Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 633 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-22 14:35

Första hjälpen - vad kan vara bra att ha hemma?

Hej!

Critical Care https://vetzoo.se/critical-care-apple-banana?gclid=EAIaIQobChMI8qzvmdyy3AIVgtKyCh3qKgj-EAQYASABEgKHh_D_BwE#!child=113 vet jag är bra att ha hemma…men finns det någonting annat som kan vara bra att ha hemma "in case of emergency"? 

Kanske ska tillägga att jag bor ”lite avsides” och att det tar en stund för mig att ta mig till en veterinär…samt så är det tyvärr inte öppet dygnet runt heller = extra bra om man kan göra någonting själv initialt (alltså i väntan på att kunna komma i kontakt med en veterinär). 

Tänker då framförallt på ”vanliga åkommor” som kan uppkomma när man har små ”grisar” hemma. Vad har ni i eran "Akutlåda/1:a hjälpen låda"? 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. För att undvika arga kommentarer och diverse missförstånd så menar jag naturligtvis inte att jag inte ska ta mina små "grisar" till veterinären vid behov! Undrar bara vad som kan vara bra att ha hemma för att underlätta eller kanske till och med rädda livet på de små innan man kommit till veterinären! ds.

Annons:
[Wijnja]
2018-07-22 14:56
#1

Marsvin måste ha vård direkt Annas klarar dem sig inte

Ljungåsen
2018-07-22 15:10
#2

Som du redan är inne på så är det bra att ha någon sorts Stödmatningsmat hemma. Critical Care eller Recovery Plus. Dessutom behövs preparerade sprutor för tvångsmatning. Man brukar kunna få 1 ml medicinsprutor på apoteket. På dessa får man själv kapa av toppen och slipa till kanten, annars fastnar stödmatningsmaten. Minifom (finns på apoteket) är också bra att ha, ifall marsvinet får problem med gaser. Någon sorts vibrerande kudde som man sätter marsvinet på kan också hjälpa till för att bli av med gaserna. Sen tycker jag det är toppen att ha Metacam hemma, men det måste man få på recept. Och pro fibre rabbit, ifall marsvinet bajsar konstigt.

Chinesecrestedlover
2018-07-22 15:44
#3

#2 Tack för tips! Recovery Plus hade jag missat, ska kolla på det också. Att kunna stödmata var min första tanke när jag började fundera på vad som kan vara bra att ha hemma. Eftersom  jag vet att det är ännu allvarligare med marsvin än med kaniner som slutar äta och ännu viktigare att få igång marsvinet direkt (efter ex. sövning). Jag har haft kaniner genom åren som behövt stödmatas och vid ett tillfälle så gick det ändå inte vägen💔 och jag tvingades ta beslut om avlivning. Om jag kan hindra (eller i alla fall försöka  hindra) att det blir utgången för eventuellt sjuka marsvin så är det ju självklart (och det är därför jag ville ha tips #1 - inte för att jag ska slippa gå till veterinären, som jag skrev i mitt första inlägg - under ps.).  

#2 Smart tips med sprutorna …för jag har blivit tokig x-antal gånger då jag använt diverse sprutor för olika saker genom åren (alltså för sånt som varit för trögflytande ex. då jag stödmatat kaniner).  Öh…var hittar man en vibrerande kudde, haha😂 Miniform, menar du denna https://www.apotea.se/minifom-orala-droppar-100-mg-ml-30-ml, hur doserar man den till marsvin? Pro fibre rabbit var också nåt jag missat, tack för tipset🙂 När det gäller Metacam - det borde väl bara gå att få tag i om marsvinet redan haft ont och fått det utskrivet eller? Inte kan man väl be om det bara (alltså be att få ha det hemma "just in case")?

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
2018-07-22 16:07
#4

Ja, det är den minifom jag menar. När jag är osäker på lämplig dosering brukar jag kolla upp vilken som är den verksamma substansen i Fass (för minifom är det simetikon), och sedan kolla på guinealynx. http://www.guinealynx.info/motility.html#simethicone Massagekudde är nog ett bättre ord om du vill googla. Jag tror inte att det går att få Metacam utskrivet utan att ha ett behov. Du får fråga din veterinär. Själv har jag ett kroniskt sjukt marsvin som går på Metacam med jämna mellanrum (inte för smärta, utan för att det också är antiinflammatoriskt), så här finns det alltid. En annan riktigt bra sak att ha hemma är en noggrann hushållsvåg. Bästa sättet att ha koll på hur marsvinen mår är genom vikten. Hur långt har du till närmaste dygnetruntöppna veterinär?

Hyvla
2018-07-22 23:47
#5

Här hemma har jag även blodstopp utifall det blir någon för kort klippt klo och druvsocker som extra energiboost vid sjukdom. Har dessutom ett marsvin med en skadad tårkanal på ena ögat, så till den tjejen ser jag alltid till att koksaltlösning för att tvätta ögat med.

Även om man kanske inte behöver ha det senare hemma i första hand, då det är så lätt att blanda till själv, så kan det i alla fall vara bra att lägga en liten lapp med receptet på det i första hjälpen-lådan. Annars kan jag rekommendera DROP-it ögondroppar som är koksaltlösning.

En liten lista eller anteckningsbok med sjukdomsnoteringar tillsammans med det andra kan vara bra överhuvudtaget apropå det. Där kan man bland annat skriva med hur man doserar metacam och dylikt, utifall det tar tid att få tag i veterinär och du behöver en nödlösning.
   Vet att jag själv haft nytta av det då jag varit med om marsvin som fått vinterdepression med magstrul två år i rad. Då hade jag mina gamla noteringar från förra vändan att gå efter.

[Wijnja]
2018-07-26 09:17
#6

Metacam kan bara veterinären skriva ut plus antibitotika kan man ha kvar om man har fått det utskrivet en gång

Annons:
Upp till toppen
Annons: