Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1619 ggr
kalindas
2018-07-08 17:47

Ny inneboende...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna kille flyttade in till mig idag.  Han är tyvärr ensam, då hans kompis och han började bråka efter båda använts i avel.
Men tanken är att han ska få flytta in till mina tjejer om någon vecka, sen efter kull på dem så ska han få en son som sällskap och därefter troligtvis ett nytt hem. Dvs om jag inte faller totalt för honom.
Min fråga är lite om hans teckning, vad kallas den? Han är crested (tror jag det heter) då han har en liten virvel i pannan. Men vad är hans teckning?
Vad tror ni det kan bli för något efter honom och mina vita tjejer? Gissar på stor mängd vitt, men minst en av honorna är trefärgad.

Sen innan ni skriver en lång berättelse om varför man inte ska avla på blandras, så svarar jag nedan.

  • Ja, jag är generellt emot blandrasavel på alla typer av djur. Har varit uppfödare av såpass många renrasiga djur och det tar emot att ta kull på dessa damer.
    Men samtidigt är jag så otroligt nyfiken på vilka färger det kan bli. Korkat? = JA

  • Nej, jag har ingen tanke på att fortsätta avla och jag har köpare till de ungar de ev blir. I brist på annat får jag väl bygga en ännu större bur… 🤐😉

  • Skulle jag tycka det var kul med marsvinsavel, så kommer jag köpa in renrasiga djur till det, så chansen att jag avlar mer på dessa är minimal.

  • Ja, jag anser mig vara tillräckligt påläst och skulle jag missa nåt så hoppas jag att ni kan svara på de frågorna. 🙂

  • Skaffade inte dessa för avel, men nu sitter jag med en liten ensam fin hanne och kan då samtidigt ge honom en kompis. För köpa in nåt mer marsvin är jag inte sugen på just nu.

För att ni inte ska missa huvudfrågan. 

Vad har han för teckning och vad tror ni det kan bli för något i kombination med mina två vita?

/Elisa

Annons:
Lillyrod
2018-07-08 18:01
#1

Huvudfrågan här är helt enkelt VARFÖR?

Jag tror du själv har svarat på de relevanta frågorna.

kalindas
2018-07-08 18:08
#2

#1
Har redan svarat varför i inlägget.

Men frågan var hans teckning och en kompis måste han ha. Hans gamla kompis sitter ensam hos förra ägaren och även den behöver en kompis. 
Alternativt är om någon är villig att ta hand om dessa killar. Hörde även av förra ägaren att hon kände till en annan familj där de tröttnat på sina marsvin.
Så det som gör att jag inte bestämt mig ännu är att jag inte vill sälja marsvin som folk tröttnar på efter 2 år…
Har som sagt inte bestämt mig ännu då mina tjejer är unga ännu.

/Elisa

Chinesecrestedlover
2018-07-08 18:18
#3

Annars kan du ju kastrera honom och ha ihop med tjejerna = han slipper vara ensam och ännu fler marsvin (ungarna) slipper hamna i omplaceringskarusellen.

kalindas
2018-07-08 18:20
#4

#3 Har funderat på det. :-) Ska kolla lite priser.

/Elisa

Mitchika
2018-07-08 18:49
#5

Först och främst vill jag säga att jag inte har något emot blandrasavel. 🙂

Jag har något emot ansvarslös, okontrollerad och självisk avel där ens egna önskan går över djurens välbefinnande. Både djuren som finns nu och ungarna som kommer att födas. Där faller både mycket blandrasavel och renrasavel in, tyvärr. 

Det går verkligen inte att säga eller gissa på hur ungarna kommer att se ut om du inte har någon som helst information om föräldradjurens bakgrund och släktingar. Vet du inte vad dom har i generna kan nästan vad som helst dyka upp utseendemässigt. 

En viktig fråga är dock: Är du säker på att ingen av dina utvalda marsvinsföräldrar är satinbärare? 

Om hanen är satinbärare och en eller båda honorna är satinbärare finns det en risk att få satinmarsvin i kullen och dessa ungar föds med en plågsam dödsdom. Satinsjukan är ett faktum och den är smärtsam, dödlig och det finns inget botemedel. Det är individuellt hur snabbt den utvecklas, men med tanke på vad sjukdomen gör och hur duktiga marsvin är på att dölja smärta skulle jag aldrig våga chansa. 

Ha även i åtanke vad det här kommer innebära. Du skriver att du själv är emot blandrasavel generellt och om du går igenom med det här kommer många av dina argument mot blandrasavel att falla platt, hur bra dom än är. 

Du tog ju ett par blandraskullar på två marsvin med okänd härstamning (antar jag eftersom du kallar dom för blandraser) bara för att du ville göra det. Hur ska du kunna försvara det när andra i din omgivning vill ta kull på sina huskatter, blandraskullar på sina hundar och korsa sina kaniner och hamstrar hur som helst? Hur kan du säga emot och säga att dom gör fel och förvänta sig att dom lyssnar när du själv har gjort samma sak? 

Argumentet att du ville ge din hane en kompis håller inte heller, för marsvinskullar är inte alltid så stora och det finns en överhängande risk att du bara får honor som överlever. Det går att få tag i en hane som sällskap åt din hane på andra sätt och det går även utmärkt att kastrera din hane och sätta honom med dina tjejer permanent så har du en fin flock. 🙂

Har du tänkt på hur du ska göra om din hane inte kan gå med honorna fram tills veckorna innan födseln? Om han stressar honorna när dom är dräktiga ökar risken för toxicos och då måste han ju flytta ut. Han kan bli sittande själv i månader oavsett i och med att marsvin kan vara dräktiga i upp till 72 dygn och ungarna inte ska lämna mamman förrän tidigast 5 veckors ålder och väga minst 300 gram, om jag inte minns fel. 

Det skulle gå mycket snabbare att ge honom sällskap genom en kastrering. Troligtvis även att hitta en annan hane. 

Låter du hanen vara kvar under och efter förlossningen kommer han att para honan/honorna igen, då dom går in i brunst direkt efteråt. Det har jag sett med egna ögon när jag var nio och det var bara med blixtsnabbt agerande som det lyckades förhindras. 

Du verkar dock ganska bestämd på din sak så om du går igenom med det här önskar jag dig lycka till av hela mitt hjärta och jag hoppas innerligt att det går bra för honorna, ungarna, hanen och att det blir en solskenshistoria i såna fall. 🌺

Det är inte kul att behöva leva med konsekvenserna när saker och ting går fel, för det bär du med dig för resten av livet. Detta är du säkert medveten om eftersom du varit uppfödare tidigare, men marsvin är väldigt svåra djur att föda upp. 

Tyvärr har jag ingen gissning på vad din hane är för teckning, men han är jättefin. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Naja1
2018-07-08 19:05
#6

Du skriver att du inte är redo att köpa in ett till marsvin, men du är beredd att ta hand om flera ungar och eventuellt bygga fler burar. Får jag fråga hur du tänker om det? För mig personligen låter det lite bakvänt. Med tanke på att du inte känner dig manad till att sälja marsvin till ägare som tröttnar efter 2 år så kanske du ska fundera på att inte avla överhuvudtaget? Efter du har sålt marsvinet har du ju egentligen ingen kontroll över vad som händer med marsvinet/marsvinen och jag tycker det låter riskablet med tanke på att du nu inte har plats för ett flertal ungar om du inte hittar passande köpare, vad gör du då? Tänk om din kull består av 4 hanar, hur ska du hantera deras beoende situation då? Med tanke på att hanarna antingen behöver säljas, sättas ihop med en äldre herre eller kastreras och sättas ihop med honor. Tänk om de 4 hanarna inte går att sälja? Då hamnar du i en situation där du antingen behöver 3 stycken äldre herrar till (eftersom pappan till din eventuella kull kan ta hand om ett marsvin) samt 3 ordentligt stora burar. Eller så behöver du kasterera 3 stycken, vilket brukar kosta runt 1000-1500 per marsvin och sedan hitta minst varsin hona till varje kastrat. I mina ögon är det absolut enklaste att antingen hitta en yngre hane som burkamrat eller att kastrera honom hos en marsvinskunnig vetrinär och ge honom en eller flera honor.

Annons:
kalindas
2018-07-08 19:19
#7

#5 Tack för ett väldigt långt och bra svar. Går ju själv i samma tankar och det är det som tar emot att avla på dem. Plus att jag har blivit blödigare på äldre dar när det gäller att sälja djur. Samtidigt är jag ju lite nyfiken på färgerna och det är ju det som gör att jag inte släppt det till 100% Jag "tror" inte att hon som fött upp dom avlar på satin. Men jag vet ärligt inte. Har även läst om roan teckningen vilket kan ge defekter på ungar om man dubblerar anlaget, som merle på hund. Så, ja. Jag funderar. Sa till hon som hade hanen innan att jag inte visste om jag ville para, men då hade hon redan tagit med sig honom, så jag sa OK, han får bo här. Men jag får läsa på lite till och fundera lite till… Lutar ev åt kastrering. Men han har bott hör några timmar, vet inte hur tam han är. Men går att klia.

/Elisa

kalindas
2018-07-08 19:40
#8

Är egentligen glad att ni svarar emot mina argumet, för det har suttit ett motstånd i mig hela tiden. Men då övriga tycker att "Självklar ska du ta ungar på sötnosarna" så blir man ju kluven.  😮
För det är ju kul att ta en kull och föda upp och se färger mm
Men så är det, det mer oro att de hamnar rätt och ännu viktigare som skrevs ovan. Vilka gener de bär på!

Så det lutar mer och mer åt kastrering.  

Men fråga är då. Var i närheten av Halland kastrerar de marsvin och vad ligger ca priset på?

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-08 19:57
#9

#8 Husdjurshälsan i Högsbo (Göteborg) är erkänt duktiga på kastrering av marsvin. Kostar 1120 kr enligt deras hemsida. http://www.husdjurshalsan.se/pris.html

kalindas
2018-07-08 20:05
#10

#9 Tack. Kollar upp det. Ska se med klinikerna här i närheten också. De söver med gas, så borde vara snällt nog.

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-08 20:21
#11

#10 Det finns mycket bra information om kastrering, och eftervården efter kastrering i Eragons infohäfte, som kan laddas ned från den här sidan. https://www.eragons.se/infomaterial/

[Gnagare2]
2018-07-08 20:22
#12

 #10 Oavsett sövningsmedel är även efterbehandling viktig,efter operationen.  Om en veterinär som ej är marsvinskunnig gör det minsta fel i eftervården,finns det även en risk där. Jag hade åkt till en marsvinskunnig veterinär och kastrerat.

kalindas
2018-07-09 22:18
#13

Lite allmänna frågor om Lilleman. 🙂
Lilleman har blivit modigare detta dygn han bott hos mig. Han tycker det är ok att bli klappad och han tigger glatt när han hör det låter som mat. Detta tycker jag känns väldigt positivt. 🙂
Jag har i det närmaste bestämt att kastrera honom, skulle kunna lämna tillbaka honom om jag ville, men känner att han kommer få ett bättre liv med mina två tjejer än att fortsätta sitta i bur hos någon annan. Dessutom är han väldigt söt! ❤️
Han ser sund och frisk ut, men behöver lite tips vad jag ska kolla på när jag börjar hantera honom.

  • Klorna har jag inte sett ännu, men gissar att de är långa. Om de är för långa och pulpan växt med, kan det vara en idé att be dem klippa klorna under tiden han är sövd? Dvs om han överlever kastrationen…
  • Han är ganska liten, mindre än mina tjejer som väger 750-800 g och som nog kommer bli större, men ser ok ut i hullet. Han äter bra, så jag hoppas att det inte är nåt fel på tänderna, pälsen ser fin ut, inga kala fläckar.
  • Vill fortfarande gärna veta vad han är för teckning. Jag tror han är Magpie eller Harlequin, vad tror ni?

Den här pojken kommer bli en dyr historia för mig, men kan som sagt inte med att lämna tillbaka honom. Kan ju som sagt ta kull på honom och låta det bekosta hans kastrering 😉, men ska jag vara ärlig är jag inte speciellt sugen. Tanken att ta kull på tjejerna var ju mest för skoj skull och som nån skrev ovan. Ska jag vara helt emot medveten blandrasavel, så kan jag ju knappast hålla på med det själv.

/Elisa

Annons:
Baadeh
2018-07-09 22:51
#14

Men är du seriös ts? Du vill ta en kull för att se vilka färger som dyker upp? Om du tänker så ska du inte ens vara med djur. Hårda ord…

kalindas
2018-07-09 22:53
#15

#14
Har du läst mitt sista inlägg?

/Elisa

Baadeh
2018-07-09 22:57
#16

#15 "Kan ju som sagt ta kull på honom och låta det bekosta hans kastrering" Du vill fortfarande göra det men är inte lika sugen längre. Att ta en kull för att se vilka färger som kommer upp är ren idioti enligt mig. Nu kommer jag säkert bli halshuggen men det går jag med på.

kalindas
2018-07-09 23:00
#17

#16
Varför skulle du bli halshuggen? 🙂
Jag tycker det är kul med genetik och färger och det förnekar jag inte. Sen har visst min lilla 😉försvunnit från sista inlägget.

/Elisa

Baadeh
2018-07-09 23:02
#18

#17 Kommer säkert bli halshuggen från personer som sysslar med oseriösavel

kalindas
2018-07-09 23:06
#19

#18
Kan de inte ta det så ska de inte syssla med oseriös avel. Det är därför jag backar nu, för allt i mitt normala tänk säger emot att jag ska para dem. Men just min nyfikenhet på vad det hade blivit i denna kombinationen, är det som fortfarande ger ett litet sug. Samtidigt tycker jag det är jäkligt fel tänk, då jag nog hade strypt en person som kommit med samma kommentar om de ville para sina huskatter… 😉
Men nu kommer jag välja att kastrera honom istället och tar då bort ett stressmoment. Får bara hoppas han överlever det…😐

/Elisa

Baadeh
2018-07-09 23:17
#20

#19 Vad bra att du backar :) Se till att kastrera honom och sedan sätta in honom med en hona.🙂

Annons:
kalindas
2018-07-09 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20
Han ska få bo med mina två tjejer. 🙂

/Elisa

Baadeh
2018-07-09 23:34
#22

#21 Vilken stor och fin bur :)

[Gnagare2]
2018-07-10 09:34
#23

#21 Det var en bra och rymlig bur. Får jag fråga vad du har för underlag?

Baadeh
2018-07-10 10:12
#24

#23 Ser ut som jord.

[Gnagare2]
2018-07-10 10:22
#25

#24  Blev nyfiken på vad hon har på golvet i buren. Eller kan det vara torv?

[Gnagare2]
2018-07-10 10:39
#26

#25 Eller är torv och jord samma sak?  Har kutterspån till mina burar,men har börjat fundera på om jag ska byta  underlag. Därför blev jag nyfiken.🙂

kalindas
2018-07-10 12:05
#27

#23-24-25
Det är Easy Strö (hackad halm)

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-07-10 13:02
#28

#13 Hur gammal är han, och vad väger han? Nyinflyttade marsvin kan tappa lite i vikt i början innan de vant sig vid sin nya miljö. Det är alltid klokt att väga marsvinen regelbundet, så att man har koll. Ännu viktigare med nya marsvin. När det gäller klorna så vänta inte, utan klipp lite och ofta (varje eller varannan vecka) om de är långa. Då drar pulpan sig tillbaka. Blodstopp är bra att ha hemma ifall man trots allt råkar klippa i pulpan. Långa klor är plågsamt för marsvinet, så det är bra att komma igång.

kalindas
2018-07-10 14:21
#29

#28 Han ska vara ca 2 år. Väger han när jag kommer hem. Skulle gissa på 700-800 g, när man ser honom.

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-10 14:32
#30

#29 Det låter verkligen väldigt lite för en så pass gammal hane.

kalindas
2018-07-10 17:42
#31

#30
Han vägde mer än han såg ut att göra. 🙂
~875 g
Men han var inte jättegrov, så skadar säkert inte att ge han lite extra. Klorna var😮, men ska se om de går att fixa hos veterinären, svårt att se då de var svarta. Bortskämd med vita på damerna. Måste förresten klippa klorna på de nu igen…

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-10 17:53
#32

#31 Även svarta klor går att klippa hemma. Om du bara tar lite i taget så blir det inget blodbad ens om du råkar nudda pulpan. Lite blod är ingen fara. Det är mycket, mycket värre med för långa klor. Mina vuxna hanar väger mellan 1100-1300 g, så jag tycker han verkar liten. Hur känns han i kroppen?

kalindas
2018-07-10 18:09
#33

#32
Tyckte att han kändes lite tunn, så han behöver nog gödas lite. Tips på vad jag ska ge honom?
Behöver man maska av marsvin? Med vad i så fall?

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-10 18:19
#34

#33 Ärtplättar är bra, då de innehåller mycket protein. Ett tiotal per dag kan han säkert få. Fri tillgång på kornkross eller fiberhavregryn. Sen brukar pro fibre rabbit vara uppskattat. Det hjälper honom att få balans i tarmsystemet så att han bättre tar upp näringen i den mat han äter. Och förstås hö och grönsaker, men det är ju självklart. Man brukar inte maska av marsvin.

Annons:
kalindas
2018-07-10 18:24
#35

#33
Ärtplättar? Är det nåt man gör till dem?
Havregryn har jag så det kan både han och tjejerna få.

/Elisa

Chinesecrestedlover
2018-07-10 18:44
#36

#35 Antar att det är dessa som avses (ärtplättar/ärtflingor/valsade ärtor/torkade ärtor): https://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/nyttigt-kaningodis/nyttiga-artflingor-1-kg-1362.html

Ljungåsen
2018-07-10 18:49
#37

#36 Helt rätt. Det var sådana jag menade. De har alldeles för många namn.

kalindas
2018-07-10 18:51
#38

#36/37 Ska se om jag kan köpa och testa en påse, borde ju även funka att ge till min hund i maten. Har letat efter liknande till honom innan.
För ca 100 år sedan då jag jobbade i djurbutik så köpte vi in en stor säck med puffade ärtor och morötter, har inte hittat de sen dess.

/Elisa

kalindas
2018-07-11 10:32
#39

Bokad tid till kastrering den 2/8. Så nu är det bara att hålla tummarna att det går bra både under och efter kastreringen…

/Elisa

Ljungåsen
2018-07-11 10:58
#40

#39 Eragons har en del information om kastrering här https://www.eragons.se/kastrering/ Och ännu mer om framför allt eftervården i sitt infohäfte som kan laddas ner här https://www.eragons.se/infomaterial/ Hoppas det går bra. Det är ett mycket klokt beslut du tagit!

kalindas
2018-07-11 15:09
#41

#40
Jag har laddat ner broschyren så jag tänkte jag ska läsa den sen. Tänkte lägga papperskydd till honom att sitta på och dela av hans bur. Tror det blir bra.

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-07-11 15:23
#42

#41 Det tror jag också. Det är alltid klokt att vara påläst.

Upp till toppen
Annons: