sluta svara och sen påstå att hane 1 är såld!? 

Fattar ingenting… men nu ska jag göra allt för att få hem hane 2 istället, ägaren till hane 2 känns åtminstone seriös (och svarar på mina frågor m.m.)!

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-18 06:29
#32

#31 Det finns mycket konstigt folk därute. Jag hoppas det går bra med hane 2. Han lät sympatisk.

Chinesecrestedlover
2018-07-28 18:10
#33

# 32 Ja verkligen🤪 Hane 2  verkar mysig och är otroligt söt 😍 så det blir nog bra i slutändan ändå. 

Liten uppdatering här: Denna tråd kom ju lite från själva trådämnet (sätta ihop marsvin) men tänkte jag fortsätter i denna tråd ändå😃. 

Jag har äntligen hittat kompisar till hane 2. Det är två tjejer på ca 2 år som jag har "bokat" (betalt en avgift för att "tinga"). De båda tjejerna och hanen finns allihop i Stockholms län (olika platser men ändå) så nu letar jag febrilt efter någon vänlig skäl som kan hjälpa till med transport. Överlycklig att jag äntligen hittat "mina" (inte än men snart hoppas jag) marsvin 😃 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-28 18:44
#34

#33 Då hoppas jag det går vägen den här gången.

Annons:
[Wijnja]
2018-07-28 19:23
#35

Det va inte snälla av uppfödaren först får du köpa sen säljer hon vidare hade du tingat dem och betalat så kan du kräva tillbaka pengarna

[Wijnja]
2018-07-28 19:24
#36

Låter som en oseriös uppfödare

Chinesecrestedlover
2018-07-28 20:21
#37

#34 Ja, det hoppas jag med. 

#35 och #36 Va? De som sålt vidare osv. har varit tidigare och det handlade då om privatpersoner som skulle omplacera. Nu har jag hittat marsvin som jag tingat och har då betalt lite pengar. De som sålt vidare och dessa har inte med varandra att göra. Inte betalt nåt förut. Tjejerna jag nu tingat är från en uppfödare som lagt ner sin uppfödning. Hanen (hane 2) kommer från en annan person och ingen av dessa verkar oseriösa på något sätt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2018-08-03 16:06
#38

Känner för att klaga lite…i största allmänhet😂 Näe…men alltså att det ska vara såååååååååå svårt att hitta transporthjälp…suck! Vill få hem mina gullegrisar nu ju…inte sitta här i en lägenhet där man får öppna kylen i fred😉…eller ok ifred var kanske att ta i… Står ju oftast minst en hund och glor förväntansfullt…men alltså det är ju ingen som skriker i högan sky för att det kanske finns gurka (psst! det finns gurka…massor med gurka😃), hahaha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2018-08-08 23:17
#39

ÄNTLIGEN!! Ägaren till marsvinstjejerna fick kontakt med en tjej som skulle åka förbi Örebro från Stockholm!👍 Tyvärr kunde hanens ägare inte möta upp och lämna av honom till "transportören", så jag letar fortfarande efter transport för honom…men…under kvällen idag har jag fått hem mina två små söta damer 😃 

En tråd om mina fina grisar: 

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5b6b5dc58e0e742a480025e3-mina-fina-sma-grisar

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2018-09-30 22:10
#40

Så roligt att äntligen kunna skriva att han äntligen har kommit hem, hane 2 eller som han egentligen heter: Gizmo alltså 😍 Min lille grabb, som jag har kämpat för att få hem dig…🥵 Lyckades äntligen hitta transporthjälp och efter en del strul (ni kan läsa mer om det i tråden jag länkade till i #39) så levererades han hem till mig nu i kväll. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Novachan
2018-09-30 23:18
#41

#40 Vad skönt att höra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: