Annons:
Etikettallmänt
Läst 799 ggr
Kallzon
2018-07-05 13:34

River hål, skinny marsvin.

Hejsan! För ca 6 veckor sen hämta jag hem två skinny killar, brödrar. När jag hade haft dem i ca 2-3 veckor börja den ena som även är betydligt mindre än brorsan bli torr i huden, fick öven munsvamp vilket jag bekyller mig sjäkv för. Men han blev torrare och torrare, och med det så klia han även hål på sidorna av halsen / frambenen. Men springer runt, äter och dricker utan prolem. Blev orolig i alla fall så tog dem båda till veterinär, storkillen är prima, dom kunde inte säga exakt vad det var men fick stronghold och shampo mot Ohyra och bakterier som jag ska bada den lilla i 2 gg/v 2-4 veckor, i samband med det även sanera buren m,m. Nu är jag inne på 3e veckan av shamponering, han ser helt klart mycket ättre ut i huden och har gått upp i vikt och svampen nästan helt borta. MEN, (glömde säga jag gjort en tröja till den lilla för att inte kila hål) Så fort den får vara utan tröja kliar den hål, den fnattar inte sig och ser inte ut att ha besvär men så fort den bara nuddar huden på sidan vid nacke/hals så går det hål direkt. Har haft honom uppe när han gjort det o han bara precis kliar som vanligt. Kliar inte hål någon annanstans på kroppen, så jag låter den ha sin tröja, vilket den inte verkar störas av mer tvärtom. Nu blev detta jätte långt men jag undar om någon varit med om samma sak med sina skinnysar, 1, Har de blivit onormalt torra i huden? 2, Kliat hål? Vad har ni gjort då? 3, Är den vanligt att det skiljer en del i storleken trots de ör brödrar? Eller kan den kanske vara så att den lilla inte varit helt kry från första början då den är betydligt mindre, smalare ögon som den först nu öppnat upp riktigt, funderar om den varir svullen eller bara kommit till sig. Dom var 8 veckor vid köp. Sen har jag läst att det kan hända saker med grisarna vid tex miljöombyte m.m. kan även säga att jag smort den lilla med både cocosolja, rapsolja och vanlig helosan vilket fungerar bäst tycker jag. Annars uppskattar den baden mycket då den blir av med överflödig hud. Så hoppas det är schampot som hjälper och att det ska försvinna helt. Har även killarna isär just nu tills lillen gått kuren, den stora har inga tendenser till torrhet eller dyl. Sen kontakta jag även försäljaren men hon hade aldrig varit med om liknande tydligen. En väldigt fåordig kvinna.

Annons:
[Gnagare2]
2018-07-05 15:18
#1

Det är helt normalt att kullsyskon kan variera i storlek. Som uppfödare får man dock se upp. En del marsvin som är mindre till storlek får man ibland stödmata när dom är riktigt små,men du som köpare behöver bara se till att marsvinet är kry och går upp i vikt. Han/hon växer till sig med tiden.

Dom andra frågorna kan jag tyvärr ej svara på. Har aldrig haft skinnys.

Kallzon
2018-07-05 17:31
#2

#1 Tackar för ditt svar! :)

[Gnagare2]
2018-07-05 17:49
#3

#2 Det var så lite så🙂

Förresten kom jag på en sak till. Om du behandlar ena mot Ohyra och till och med sanerar buren,borde nog den andra med behandlas,om dom går i samma bur. Om det skulle vara Ohyra,så ska båda behandlas även om han/hon ej har symtom.

Kallzon
2018-07-05 18:02
#4

#1 Båda har blivit behandlade med stronghold och även shampot, men inte lika ofta med shampot på storkillen :)

[Gnagare2]
2018-07-05 18:04
#5

#3 Som sagt jag har aldrig haft skinnys men detta med att behandla alla djur vid Ohyra gäller i allafall med marsvin som har päls. Måste väl även gälla skinnys?

Vet inte,ville nämna detta bara🙂

[Gnagare2]
2018-07-05 18:06
#6

#4 Du hann posta snabbare än jag hann med där,jamen  dåså,då är nog allt som det ska vara🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: