Annons:
Etikettfoder
Läst 1713 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-22 14:23

Foderfrågor - frågor kring vad som ska inhandlas

Hej!

Här kommer lite foderrelaterade frågor, för jag känner mig aningens osäker kring vad som ska inhandlas inför (förhoppningsvis) "grisarnas" ankomst. 

Kraftfoder/C-vitamin/Grönsaker:

Vet att marsvin ofta inte behöver kraftfoder, men i mitt fall så är jag ganska säker på att det kommer behövas. Jag kommer nämligen skaffa skinnysar/”skinnypigs” (nakna) och dessa kräver ju mer mat än ”vanliga” marsvin för att hålla värmen och hålla en bra vikt också såklart.

1)    Pellets – hört bra om Oxbow, stämmer det? Finns det fler bra pellets för marsvin (som vad jag förstår ska ligga lågt i kalcium för att undvika problem)?

2)”Kligröt” – recept på bra såna? Så jag vet vilka ingredienser som behöver inhandlas. Läst på vissa ställen att man kan ha i osötad nyponsoppa…men var hittar man det? Köper man nyponmjöl och gör själv eller finns det osötad att köpa?

3)    Från säker till förvirrad över c-vitamin. Lite hjälp skulle uppskattas 😊 Har lärt mig och vetat sedan länge att marsvin får i sig den mängd c-vitamin de behöver genom de grönsaker de får, samt eventuell berikad pellets. Att det är onödigt att ge c-vitamintillskott (zoobutiker som tjänar pengar men inget annat) …men nu har jag plötsligt blivit lite osäker på om jag kanske är fel ute? Har sett många på Youtube t.ex. som annars är välinsatta i marsvinsskötsel (i alla fall så vitt jag kan bedöma) och som ger sina marsvin c-vitamintillskott i form av tabletter exempelvis. Att c-vitamin i vattnet är bortkastat, det verkar alla vara rörande överens om i alla fall och det känns ju skönt att veta att jag inte är helt ute och cyklar…men hur är det med tabletter och dylikt? Vad jag förstått så behöver marsvin inga jättemängder grönsaker för att täcka behovet av c-vitamin, så känns ju som att man skulle ge ett överskott snarare om man ger piller också…och det verkar ju onödigt, eller? Vid misstanke om att marsvinet får i sig för lite c-vitamin (eller tidigare fått i sig för lite) ex. vid misskötsel (tidigare då alltså, har inga planer på att missköta mina ”grisar”), eller de är sjuka och inte vill äta (och t.ex. matas med Critical Care) har jag läst eller hört någonstans att man kan ge de lite ren askorbinsyra? Att det annars räcker med de grönsaker de äter (om de ej är sjuka eller så då som sagt). Vilket är det som stämmer? Tillskott varje dag eller endast askorbinsyra vid misstanke om att de har fått/får för lite c-vitamin? Naturligtvis menar jag att de då får grönsaker varje dag!

4) 

5)   Grönsaker/frukt som kan vara ”stapelvara”? Försökt sätta mig in i vad man kan ge och inte kan ge till sina små ”grisar” och känner mig lite förvirrad. Sist jag hade marsvin (för vad som känns som 100 år sedan, haha) så vet jag att jag ofta gav vitkål, paprika och persilja till mina små herrar…men hur är det egentligen med det? Kål = kan bli uppsvällda/gasiga och persilja har jag förstått innehåller mycket kalcium = ej så bra om jag förstått det hela rätt? Broccoli har jag hört olika om – bra och kan ges ofta eller dåligt (ger gaser) och ska inte ges alls!? Vilka grönsaker är bra och kan ges mer än bara någon gång ibland? Skulle vara smidigt att kunna ha några grönsaker som ALLTID (i stort sett i alla fall) finns hemma som ”bas” liksom och som sedan kan varieras med vad man lägger till för grönsaker/frukt/bär eller vad det nu är i övrigt, tänker jag. Sen så kan det ju naturligtvis variera lite vad man hittar i butiken beroende på säsong osv. men skulle vilja veta vilka grönsaker som är säkra och bra att ge dagligen (eller i alla fall i stort sett dagligen)? Hur mycket grönsaker/”gris” känner jag mig också lite osäker kring – vissa verkar ge massor flera gånger om dagen, medans andra ger enstaka bitar och inte alls lika ofta? Hur gör ni?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[Wijnja]
2018-07-22 14:57
#1

Pellets sånt skräp använder jag inte mina får kornkross

Ljungåsen
2018-07-22 15:37
#2

Det finns en del teorier om att processad mat som pellets kan vara en bidragande orsak till urinsten. Vill du ge pellets så har Oxbow essentials en bra kvot mellan kalcium och fosfor. Det är just den kvoten (som ska vara 1,5:1) som är det som är viktigt. Mer kalcium än så är inte bra. Här på sajten finns Artiklar om både alternativt kraftfoder och om kligröt. C-vitamin genom berikad pellets känns som en amerikansk uppfattning. Här i Sverige finns det ett antal olika skolor. Antingen så säkerställer man att man ger tillräckligt c-vitaminrika grönsaker så att behovet täcks på så vis, eller så ger man någon form av tillskott, ofta askorbinsyra. Antingen uppblandat med vatten med spruta direkt i munnen, eller på en gurkskiva. Critical Care innehåller extremt mycket c-vitamin, så ett marsvin som stödmatas behöver inte extra. Paprika är c-vitaminrikt och bra. Kål (och broccoli är en kålväxt) kan ge gaser hos en del marsvin, men vanligast är nog att de tål kål bra. Persilja bara i mycket små mängder, då den innehåller så mycket kalcium. Så hur gör jag? En del av mina marsvin har fri tillgång till kornkross. En del får portionerad mängd till kvällen. Alla får enstaka ärtplättar och pellets som godis. Mina äldre får enstaka pro fibre rabbit som godis. De får alla en gurkskiva med pyttelite askorbinsyra på varje morgon, och ungefär en deciliter blandade grönsaker var per dag. Ofta någon form av kål, morot, paprika. Sallad ibland bara för att de tycker det är gott.

Chinesecrestedlover
2018-07-23 17:03
#3

#1 Ok, tack för tips om kornkross 🙂

#2 Oroade mig inte alls för urinsten sist jag hade "grisar" men nu när jag läst om det och sett klipp på youtube som tar upp ämnet så oroar det mig desto mer. 

Ok, tack för tips om artiklarna. Får skylla på att jag blivit lite "hemmablind" eller nåt för jag  har glömt söka på forumet efter kraftfoder/kligröt 😞

"C-vitamin…"  

Jag vet inte om du missförstod eller bara skrev så ändå för att informera (varmt så jag kanske uppfattar fel p.g.a. min "kokande" hjärna, haha)…men för att förtydliga så menade jag inte att pellets på något vis skulle tjäna som den enda c-vitaminkällan. Jag menade att pellets (som antagligen innehåller mer eller mindre c-vitamin)i kombination med c-vitaminrika grönsaker varje dag, skall täcka behovet av c-vitamin utan problem. Samt att det även skall vara enkelt att täcka behovet av c-vitamin enbart genom att ge bra grönsaker (och därmed inte behöva något tillskott varken i form av pellets eller annat då). 

Inte amerikansk uppfattning, utan bara uppfattningen som jag haft sedan jag gick djurvårdarutbildningen och hade marsvin senast (även om jag ändå hade lite extra grejer för att gardera mig…mer info finns här nedanför).  Råden osv. kan ju naturligtvis ha ändras genom åren vilket är varför jag frågar saker och läser på 😉.

Tack för informationen kring Critical Care. Jag har fått uppfattningen att det är ett "fullfoder" men samtidigt läst/hört någonstans att c-vitamin skulle tillsättas då man stödmatar = lite förvirrad, haha. 

Ok, bra tips med grönsaker, mängd osv. 

Min nya research kring marsvin har fått mig att inse att jag nog hade en väldig tur sist jag hade marsvin (ingen urinsten t.ex….puh…). Mina grabbar fick  nämligen ganska ofta någon slags specialpellets "Persiljepellets" (som skulle ge mer c-vitamin) och Persilja i ganska stora mängder färskt. Utöver detta fick de sedan "vanlig pellets" (tror att jag hade Lottie eller nåt från Granngården och ibland så kallad c-vitaminpellets  i lösvikt från zoobutiken).  Förutom hö, grönsaker/frukt och grenar att gnaga på då såklart. 

Jag hittade specialpelletsen…trodde inte de sålde sånt fortfarande, men det finns tydligen kvar på marknaden: https://www.crtzoo.se/smadjur/foder/vitaminer/vitakraft-vita-c-forte-100g-6748

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-23 17:24
#4

#3 Jag trodde inte att du menade att pellets skulle vara den enda C-vitaminkällan. Däremot så har jag varit av den uppfattningen att de enda som pratar om pellets som C-vitaminkälla överhuvudtaget är just amerikaner. Så kanske det inte är, men det är så jag har upplevt det. Du kan säkert tillfredsställa C-vitaminbehovet genom grönsaker enbart, om du räknar på saken. Guinealynx har en rätt bra kalkylator, som inte bara räknar c-vitamin utan även kalcium-fosfor-kvot i grönsaker. Kan laddas ner här. http://www.guinealynx.info/diet_ratio.html Och ja, det finns fruktansvärt mycket skräpmat för smådjur på marknaden.

Lillyrod
2018-07-23 17:31
#5

Jag har aldrig gett mina något tillskott för c-vitamin utan de har klarat sig med grönsaker. Det är så små mängder de behöver för att klara dagligt intag så jag tror inte man behöver vara orolig för det : )

Om någon har varit dålig så har man ju stödmatat och då får de i sig med CC så det räcker.

Ljungåsen
2018-07-23 17:35
#6

Hittade den här länken, med bilder på hur mycket c-vitamin en del grönsaker innehåller. Rätt intressant. http://www.fagelkliniken.se/djurslag/gnagare/marsvin/c-vitamintillskott-en-guide

Annons:
[Wijnja]
2018-07-26 09:15
#7

Förlorade aragon i urinsten kornkross kan ge ge eller havre kross men havre kross är fetare för ett marsvin

Chinesecrestedlover
2018-08-02 17:13
#8

Hej och tack allihop för era svar! 

En till fråga kring spannmål och vad man kan ge/inte ge:

Jag hittade inget kornkross i min lokala butik (kan såklart åka till en annan butik …men det är rätt långt m.m. och om jag slipper sätta mig i en sjukligt varm buss just nu så skulle det ju vara trevligt, haha).

De hade dock Korngryn från GOGREEN  http://www.gogreen.se/produkter/matgryn/korngryn/ Det står att det är klippt korn? Kan man ge det/är det samma som kornkross? Tänkte om det bara är ett annat namn (skiljer mellan märken eller så) eller om det är två olika saker? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-08-02 17:21
#9

#8 Korngryn och kornkross är inte samma sak. Korngryn är skalat, delat korn och är mindre fiberrikt och mer kaloritätt än kornkross, som är helt, krossat korn med skal och allt. Kornkross finns inte i matbutiker. Det köper man i 20-kilossäck på exempelvis Granngården eller annan foderbutik för lantbruksdjur.

Chinesecrestedlover
2018-08-02 17:24
#10

#9 Aha! Ok, men då ska jag kolla andra butiker då, haha. Trodde man kunde hitta det i matbutiken…my bad😂

Lillyrod
2018-08-02 19:56
#11

Jag har både kornkross och fyrkornskross i affären. Från Saltå Kvarn. Små förpackningar som står bland bakgrejorna : )

[Wijnja]
2018-08-02 20:10
#12

Lillyrod hur ser fyrkornkross ut

[Wijnja]
2018-08-02 20:10
#13

Har kornkross

Annons:
Lillyrod
2018-08-02 20:12
Ljungåsen
2018-08-02 20:14
#15

#11 Skillnaden mellan Saltå kvarns kornkross och den man köper på exempelvis Granngården är att Saltå kvarns saknar skalet på kornet. På så vis liknar den mer korngryn än "riktig" kornkross.

Chinesecrestedlover
2018-08-02 21:07
#16

Tack igen för era svar 🙂

En följdfråga: 

När jag hade kaniner och köpte stora säckar havre (och ibland någon pelletssäck) så gick det åt ganska snart i och med att jag hade rätt många kaniner (oftast i alla fall, vid några tillfällen hade jag bara två men oftast var de betydligt fler). De var utekaniner och behövde därför rätt mycket kraftfoder vintertid för att klara sig i kylan. Fick inte speciellt mycket sommartid dock (annat än när jag hade växande ungar eller dylikt). Förvarade det då i ett förråd/liten "bod" utomhus. Vid något tillfälle råkade säcken bli blöt och jag fick kasta den (möss tog sig in någon gång också och ställde till det lite för mig, haha), men annars höll det sig fräscht. 

Om man har tre "grisar" (som antagligen kommer äta mer än "normalt" eftersom de är nakna…så kanske borde räknas som det dubbla antalet "grisar" eller nåtSkrattar) kommer de hinna äta upp 20 kg kornkross innan det blir dåligt/kan det bli dåligt (eller håller det sig "för evigt")? Hur förvarar man det bäst? Nu bor jag till skillnad från när jag hade kaniner i lägenhet och har visserligen ett förråd utomhus…men vill inte råka locka dit möss eller nåt (tror det skulle ogillas av hyresvärden)😉.  

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-08-02 21:27
#17

#16 Jag har sju marsvin och en kanin, och här hinner det inte bli dåligt. Jag häller över i plasthinkar med lock, och förvarar i förrådet.

[Wijnja]
2018-08-03 11:13
#18

Havrekrisp funkar det

Ljungåsen
2018-08-03 11:22
#19

#18 Nej. Det innehåller socker, och socker är inte bra för marsvin.

[Wijnja]
2018-08-03 12:43
#20

Havrekross

Annons:
Ljungåsen
2018-08-03 13:07
#21

#20 Havrekross fungerar.

[Wijnja]
2018-08-03 15:32
#22

Tack

Chinesecrestedlover
2018-08-09 15:12
#23

Ok…här kommer en "idiot-fråga"  men jag blev osäker…så måste fråga så mina småttingar inte får ont i magen eller så. Om man ska ge kornkross/havrekross/havregryn eller dylikt - helt enkelt spannmål men som inte är kli eller hel (havre då)…ska man ge det torrt eller blöt som med kligröten?

Ljungåsen
2018-08-09 15:28
#24

#23 Det går fint att ge torrt.

Chinesecrestedlover
2018-08-10 01:25
#25

#24 Ok, tackar 😃

[Wijnja]
2018-08-10 15:24
#26

Har du minifom hemma

Lillyrod
2018-08-10 15:50
#27

Minifom använde jag till mina barn när de var små. Jag har aldrig haft någon nytta av det till marsvinen 😃

Annons:
Ljungåsen
2018-08-10 16:06
#28

#27 Jag har minifom hemma. Dels för att jag har en kanin (som ju har ett känsligare matsmältningssystem än marsvin), och dels för att jag varit med om ett marsvin med fruktansvärda mängder gaser. Hans mage var stor och hård, och han skrek av smärta. Om jag hade vetat då vad jag vet nu så hade han fått minifom i ett tidigare läge, och sluppit den plågan.

Lillyrod
2018-08-10 20:22
#29

Det funkar säkert jättebra till marsvin också men jag tänkte mest på att det inte är det första man behöver fylla på husapoteket med 😉

Ljungåsen
2018-08-11 09:47
#30

#29 Hur mycket man behöver ha hemma tror jag styrs mest av var man bor. Om man bor relativt nära en större stad med dygnetruntöppna apotek och djursjukhus, så behöver man inte lika mycket som om man bor på landsbygden, långt ifrån allting. Djur verkar ha en tendens att insjukna på fredagskvällar.

Lillyrod
2018-08-11 12:38
#31

Ja för det mesta sker det på en helg iallafall. Tyvärr har ingen av mina marsvinsveterinärer helgöppet men en gör hembesök om det skulle krisa riktigt : )

Chinesecrestedlover
2018-08-12 01:08
#32

Öh…en lite annan typ av fråga men ändå relaterad till foder😉 En riktig "skitfråga" haha… 

Mina tjejer bajsar plötsligt väldigt ljusa och torra "pluttar" ? Tror jag råkat ge för mycket grönsaker (mitt ögonmått var visst "aningen" fel…när "pluttarna" ändrade färg så mätte jag med dl-mått och insåg att de fått betydligt mer än jag trodde…tyckte inte det såg så mycket ut😞…). Har minskat ner nu såklart, men tänkte att jag frågar här i fall det skulle kunna vara någon annan anledning till deras plötsligt "konstiga" bajs. 

Ger nytt fräscht hö flera gånger om dagen och tycker att det höet verkar vara av bra kvalitet, ser "grönt" och fint ut och luktar gott osv. Köpt i Zoobutiken (fick ej tag i någon bonde nu i hökrisen) men detta höet tycker jag ser betydligt fräschare ut än vad hö från butik brukar göra. Hoppas verkligen inte det är höet det är fel på (tänker näringsmässigt då, det är absolut inte mögligt eller så, har haft med hö att göra hela livet så skulle definitivt märka om det var något galet på det viset).

Bild på det ljusa bajset:

Bild på höet (väldigt "grönt" och fint i verkligheten, blir inte riktigt samma färg på bild):

Så nervös att göra fel med mina små tjejer. Det var så länge sedan jag hade marsvin sist och dessa små är ju nakna dessutom (även om jag haft nakna hundar i massor med år och läst på väldigt mycket kring just skinnys/skinnypigs…så är det ju inte riktigt samma sak som att faktiskt ta hand om de små liven…vill ju naturligtvis att mina små sötnosar ska må bra).

Ljungåsen
2018-08-12 06:54
#33

Jag tycker pluttarna ser jättebra ut. De blir ljusare och torrare om marsvinen äter mycket hö, och mörkare och lite blötare om de äter mer gräs, grönsaker eller kraftfoder. Höet ser också bra ut. Jag rekommenderar att du väger dem en gång i veckan, vid samma tidpunkt, och skriver upp vikten. På så vis märker du tidigt om de äter tillräckligt. Jag har förstått att nakenmarsvin behöver mer mat än vanliga marsvin.

Chinesecrestedlover
2018-08-12 13:36
#34

#33 Ok, blev orolig att det var något fel…puh! 

Sett på olika ställen de som säger att blir de torra och ljusa så är det fel på höet (fel ur näringssynpunkt då) eller så får de inga grönsaker (i mitt fall gav jag dock aningens för mycket tror jag…inte för lite i alla fall). 

Jo nakna djur överlag behöver ju äta mer (mycket mer) så det var väl lite därför jag var extra orolig att något var fel…och varför jag råkade ge vad jag nu tror blev aningens för mycket grönsaker, haha. Men jag vet egentligen inte riktigt… de ska ju liksom ha mer mat… så då kanske de ska ha även mer grönsaker än "normala" marsvin också. Kände dock att de kanske fick i sig för mycket annat och åt för lite hö…men om du säger att "pluttarna" blir så av mycket hö så kanske jag kan sluta oroa mig för det. 

Ett tydligt exempel på skillnaden pälsad vs. naken är när min hund Cain (som tyvärr gått över regnbågsbron för två år sedan) skulle utredas för allergi och veterinären gav mig ett recept på hemlagad mat som jag skulle följa under en period. Han gick ner extremt mycket och såg tillslut ut som om han precis kommit ut från Auschwitz😮!  Detta gjorde att jag gick ifrån det veterinären sagt och ökade portionerna tills han kom upp i och höll sin normala vikt. Han var en Chinese Crested (Kinesisk nakenhund) och vägde normalt 5,5-5,6 kg (vägde väl strax under eller kring 4 eller nåt när jag höll mig till det veterinären sa). Han fick äta portioner som enligt veterinärens tabell/recept skulle ges till en hund på ca 30 kg för att hålla sin vikt! 

Läst någonstans att marsvin äter mer hö än kaniner…men tycker inte alls det stämmer (mina kaniner åt extremt mycket mer hö än tjejerna gör, vi kallade de skämtsamt för mini-hästar liksom) vilket även det gjorde mig orolig att tjejerna inte fick rätt "andel" hö gentemot övrig mat. De kastar sig ju över både grönsaker och kraftfoder (kligröt speciellt är mums😃) så tänkte om de därmed åt för lite av höet. Tycker jag mest kastar hö som blivit nedtrampat och kissat på, haha…men ser ju såklart att de sitter där och mumsar också och de blir ju glada så fort det får nytt hö. 

Väga en gång/vecka låter som en klok idé…ska kolla efter någon bra våg.

Annons:
Ljungåsen
2018-08-12 14:09
#35

#34 Mina marsvin får ljusare pluttar på vintern då de äter mer hö, och mörkare på sommaren då de äter mer gräs. I övrigt är det ingen större skillnad på vad de får att äta. De får grönsaker två gånger om dagen, ungefär en deciliter blandade grönsaker per marsvin per gång. I två av lådorna har de fri tillgång på kornkross. I den tredje får de 1 msk var på kvällen, för i den lådan bor en herre som lätt blir tjock. Alla får enstaka ärtplättar och pellets som godis. Och så får de hö, förstås. Om jag jämför med min kanin (som väger 1100g) så äter marsvinen mer hö än vad hon gör. Kanske var dina kaniner större? Marsvin har en tendens att hellre äta grönsaker och kraftfoder än hö, så det är klokt att vara lite restriktiv med allt annat än hö. Om man ger små tussar med hö många gånger under dagen så äter de mer. Nytt hö är alltid godast. Jag får väl avsluta med att säga att mina har päls allihop.

Chinesecrestedlover
2018-08-12 15:20
#36

#35 

Ok…ja alltså när man ser logiskt på det så borde ju blötare mat ge blötare "pluttar" (alldeles för mycket ger ju diarré t.ex.) och torrare mat (alltså hö) ge torrare "pluttar"…men blev lite osäker eftersom jag läst att ljusa och torra "pluttar" skulle visa på fel/dålig mat. Vill ju inte ge mina damer fel eller och dålig mat liksom. Hjärnsläpp kanske jag kan skylla på…har ju liksom haft kaniner i en miljon år typ. så borde ju inse att så måste vara fallet…men ja😂… 

Har haft kaniner från 1 kilo och upp till ca 3 kilo+. Fyllde på massor med hö till kaninerna som gick åt snabbt oavsett kaninernas storlek (har tyvärr inga kaniner i nuläget, men haft massor  under ca 26 år innan). Med dessa marsvin (som alltså borde äta mer än "vanliga" i och med att de är nakna) så tycker jag att jag ger betydligt mindre hö och då blir det massor över att kasta ändå och ger som sagt nytt hö flera gånger dagligen för att de alltid ska ha tillgång till fräscht hö. 

Har en liten höpåse (som jag kommer fylla på från den större och sedan från balar förhoppningsvis). Den lilla påsen fyllde jag initialt med ca 30 liter hö (en liten påse från zoobutiken) - köpte den som "akutpåse" i fall jag skulle få hem "grisarna" innan jag fått tag i hö från bonde (som var planen från början, köpte sedan två stora påsar a 110 liter/st från zoobutiken när jag inte fick tag i höbalar). Denna lilla påse finns det fortfarande lite kvar i när jag skriver detta, kommer antagligen gå åt under dagen dock. Fick hem tjejerna i onsdags kväll. Observera att jag räknade med att den max skulle räcka 1-2 dagar (baserat på ungefär vad jag skulle givit till en-två kaniner av liten storlek).

Ljungåsen
2018-08-12 15:42
#37

#36 Jag tror ju att bästa sättet att skaffa sig koll är att väga. Jag väger alla mina på lördagar, efter veckostädningen av deras lådor. På så vis är det med i rutinen, och glöms inte bort. Vikterna matar jag sedan in i ett Excelark, så jag kan följa dem över tid. Då ser jag att djur som ska växa faktiskt gör det, och att de som inte ska växa håller sig någorlunda stabila. En vanlig köksvåg i kombination med en plastlåda för marsvinet att sitta i under vägningen fungerar utmärkt. När det gäller hö så kan näringsinnehållet variera rätt så mycket, och man har ingen riktig koll om man inte får tag i analyserat hö.

Upp till toppen
Annons: