Annons:
Etikettfoder
Läst 1149 ggr
[rumelle]
2018-07-10 12:57

Har ni hö i vinter?

Som många nog har märkt har vi en väldigt varm och torr sommar. Detta har drabbat skördarna av hö, framförallt i Skåne där första skördarna gav 1/3 av vad de brukar ge, och pga torkan växer det knappt något nytt hö. Större mängden av det hö som säljs kommer just från Skåne. Många bönder kommer inte att sälja hö i vinter då det behöver fodret till sina egna djur. Så ni som brukar köpa direkt från en bonde bör kolla upp så att ni får fortsätta köpa hö över vintern.
Jag har själv ingen jättekoll, men min syster som sysslar med hästar säger att det är en riktig kris! Många tittar på möjligheten att importera hö från bl.a. Polen och Estland. Jag fick tipset om att börja bunkra hö inför vintern till mina marsvin redan nu. Har köpt in en del. Jag har också turen att ha ett område på tomten där det alltid är fuktig mark och finns rikligt med gräs även nu när det annars är torrt överallt. Så jag plockar stora mängder gräs varje dag nu för att torka inför vinterhalvåret. 

Så titta över så att ni inte står utan hö till era små vänner i vinter. Om ni har möjlighet att plocka gräs och torka så kan det vara guld värt!

Annons:
Ljungåsen
2018-07-10 13:34
#1

Vår höleverantör påstår att deras skörd är ungefär lika stor som vanligt, och jag känner mig inte särskilt oroad för att det ska bli omöjligt att få tag i hö. En stor skillnad mellan att vara marsvinsägare och att vara hästägare är ju mängderna som behövs. Priset kommer säkert gå upp, och i värsta fall får jag köpa svindyrt importerat smådjurshö till mina små vänner.

kalindas
2018-07-10 18:28
#2

Har ett par balar här hemma som jag fått av min hyresvärd till marsvinen. Hästhö, så det bör ju vara helt ok. Bör räcka ett tag hoppas jag. Kan även ligga kvar några äldre balar på logen om det är kris. Annars köper jag hö till dom.

/Elisa

[Gnagare2]
2018-07-10 21:28
#3

Detta med att plocka gräs för att göra hö av,togs upp till diskussion här på forumet för ett tag sedan. 

Då framkom att man helst inte ska skapa eget hö av gräs man plockar,för att det jäser i magen på dom?  Men här står det att man visst kan skapa eget hö….hm…..intressant.

Vad gäller egentligen? Någon som vet?

kalindas
2018-07-10 21:32
#4

#3
Skulle nog vilja säga att det beror lite på var du tar höet ifrån och hur du torkar det.  Visst kan du göra hö av fint långt gräs eller äng om du har tillgång till det. Men det är viktigt att det får torka i solen och att man vänder/luftar det minst en gång om dagen. 
Får du det bara torrt och fint ska det inte vara någon större fara för mögel.

/Elisa

[rumelle]
2018-07-10 22:33
#5

Har aldrig hört att det skulle vara någon sådan konstig skillnad på hö och på gräs som man torkar själv. Nackdelen kan vara om man inte får tag på tillräckligt grovt gräs att plocka/torka. Det ska ju inte bara vara gott för marsvinen, utan ha lite slipeffekt på tänderna också. Sen får man ju se till att det blir ordentligt torrt. Jag har lagt ut flera lastpallar som gräset får torka på. Sedan förvarar jag det i papperskassar så att ingen fukt kan komma in och bli kvar. Man känner lätt på doften om höet har börjat bli mögligt.

[Gnagare2]
2018-07-10 23:12
#6

Njae. Jag måste ringa bonden jag brukar köpa hö av imorgon för att höra om han kan fortsätta sälja till mig. Om han svarar nej,får jag stora problem,eftersom jag har 21 marsvin…..

Det hela är en smula frustrerande,då jag äger en markplätt där jag skulle kunna ta hö ifrån,men eftersom jag inte äger en traktor eller annan utrustning,kan jag ej ta hand om gräset på min egen mark….😭

Annons:
[rumelle]
2018-07-10 23:31
#7

#6 Oj, ja då har du många munnar att mätta! Håller tummarna för att din bonde fortfarande kommer att sälja till dig. 
Jag har visserligen bara 3 marsvin. Men jag sitter också och funderar på hur jag skulle kunna få mer gräs/hö från egen tomt. Har en del som man skulle kunna göra en liten åker av, men det kräver mycket arbete och maskiner som jag inte har. Men kan bli ett projekt till kommande år! Hade ju inte varit fel att vara självförsörjande med hö till marsvinen.

Ljungåsen
2018-07-11 06:14
#8

#5 Jag länkar till förra diskussionen om att torka gräs till hö, så slipper jag skriva samma sak en gång till. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5b2521e8ce12c4223a0012ad-skapa-eget-ho

[Gnagare2]
2018-07-11 07:30
#9

#8 Det hela är lite mer komplicerat än så,för mig. Har inte velat skriva detta innan,det blir för personligt,men nu när du länkade till mitt inlägg,skriver jag ändå hur min verklighet ser ut.

Jag flyttade till min gård i höstas,första sommaren här,med andra ord. Har aldrig någonsin ägt en liten gård förut,med tillhörande mark. 

Nu i veckan kom det en traktor och slog gräset på min markplätt. Ovan av situationen,vågade jag inte gå fram och presentera mig som nya ägaren av marken. Vad säger man?

"Hej,jag heter XX ,jag köpte denna mark i höstas,och nu slår du gräset på min mark,"

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska lägga fram det. Det kan ju vara så att han som körde traktorn inte vet att marken har bytt ägare,men oavsett tycker jag detta är en mycket pinsam situation,och vet helt enkelt inte hur jag ska tackla detta. Som nyinflyttad vill jag ju heller inte göra mig ovän med någon här i byn….

Och nu kommer ytterligare en fakta. Även om dom skulle låta bli att slå på min mark,så har jag ändå ingen utrustning att ta hand om allt hö….

Jag hamnade helt plötsligt i en mycket jobbig och oväntad sits i denna torka,med 21 marsvin…..😭

Ljungåsen
2018-07-11 07:49
#10

#9 Den största anledningen att länka till din gamla tråd var för att jag skulle slippa förklara (igen) varför det är en dålig idé att torka gräs klippt av gräsklippare. Om man lyckas skära av gräset och sedan torkar det ordentligt (och det är gräs av rätt typ!) så fungerar det förstås att göra gräs till hö. Det var absolut inte min mening att hänga ut dig på något sätt alls. Jag förstår att det blev en knepig situation när du såg en traktor på din mark, som slog ditt gräs, som du säkert hade andra planer för. Det är oerhört lätt att i efterhand veta vad man skulle gjort, men inte lika lätt i stunden. Jag hoppas det ordnar sig för dig och alla marsvinen.

[Gnagare2]
2018-07-11 08:36
#11

#10 Nejdå,det är ingen fara. Du har inte hängt ut mig. Jag har hängt ut mig själv.. Och det får jag väl bjuda på nu i efterhand,gissarjag😎

[rumelle]
2018-07-11 08:56
#12

#8 Aha, nej jag menade absolut inte gräsmattegräs klippt av gräsklippare. Utan tog kanske lite för givet att alla förstod att det ju var grovt långt gräs jag menade, som man torkar till ängshö mer eller mindre.

kalindas
2018-07-11 10:29
#13

#9
Självklart måste du säga till han som tog ditt gräs att det är din mark! Varför skulle de bli sura om du sa till, det är ju din mark!
Alternativt om du inte vill bråka om det så köp billiga plastpinnar och snören och hägna in. Sätt en skylt "Privat mark"
När det gäller att slå gräset så hittar du säkert någon lie du kan slå med, behövs ingen mer avancerat. Sen kan du räfsa ihop det i rader och vända höet med en grep 1-2 ggr dagen i ca 3-4 dagar.  Regnar det inte så torkar det fort.
Lägga det på pallar som en skrev ovan funkar ju också.
Hoppas att du får hö till dina grisar. 🙂

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-07-11 10:55
#14

#12 Det trodde jag inte du menade heller, men jag upplevde att det fanns risken att någon annan kunde tolka det så. Även om det är brist på hö så är torkat gräsklipparklippt gräsmattegräs inget okej alternativ.

[Gnagare2]
2018-07-11 11:36
#15

#13  Tack för ditt fina svar.

 Ja jag måste prata om detta med personen i fråga. Är bara så förbenat konflikträdd.😎 Speciellt när man är nyinflyttad,vill man inte göra sig ovän med någon.  Men nu i höbrist tider måste jag ta tag i detta och prata med dom. Tack för tipsen med lie.

kalindas
2018-07-11 15:18
#16

#15
Tror inte du behöver oroa dig. Säger du bara "Hej jag heter XX och är nyinflyttad här. Såg att ni slog gräs på min åker och det är ok, om ni tar det som hö, men jag skulle i utbyte gärna vilja ha X antal balar per år av det som betalning. Då jag har väldigt många marsvin som behöver hö" 🙂
Då slår du flera flugor i en smäll. Du slipper bråka med grannen, gör ett önskemål om att de ska tas hö och inte ensilage på åkerplätten och att du vill ha färdigpressade balar som betalning.
Skulle det nu vara att han säger att han arrenderat marken av förra ägaren och att det löper på ett visst antal år. Så får du bara be honom visa papper på det och ev göra ett avtal via det.
För tyvärr är det så att om du köper ett hus där marken är utarrenderad i 10 år och det är 8 år kvar, så har jag för mig att du inte kan säga upp den hur som helst.
Men då kanske bonden är såpass snäll att du klan få hö till dina grisar istället.

/Elisa

Gronstedt
2018-07-13 12:38
#17

Jag har sly och gräs och örter på min tomt, om någon känner för att komma och skörda. Det går inte att köra med maskiner, utan det är handverktyg som gäller, men sådana finns här. Jag måste röja nu under sommaren, men det vore ju bra om det kom något djur till nytta! Slyn är mest alm, ask, al och sälg och lönn.

Finns utanför Älvängen  norr om Gbg.

Lillyrod
2018-07-17 10:25
#18

Jag har frågat "min" höleverantör och de räknar med att kunna hålla smådjuren med hö i vinter. De kommer dock inte att sälja större kvantiteter som till häst osv som de brukar göra.

Upp till toppen
Annons: