Annons:
Etikettskötsel
Läst 979 ggr
SallyVåfflan
7/7/18, 6:00 PM

Hur motionerar jag marsvinen?

Våra marsvin är väldigt stilla av sig. Jag vet inte hur jag ska få dem att röra på sig. Vi tar ut dem ofta, men de vill helst sitta och gosa. Någon som har tips på hur jag ska få dem att motionera?

Annons:
Ljungåsen
7/7/18, 6:10 PM
#1

Aktivitetsboll med pellets i? http://kaninmagazinet.se/2012/february/aktivitetsboll.html Innan de fattat hur den fungerar så kan man få sitta bredvid och putta på bollen, men de brukar förstå rätt fort.

[Gnagare2]
7/8/18, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Detta är klart det bästa sättet att få dom till att självmant motionera.  Jag har mina honor i en stor inhägnad dygnet runt. Då rör dom sig på ett naturligt sätt ,och håller sig i  bra form. Såhär ska dom helst få ha det från att dom är unga,så dom vänjer sig att själv vilja springa.  Vet inte hur marsvin reagerar som suttit i flera år i en djuraffärsbur,och efter det kommer till en sådan här inhägnad,då kan det vara att dom är "för lata" och inte springer. Därför är det bra att vänja dom vid dessa utrymmen redan vid ung ålder. 

Det är mycket mycket jobb med rengöring,och tar plats,men så väl värt att ha glada pigga marsvin som är vana vid att ha stora utrymmen. Det blir även extra motion för dom att hoppa in och ut i lådorna på bilden.  Önskar så att jag även kunde ha mina hanar på detta vis.

Chinesecrestedlover
7/8/18, 11:48 AM
#3

#2 Ursäkta off topic 😃 men vad har du för underlag på själva golvet i inhägnaden? Vaxduk? Gummimattor?

[Gnagare2]
7/8/18, 12:17 PM
#4

#3 För att skydda husets golv,för det behöver man absolut göra,har jag lagt en tåligare plastmatta över,med lite räfflor på.

Först var jag orolig över deras ömtåliga tassar,att det skulle bli för hårt underlag för tassarna,men det verkar vara ok. Det är till och med så att flera av mina honor behöver jag aldrig klippa klorna på. Dom sliter ner dom naturligt ,när dom springer på detta golv.  Det gäller bara att man regelbunden tittar till att allt ser bra ut. 

Dom har ju även tillgång till flera lådor där jag har kutterspån och hö. Så dom kan fritt välja vilket underlag dom vill vara på. Men allihopa väljer såklart glatt att utnyttja detta stora område att springa på. Helt oslagbart att ha marsvin på detta sätt. Dom blir så mycket trevligare och roligare att ha som husdjur,än när dom sitter inspärrade i trånga alldeles för små burar.

Chinesecrestedlover
7/8/18, 12:53 PM
#5

#4 Aha…plastmatta, smart 😃 Försöker lista ut hur jag ska skydda golvet i min bur på bästa sätt (ska bygga en stoooooor bur, haha). Tänkt ha fleece i den större delen och sedan någon slags spån i en del…men måste ju hitta något bra sätt att skydda själva bottnen på buren…för fleece släpper ju igenom fukt och det som är under fleecen (absorberande lagret) kanske inte "tar hand om precis all vätska".  Var köpte du din plastmatta, är det sån man har i badrum eller mer åt hall/entré/kontor- hållet (tänkte eftersom du skrev att den är räfflad)? Länka gärna om den finns kvar eller så… så jag vet vad för typ av plastmatta som fungerar bra.

[Gnagare2]
7/8/18, 1:15 PM
#6

#5 Denna plastmatta köpte jag på en golv och matt affär. Dom sålde golv till kök,badrum och vardagsrum. Hade alla möjliga typer av  golv/mattor. Kan tyvärr ej länka,för jag har glömt vad butiken hette.

 Det var så många år sedan jag köpte mattan🙂 Men jag minns att den var rätt kostsam.. Bra kvalitet men dyr. Det är en sådan man ska satsa på. Bra kvalitet. Denna matta är verkligen super bra.  Går inte igenom en enda droppe marsvins urin.

Som sagt,gå in på en bra matt affär och säg att du vill ha en matta av bra kvalitet.  Så guidar dom dig rätt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: