Annons:
Etikettallmänt
Läst 649 ggr
Svenskt_Fullblod
7/6/18, 12:22 AM

Orolig över vikt

Jag fattar inte varför de väger så lite. De får mycket hö och grönt och som extra ger jag pellets och kornkross. Chili 4 år 680g. Lavendel 2 år 660g. Nejlika 2 år 720g. Zaffran 2 år 890g är inte orolig över hennes vikt.

Annons:
Ljungåsen
7/6/18, 6:29 AM
#1

Marsvin kommer i olika storlekar. Är de underviktiga eller bara små? Det enklaste sättet, tycker jag, att avgöra om ett marsvin är lagom tjockt är att känna på det. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Då är det lagom.

Svenskt_Fullblod
7/6/18, 1:08 PM
#2

Okej det känns kompakta. chili känner man ryggen väldigt tydligt men hon har rund mage.

[Gnagare2]
7/6/18, 1:37 PM
#3

Man tittar på vikten plus allmäntillståndet. Verkar marsvinen vara pigga och glada för övrigt? Äter ordentligt? Det man ska se upp med är marsvin som inte vill äta och bara sitter i ett hörn.  Helst fånga upp dom innan det går så långt. Kan vara bra att väga marsvinet regelbundet, över tid,då ser man om vikten går upp eller ner,och sätter in åtgärder om något har ändrats.

Ljungåsen
7/6/18, 1:54 PM
#4

#2 Kombinationen av tydlig ryggrad och rund mage skulle kunna tyda på äggstockscystor. Om cystorna tar för mycket plats inuti så kan marsvinet ha svårt att äta så mycket som hon behöver. Rekommenderar ett besök hos marsvinskunnig veterinär för undersökning. #3 Att väga regelbundet (jag väger varje vecka), och skriva upp vikten är alltid en bra idé. Det är på avvikelser från normalvikt som man först märker om något är fel.

Svenskt_Fullblod
7/6/18, 10:41 PM
#5

Det är pigga och äter. det har varit hos veterinären, de var säkra på inga äggsystor. En av mina honor fälde mer än jag tykte var nurmal, de sa att de var fina. jag tänker om det är nån parasit?. Jag ska vara hårdare med att väga, av någon alledning slutade jag.

Ljungåsen
7/7/18, 6:54 AM
#6

#5 Vad för slags parasit tänker du på? Inälvsmask? Det är inte vanligt hos marsvin. Jag tror det bästa du kan göra är att hålla koll på vikten. Det kan mycket väl vara så att hon bara är liten i storleken.

Annons:
Upp till toppen
Annons: