Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 716 ggr
Chinesecrestedlover
2018-07-28 18:21

Kastrering av hane - värmen?!

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråd så blev det fel är det bara att ni flyttar den 🙂

Hej!

Jag kommer förhoppningsvis få hem en marsvinshane snart (om transporten löser sig). Han kommer att få damer till sällskap och ska därför kastreras. 

Självklart vill jag inte att han ska behöva sitta ensam längre än det absolut är nödvändigt…men är det trots allt bättre att vänta? Det är ju så fruktansvärt varmt nu. Kan det öka risken för komplikationer (infektion/inflammation eller nåt annat)? Han är naken/"Skinny"/"Skinnypig"  om det skulle ha någon betydelse. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Lillyrod
2018-07-28 18:25
#1

Jag tror inte att någon gör några operationer mitt i värsta rötmånaden. Det förekommer inte på vanliga sjukhus heller om det inte är akut. Det är definitivt bättre att vänta.

Chinesecrestedlover
2018-07-28 18:28
#2

#1 Ja, det var väl det jag tänkte. Vill ju inte riskera att han mår dåligt naturligtvis! 

När kan man göra det ungefär tro? Alltså hur varmt får det vara utan att det blir problem? Ska man vänta tills kylan kommer eller räcker det att det inte är 30+ liksom 🤔

Ljungåsen
2018-07-28 18:47
#3

Man brukar undvika planerade operationer under juni, juli och augusti, möjligen även första halvan av september. Infektionsrisken är förhöjd under sommaren.

[Wijnja]
2018-07-28 19:21
#4

Skulle nog vänta till slutet av september

Upp till toppen
Annons: