Annons:
Etikettallmänt
Läst 894 ggr
[Gnagare2]
7/26/18, 9:35 PM

Vad säger era vänner om era marsvin?

Nu när jag slängde in inlägget om att jag är sjuk,kan jag lika gärna spinna vidare på en fråga jag kom att tänka på.

Vad tycker era vänner om att ni har marsvin?  Har börjat fundera på om mina vänner verkligen är mina vänner,när dom höjer på ögonbrynen varje gång jag nämner mina djur?

Är det bara mina "vänner" som gör detta? Eller har ni också blivit bemött med oförstånd varje gång ni nämner era marsvin?

Jag har "vänner" som absolut ej kan tänka sig att hjälpa mig med mina djur nu när jag är sjuk tex.

Börjar ifrågasätta om dessa verkligen hör hemma i mitt liv?  Jag hjälper minsann dom med deras djur,men när jag blir sjuk och behöver hjälp,flyr dom som en avlöning…tack för den,liksom.

Skriv och berätta om era upplevelser så jag får lite sysselsättning i min misär här hemma.🙂

Annons:
[diamondshoes]
7/26/18, 9:52 PM
#1

Kanske bara är så att dessa människor känner att dem inte vill/kan ta hand om dina/vem som helsts marsvin optimalt, kanske är andra djur enklare för dem - har svårt att tro det är ngn personlig attack då många (dem flesta) tycker marsvin är söta, men dem är mycket mer jobb än man kan tro. Kanske du kan fråga dem angående detta om du verkligen känner det är ett problem, till den grad du ifrågasätter om dem ens hör till ditt liv.

Nattis & Pepsi
7/26/18, 10:58 PM
#2

Innan hade jag marsvin o fick höra att dem är äckliga osv ingen ville hjälpa till med att ens bara passa(för kan inte rensa när marsvinen är i buren) marsvinen medans jag skulle rensa buren😂😂 men när jag sen skaffar en söt liten kanin ja då står folk i kö för att klappa😂😂vet inte om det är för dem är lata eller bara inte gillar marsvin😂 haha nä men vet faktiskt inte varför dem gjorde så😋

GhostNugget
7/26/18, 11:38 PM
#3

Mina vänner verkar tycka att jag tjatar om dom trots att jag nämnt dem max 5-6 gånger det senaste året. Tror att marsvin kan jämföras till råttor (i form av ohyra) och då tycker flera att marsvin är "äckliga". Flera i min familj låter mig ta hand om marsvinen hela tiden, har inget emot det fast vi köpte dem tillsammans och det är familjens djur. Jag tror att marsvin är lite av en personlig åsikt för man måste nog ha/ha haft marsvin för att kunna uppskatta dem.

[diamondshoes]
7/27/18, 4:15 AM
#4

Men om nu folk tycker dem är äckliga (oavsett om dem har rätt eller inte) så har dem ju rätt att avstå från att vara djurvvakt, det ska väl inte vara avgörande för en vänskap, om dem av ngn anledning inte tycker om det? du kan ju själv sluta vara vakt till deras djur och säga du inte klarar det.eller inte kan av olika anledningar. Jag har bara hört positivt om marsvin verkar vara ett av dem mest populära smådjuren :)

Lillyrod
7/27/18, 6:51 AM
#5

Det är väldigt många som inte ens vet vad marsvin är. Det är hamstrar du har va? Det är vad jag alltid får höra. Eller också Har du marsvin?? Det är väl för barn??

Det är nog ingen av mina vänner som skulle ta hand om grisarna om jag blir sjuk. Det får bli mina barn som får ställa upp då.

Ljungåsen
7/27/18, 7:36 AM
#6

Jag pratar sällan marsvin med de vänner som inte har egna. De är helt enkelt inte intresserade. Då är det mycket roligare att prata marsvin med folk som har ett eget marsvinsintresse.

Annons:
[Wijnja]
7/27/18, 9:49 AM
#7

Alla tror jag har kanin eller hamster jag säger jag har marsvin

[Gnagare2]
7/27/18, 9:58 AM
#8

Så har jag också gjort. Jag pratar inte marsvin med folk som ej är intresserade. Det var nu när jag blev sjuk jag fick panik,och behövde hjälp med dom små.

Har även börjat tröttna på att jag ska behöva "gömma undan" mitt marsvinsintresse,pga folks ointresse och okunnighet.

Känns som om jag hela tiden vill "komma ut ur garderoben",om ni förstår hur jag menar. 

Men men. Jag kan inte ändra på folks ointresse och okunnighet. Det måste jag acceptera.

Imorse orkade jag ge dom både vatten och hö…..hoppas innerligt att jag mår bättre snart.  Rekommenderar verkligen ingen att bli såhär sjuk mitt i värmen…🤢

Att byta på burarna får helt enkelt vänta.

[Wijnja]
7/27/18, 10:20 AM
#9

Jag är själv sjuk i en allvarlig sjukdom kämpar varje dag

[Gnagare2]
7/27/18, 10:58 AM
#10

#9 Beklagar. Låter inget kul alls,men om jag hade varit så sjuk som är nu,dygnet runt,året runt,hade jag fått göra mig av med alla mina marsvin.

Går inte att vara såhär sjuk året om,och fortfarande kunna sköta om sina 21 marsvin.

Det är den bistra sanningen. 

Faktiskt funderar jag på att när jag blir bättre,funderar jag på att minska ner mitt antal marsvin,för jag vill absolut inte riskera att inte kunna sköta om dom om jag blir såhär sjuk igen,i framtiden.

Ljungåsen
7/27/18, 11:39 AM
#11

#10 Jag kan inte ens föreställa mig hur man orkar ha 21 marsvin som man får ta hand om alldeles själv, ens om man är frisk. Jag har sju, och vi är tre vuxna marsvinsentusiaster i familjen. Hoppas du kryar på dig snart!

Novachan
7/27/18, 11:40 AM
#12

Det var inte alls länge sedan jag lärde mig att det finns folk som betraktar marsvin som äckliga. Hade alltid trott att de haft liknande status som kaniner. Vilket är tråkigt, och att det finns fler husdjur som betraktas som äckliga. Sen finns det ju folk som tycker alla djur är äckliga eller bara inte har intresse av djur alls.

Jag skulle inte ha skaffat husdjur, oavsett art, från första början om jag inte visste att jag kunde ordna med djurvakt om så skulle behöva av olika anledningar. Men jag vet ju också med mig att jag inte alltid har samma ork varje dag då jag har diverse problem med kroppen. Känns ju lite grymt att säga att personer som inte har så många i sin närhet och kanske därför inte lika bra tillgång till djurvakt aldrig ska skaffa husdjur men i vissa fall blir det så om det inte ska gå ut över djuren, men som djurägare i sådan potentiell situation kanske man måste vara beredd på att behöva lägga ut lite mer pengar till djurvakt - då det finns fler folk som kan tänka sig att ställa upp för pengar… Man får nog ändå göra skillnad på om det är en sådan djurägare som lär behöva djurvakt ofta (ofta sjuk eller kronisk sjukdom) eller bara dåd och då (förkylning, influensa osv)

[Gnagare2]
7/27/18, 11:55 AM
#13

#11 och #12 Jag har haft ett gediget,djupgående intresse för marsvin i hela mitt liv,och fram till nu har jag aldrig haft problem med min fysiska hälsa. Därför har jag vågat ha så många.

Men jag har börjat inse  att jag ej är 20 år längre. Tror kanske att min kropp börjar säga ifrån nu….känns så trist bara. 

För hundra år sedan var jag gift. Och den mannen accepterade att jag hade ett helt rum fullt med marsvin. Han hade definitivt hjälpt mig med mina djur i detta läge. Men jag var ung och dum,och lät honom gå…..

Måste börja fundera över mitt antal marsvin efter detta,känner jag…..trist,men sant.

Annons:
[Wijnja]
7/27/18, 3:41 PM
#14

Har haft marsvin 2014 ett stort intresse just har man inflammationer i tarmen äter medeciner som gör man har mildare skov annars för svåra skov ska försöka ställa ut nu

Nettan100
7/28/18, 1:59 AM
#15

Har inte haft många som inte tycker om dom utan mer rädda för att klappa. Dom flesta jag känner tar det som vilket djur som helst. Jag står även för att jag älskar dessa djur av hela mitt hjärta. Men vissa av min personal på boendet är lite små rädda o tycker att dom är läskiga djur och ibland äckliga då dom äter sitt bajs. Men marsvin är inte äckligare än hund tex

Upp till toppen
Annons: